کد خبر : ۳۰۰۲
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
خودروکار بررسی کرد
در سال‌های اخیر میزان استفاده از فضای مجازی در زندگی روزمره افزایش یافته و حتی خرید و فروش برخی از کالاها در این فضا انجام می‌شود، حال واقعا فضای مجازی تا چه حد در بازار خودرو توانسته تاثیرگذار باشد؟

به گزارش خبرنگار خودروکار، در سال‌های اخیر با رشد و ارتقا تکنولوژی اینترنت و فضای مجازی توانسته جایگاه بسیار پررنگی در زندگی انسان ایفا کند، در حال حاضر بستر اینترنت آنقدر رشد کرده که حتی برای کوچک‌ترین کارهای روزمره افراد از اینترنت و فضای مجازی استفاده می‌کنند.

فضای مجازی تنها در زندگی عادی افراد رنگ و جایگاه خاصی پیدا نکرده و بلکه شرکت‌ها و مؤسسات اقتصادی با تفکر نسبت به جایگاه اینترنت و فضای مجازی در زندگی افراد به این سمت حرکت کرده‌اند که از آخرین امکانات این بستر در جذب مخاطب بیشتر و در نهایت درآمد قابل توجهی، استفاده کنند.

به طور مثال اکثر شرکت‌های خودرویی معتبر جهان تبلیغات خود را بر پایه فیلم، صوت و عکس در فضای مجازی و تلویزیون‌های اینترنتی قرار می‌دهند و نمایندگی‌های خود را در کشورهای مختلف همچون لیران ملزم می‌کنند تا در بستر اینترنت و دهکده جهانی که فضای مجازی نقش بسیار پررنگی در آن ایفا می‌کند، پایه ریزی کنند.

طبق آخرین گزارش‌ها براساس پژوهشی از نمونه آماری از دو هزار نفر از خریداران خودرو و نمایندگی‌های خدمات خودرو در سطح جهان صورت گرفته است نشان می‌دهد که ۷۵ درصد از خریداران خودرو و ۶۸ درصد از مشتریان خدمات پس از فروش خودرو معتقدند که جستجوهای اینترنتی، از جمله در شبکه اجتماعی و سایت‌های اینترنتی، در انتخاب یک نمایندگی خودرو مؤثر بوده است.

حال با این تفاسیر جای سؤال دارد که فضای مجازی، سایت شرکت‌های مادر و سایت نمایندگی‌های رسمی خودروسازان بزرگ در کشورهای مختلف به ویژه ایران چه تاثیری بر فرآیند انتخاب و خرید خودرو دارد؟

در این رابطه حسین بیک محمدی، کارشناس بازاریابی و فروش خودرو با بیان اینکه به طور کلی فضای مجازی و اینترنت یک اثر بخشی و موجودیت در جامعه دارد، به خودروکار، گفت: فرآیند خرید خودرو به چند مرحله تفکر، تصمیم گیری، قیاس و خرید تقسیم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مشتری در یک بازه زمانی فکر می‌کنند تا به یک شناخت نسبت به محصول و تصمیم خود برسد، یادآور شد: در جامعه ایرانی با توجه روش‌های خرید، نگرش افراد به خودرو و دیگر مسائل بر مدت زمان تفکر، پرس و جو و خرید تعیین می‌شود.

این کارشناس بازاریابی و فروش خودرو، خاطرنشان کرد: افراد برای کسب اطلاع و شرایط خرید خودرو به سایت شرکت اصلی مراجعه می‌کنند که در این زمینه میزان ارزش خلق شده از سوی شرکت در انتخاب و مسیر خرید مشتری بسیار تعیین کننده است.

بیک محمدی تاکید کرد: به دلیل آنکه شبکه های اجتماعی و فضای مجازی ایجاد شده در دل تلگرام و دیگر شبکه‌های مجازی ذی نفعان شرکت و فروشگاه‌های خودرو نیستند، مردم در زمینه انتخاب و خرید خودرو اعتماد بیشتری به آن‌ها می‌کنند.

وی گفت: میزان اثر بخشی کانال و شبکه‌های مجازی نسبت به روش‌های گذشته تبلیغات بیشتر است و به دلیل نبود محدودیت در بستر اینترنت، فضای مجازی کمک شایانی به افراد در انتخاب و خرید می‌کند.

این کارشناس بازاریابی و فروش خودرو پیش بینی کرد، رشد سرعت اینترنت و فعالیت‌های اینترنتی در سال‌های آینده تاثیرگذاری قابل توجهی بر حوزه‌های مختلف همچون میزان خرید و فروش خودرو خواهد داشت.

بیک محمدی رشد فعلی اینترنت و فضای مجازی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند یک ارتباط دو طرفه و بدون واسطه را بین شرکت و مشتریان رقم بزند و نظرات افراد به تمام رده‌های مختلف شرکت بدون کم و کاستی برسد.

وی با بیان اینکه رشد فضای مجازی قدرت چانه زنی مشتریان را افزایش داده است، افزود: فضای مجازی در مجموع می‌تواند به تصمیم گیری افراد کمک کند اما در مرحله اقدام به خرید تأثیر گذار نیست، زیرا مشتریان باید کالا را از نزدیک ببینند و بعد اقدام به خرید کنند.

این کارشناس بازاریابی و فروش خودرو تصریح کرد: وجود نمایشگاه‌های خودرو و تست خودرو از آن رو همچنان وجود دارد که در خرید خودرو نیاز به برخورد با محصول احساس می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌های فروش اینترنتی خودرو در ایران جایگاه خود را پیدا کرده است، گفت: سیاست‌های شرکت‌ها متفاوت است و گردش اطلاعات در این زمینه بسیار تاثیرگذار است زیرا سیاست اکثر شرکت‌ها بر آن است تا هر فرد توان خرید یک خودرو را داشته باشد و از سوی دیگر تا به امروز مشتریان آنچنان ریسک پذیرش فرآیند اینترنتی خودرو را قبول نکرده‌اند.

بیک محمدی در انتها یادآور شد: اما نباید فراموش کرد که در برخی موارد که شرایط خاصی از سوی شرکت‌ها در نظر گرفته شده برخی افراد حاضر به ثبت نام و خرید اینترنتی محصول بوده‌اند.

همچنین در این رابطه توسلی کارشناس بازاریابی خودرو با اشاره به اینکه شرکت‌های بزرگ خودروسازی در سطح جهان برنامه‌های تبلیغاتی خود را بر پایه امکانات صوت و تصویر بستر اینترنت بنا کرده‌اند که برای شرکت‌های ایرانی استفاده از برخی از این امکانات فراهم نیست، به خودروکار، گفت: فضای مجازی به شکلی امروزی که در قالب کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرام، در دسترس افراد است، در زمینه خرید و انتخاب یک مدل خاص خودرو تاثیرگذار نیست.

وی تصریح کرد: استفاده از فضای مجازی برای شرکت‌های خودرویی نیاز به یک برنامه ریزی قوی و مناسب دارد و بیشتر افراد در بررسی و انتخاب خودرو تمام خانواده یک برند را مورد هدف قرار می‌دهند.

این کارشناس بازاریابی خودرو یادآور شد: در حال حاضر حجم قابل توجهی از مردم از کانال‌های تلگرامی استفاده می‌کنند که این کانال‌ها می‌توانند، اطلاعات مناسبی را از مدل‌های مختلف خودرو در اختیار افراد قرار دهد، که در این زمینه باید شرکت برای اطلاع رسانی و ارائه مطالب مفید به مشتریان برنامه‌های مناسبی داشته باشند.

توسلی با اشاره به اینکه، وب سایت شرکت‌های مادر در خرید اینترنتی تا حدودی تاثیرگذار بوده است، گفت: بحث اعتبار سنجی میان مشتری و شرکت‌های فروش خودرو بسیار حائز اهمیت است و از سوی دیگر ایرانی‌ها علاقه مند هستند تا از نزدیک و با تست خودرو اقدام به خرید کنند.

وی در انتها تاکید کرد: به دلیل آنکه در برخی مواقع خودرو توسط مشتری پیش خرید می‌شود اما محصول طبق قرارداد آماده تحویل به مشتری نیست، افراد انچنان علاقه‌ای به خرید خودرو به صورت اینترنتی ندارند و خریدهای خود را عموماً به صورت حضوری انجام می‌دهند.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد، فضای مجازی در بازار خرید و فروش خودرو ایران تنها حکم ارائه دهنده اطلاعات است و تا حدودی می‌تواند مشتری و فروشنده را به یکدیگر نزدیک کند و در یک کلام می‌توان گفت که فضای مجازی و بستر اینترنت در بازار خودرو ایران تا به امروز نتوانسته جای بازار سنتی خودرو را بگیرد.


گزارش از امیرحسین لواسانی

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران