کد خبر : ۲۹۹۵
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
ساخته‌های مختلف مرسدس بنز از دوران گذشته تاکنون از ارزش و اهمیت بالایی بین علاقه‌مندان برخوردار است. در ایران نیز خودروهای مرسدس بنز از دیرباز جزو خواستنی‌ترین خودروها بین مردم بوده‌اند.
به گزارش خودروکار، به خصوص در سال‌های اخیر خودروهای کلاسیک این برند در بین علاقه‌مندان ایرانی بسیار پر‌اهمیت شده‌اند تا جایی‌که تعداد زیادی از آنها که به حال خودشان رها شده بودند، حالا بازسازی شده و جزو بهترین مرسدس‌های ایران هستند.

وجود خودروهای ارزشمندی همچون 500K اتوبان کوریر، 300LS رودستر، 300SL Gulwing، W100،W111 کوپه و رودستر،W113 و... در ایران، باعث شده کشورمان به یکی از مهم‌ترین کشورهای خلیج فارس در حوزه خودروهای کلاسیک و به‌خصوص مرسدس بنز بدل شود.

از این‌رو کلوپ مرسدس بنز نیز در ایران که زیرمجموعه کمیته کلاسیک فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی است، از مهم‌ترین کلوپ‌های تخصصی خودرو در کشور به‌شمار می‌رود. کلوپی که حتی کارت‌های اعضای رسمی‌اش را بخش کلاسیک کلوپ مرسدس بنز در آلمان صادر می‌کند.مرسدس‌سواران به دعوت کلوپ مرسدس بنز ایران، روز جمعه 3 دی در رستورانی در منطقه سعادت آباد تهران گرد‌هم آمدند.

در این گردهمایی یا به قولی دورهمی، حدود 20 دستگاه مرسدس بنز حضور داشتند. ستارگانی از آسمان مرسدس بنز که باعث جذب خودروهای عبوری و مردم به سمت خود شدند. به دعوت کلوپ این ستاره اشتوتگارتی ما نیز راهی این گردهمایی شدیم.

 

اس‌ال‌های بی‌رقیب

خودروهای زیادی از نسل‌های مختلف مرسدس بنز در این برنامه حضور داشتند که البته بعضی از آنها را باید جزو نمونه‌های خاص موجود در کشور دسته‌بندی کرد. البته در میان این خودروها کلاس SL حضور پر‌رنگ‌تری داشت. خودروهایی که به‌عنوان یکی از دوست‌داشتنی‌ترین مرسدس بنز‌های تاریخ شناخته می‌شوند و حالا 6 نسل مختلف از آنها به تولید رسیده است.

در ایران خوشبختانه می‌توانید هر 6 نسل را پیدا کنید. از 300 اس ال گالوینگ و رودستر گرفته تا R231 به‌عنوان آخرین نسل از اس‌ال که هنوز هم در خط تولید قرار دارد.

یکی از جذاب‌ترین خودروهای حاضر در این برنامه مدل W113 بود. خودرویی که انگار برای دوست داشتنش حتی نیاز نیست اطلاعاتی در موردش داشته باشید. فقط کافی است آن طرح خوش‌تراش بدنه این خودرو را یک‌بار ببینید. این خودرو نسل دوم کلاس اس‌ال بود.

مرسدس بنز در سال 1952 استوره‌ای به نام گالوینگ را با استفاده از شاسی فضایی یا Space Frame طراحی کرد. تا سال 1953 این خودرو کاربردی مسابقه‌ای داشت اما استقبال و علاقه مردم از این خودرو مرسدس بنز را بر آن داشت که این خودرو را با کمی تغییرات به حالت شهری تولید کند. سرانجام در سال 1954 اولین گالوینگ ( اشاره به نحوه باز شدن درهای خودرو که شبیه به بال‌های پروانه است) شهری ساخته شد. کمی بعد مدل رودستر این خودرو نیز ساخته شد اما قیمت بسیار گران هر دو مدل باعث شده بود این دو خودرو به دلیل تعداد تولید پایین، آنقدرها برای مرسدس بنز سودده نباشند. در نتیجه مدیران این برند تصمیم گرفتند خودرویی ارزان‌تر با قوای محرکه‌ای متفاوت و البته در‌های معمولی و شاسی متفاوت برای عرضه با قیمت کمتر تولید کنند. در نتیجه در سال 1955 مدل 190 SL با پیشرانه 4 سیلندر ساخته شد. این خودرو آنقدر مورد استقبال قرار گرفت که تا سال 1963 مرسدس بنز 25 هزار و 881 دستگاه از آن را فروخت.

 

عصر طلایی پاگودا

اما با ورود به دهه 60 میلادی مدیران مرسدس خوب می‌دانستند که دیگر دوره 190 در حال سپری شدن است و باید به فکر خودرویی با المان‌های مد روز باشند. پس به سراغ باول براک طراح با سابقه مرسدس بنز رفتند و او را از مرکز طراحی فراخواندند تا جرقه شکل‌گیری یکی از شاهکارهای صنعت خودرو شکل بگیرد. سرانجام در سال 1963 یعنی درست در روزهای آخرین نمونه‌ها از 190 SL ب مشتریان تحویل می‌شد، اولین نمونه‌های اس ال جدید با نام اختصاری پاگودا( اشاره به مسیرهای آب‌بَر سقف معابد در چین) و کد اتاق W113 ساخته شدند. تعداد پاگوداهای موجود در ایران به نظر می‌رسد حدود 20 دستگاه باشد.

این خودرو یکی از ارزشمند‌ترین نمونه‌های مرسدس‌بنز در ایران است و این در شرایطی است که البته در بازار جهانی این خودرو قیمت آنچنانی ندارد. از طرفی W113 را باید یکی از پر‌هزینه‌ترین و گران‌ترین انتخاب‌ها برای بازسازی به‌حساب آورد زیرا قطعاتش به‌خصوص در بخش تزئینات در ایران موجود نیست و باید آنها را از خارج کشور تهیه کنید.

سال 1971 آخرین سالی بود که پاگودا به تولید رسید و درست در همین سال نسل سوم کلاس اس‌ال با کد W107 ساخته شد. این‌بار مرسدس بنز خودرویی کاملا متفاوت ارائه کرد که از نظر توانایی‌های فنی یک سرو گردن بالاتر از حتی بعضی تولیدات این کمپانی در آن سال‌ها بود. خوشبختانه تعداد زیادی از این اتاق به ایران راه یافت و در سال‌های اخیر تعداد 107‌های بازسازی شده و سر حال رو به افزایش بوده است.

خودرویی که از نظر کیفیت سواری یکی از بهترین ساخته‌های مرسدس بنز است. البته از مدل 560 این خودرو که مجهز به پیشرانه 8 سیلندر 5549 سی سی است، به تعداد 2 یا 3 دستگاه در ایران وجود دارد. این خودرو 227 اسب بخار نیرو و 389 نیوتن متر گشتاور دارد. البته این مدل در سال‌های 1986 تا 1989 به تولید رسیده است اما اتاق W107 از سال 1971 تا 1989 در خط تولید قرار داشت.

 

شاسی‌بلندی کمیاب

حتما داستان ساخت مرسدس بنز کلاس جی را شنیده‌اید. خودرویی که در ابتدا با سفارش مستقیم ایران در اواسط دهه 50 شمسی پروژه آن کلید خورد. تا به‌عنوان یک خودرو نظامی مورد استفاده قرار بگیرد. با وقوع انقلاب اسلامی در سال 57 مرسدس بنز قول و قرارش با ایران را نادیده گرفت اما طراحی و توسعه این خودرو را ادامه داد.ضمن آنکه آن را از یک خودرو نظامی به یک خودرو شهری تبدیل کرد.

با این سفارش بود که مرسدس بنز خودرویی شاسی‌بلند با توانایی‌های خاص را ساخت که بدل به یکی از موفق‌ترین شاسی‌بلندهای جهان شد و در بسیاری از ارتش‌های جهان به کارگیری می‌شود. اولین نسل از این خودرو در سال 1979 ساخته شد. اولین مدل از جی کلاس از سال 1979 تا 1991 با کد 460 به تولید رسید، اما مدل دوم که در واقع سفارشی با کاربردهای نظامی، امنیتی، سازمانی و... بود، با کد 461 شناخته می‌شود و تولیدش حتی هنوز هم ادامه دارد.

نسل دوم جی کلاس در سال 1990 ساخته شد. این نسل در واقع مدل جدید غیر‌نظامی بود. خودرویی که امکانات شهری و رفاهی بیشتری در آن نصب شده بود. این خودرو در سال 1997 دوباره به‌روزرسانی شد تا توان رویارویی با تویوتا لندکروزر، نیسان سافاری، جیپ گرندچروکی و رنجرور را داشته باشد. در سال 2995 مرسدس بنز باز هم دست به نوسازی این خودرو زد و از نظر فنی آنقدر جلو رفت که 0 تا 100 مدل G550 به 7.2 ثانیه رسید.

البته این همه ماجرا نبود زیرا اگر مدل G55 AMG این خودرو را خریداری کنید، آن‌وقت یک شاسی‌بلند غول‌پیکر در اختیار دارید که می‌تواند در 5.2 ثانیه سرعتش را از حالت سکون به 100 کیلومتر در ساعت برساند. به دلیل ساختار بدنه و شکل کلی این خودرو، تیونرهای مختلفی سعی کردند پروژه‌های ویژه‌ای روی این خودرو اجرا کنند که از آن جمله می‌توان به برابوس، کارلسون و لورینزر اشاره کرد. جی کلاس از آن دست مرسدس بنزهایی است که به تعداد کم با کاربری‌های مختلف وارد ایران شده است.

از جمله تغییراتی که مالکان این خودرو روی جی کلاس انجام می‌دهند، جایگزینی قطعات دماغه و چراغ‌های عقب خودرو با مدل‌های بعد از سال 2005 است که باعث آپدیت شدن نمای خودرو می‌شود.

 

یک استیشن خاص

مرسدس بنز در سال 2004 با رونمایی از مدل CLS یک بار دیگر پیشتازی‌اش در صنعت خودروی جهان را اثبات کرد. این خودرو که اتاقی بسیار جذاب داشت و دارد، بنیانگذار کلاس جدیدی در صنعت خودروی جهان شد که از آن به بعد الگوی طراحی خودروهای مختلفی مثل ب ام و سری 6 گرند کوپه، آئودی A5 و... نیز قرار گرفت. در واقع سی‌ال‌اس را باید یک کوپه 4 درب نامید که شیب ستون‌هایش آیرودینامیکی بسیار خوب و البته ظاهری پر‌هیبت را برای آن ایجاد کرده است.

نسل اول این خودرو تا سال 2011 ساخته شد و نسل دوم نیز در همین سال ساخته شد. با این تفاوت که در نسل دوم به دلیل محدودیت‌های زیست محیطی و حرکت جهانی خودروسازان به سمت کاهش مصرف سوخت، از 4 پیشرانه دیزلی در این خودرو استفاده شد که دو نمونه بنزینی و دو نمونه دیزلی هستند. اما سی ال اس در نمونه‌های 4 در متوقف نشد و در سال 2012 مرسدس بنز دست به یک اقدام جسورانه زد!

در این اقدام سی ال اس به‌صورت استیشن با سبک شوتینگ بریک ساخته شد.  خودرویی خوش فرم و زیبا که هر چند یک استیشن است اما، آنقدر زیبا طراحی شده که حتی بخش AMG این کمپانی نیز نتوانست از آن بگذرد. از این رو مدل CLS 63 AMG Shootink brake هم ساخته شد تا با خرید آن مالک یک استیشن باشید که 518 اسب بخار نیرو و 700 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند!

اس کلاس‌های جاودانه

از جمله دیگر خودروهای حاضر در این برنامه می‌توان به کلاس اس‌ها اشاره کرد. اتاق‌های ماندگاری مثل W116 که به تعداد زیاد به ایران وارد شده است. جالب است بدانید که در اولیل و اواسط دهه 50 میلادی، خودروهای اروپایی بسیاری از سوی اشخاص مستقیم به ایران وارد شدند که حتی دو دستگاه فراری 246 دینو سفید و زرد رنگ از جمله آنها هستند.

جالب است بدانید در اواسط دهه 50 شمسی بلیت مستقیم تهران تا مونیخ توسط شرکت TBT با قیمت کمتر از 900 تومان فروخته می‌شد. اتوبوس‌های این شرکت اغلب مرسدس بنزهای 302 بودند و بعدها نمونه‌های سوپر سالن کولر‌دار قرمز رنگ نیز به ان اضافه شدند و سفرها با این اتوبوس‌ها انجام می‌شد.

به همین دلیل بسیاری در آن دوران با خرید یک بلیت راهی کشورهایی مثل آلمان می‌شدند و بعد از خرید خودرو، همان خودرو را سوار شده و به ایران باز می‌گشتند. از دیگر خودروهایی که در برنامه حضور پیدا کردند می‌توان به اتاق‌های W126، W123، W124، W210، W209 و چند خودروی دیگر اشاره کرد.

مرسدس بنز کلاسیک

مرسدس بنز کلاسیک

مرسدس بنز کلاسیک

مرسدس بنز کلاسیک

مرسدس بنز کلاسیک

مرسدس بنز کلاسیک

واکنش مردم به خودروها

بیشتر از تجمع این تعداد مرسدس بنز دور هم، واکنش عابران جالب توجه بود. اغلب مردم برای لحظه‌ای در کنار خودروها توقف کرده و با اشتیاق آنها را برانداز می‌کردند. واکنش جوان‌ترها و مسن‌تر‌ها با هم متفاوت بود.

جوان‌تر‌ها بیشتر دوست داشتند از ماشین‌ها عکس بگیرند یا در کنار خودشان با آنها سلفی بیندازند. همچنین دوست داشتند قیمت ماشین‌ها را بدانند که البته در مورد دومی معمولا در این گردهمایی‌های خودرویی عدد درستی دست پرسشگر را نمی‌گیرد؛ چرا که یا مالکان قیمت‌ها را نمی‌گویند یا اینکه آن را بالاتر ذکر می‌کنند. واکنش افراد مسن جالب توجه‌تر بود. آنها چندان در قید و بند عکس گرفتن یا قیمت خودروها نبودند. آنها با نگاه به برخی از این مرسدس‌های کلاسیک به یاد دوران جوانی خود افتاده و غرق در خاطرات می‌شدند. بعضی از آنها زمانی که تازه این مدل‌ها به ایران وارد شده بودند را نیز به یاد داشتند و در مورد آن با بقیه صحبت می‌کردند.

به‌طور کلی همین نمایشگاه کوچک کنار خیابان هم نشان داد که مردم ایران تا چه حد به ماشین و ماشین بازی علاقه دارند و این مساله پیر و جوان هم نمی‌شناسد.


منبع: اقتصاد آنلاین

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران