کد خبر : ۳۰۵۵
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
سال ۲۰۱۶م رو به پایان است و مانند سال‌های گذشته امسال نیز در کنار خودروهای تولیدی، کانسپت‌های جدیدی ازسوی سازندگان مطرح رونمایی شد که هر یک نوآوری‌های خاص خود را داشت.
به گزارش خودروکار،کانسپت‌ها، خودروهایی هستند که با هدف نشان دادن ایده‌های آینده نگرانه طراحی می‌شوند و برخی از آنها سرانجام با اندکی تغییرات به مرحله تولید می‌رسند و برخی دیگر پس از خودنمایی در چند نمایشگاه راهی موزه یا پارکینگ سازنده می‌شوند. برخی دیگر نیز به عنوان سرلوحه محصولات آینده قرار گرفته و ویژگی‌های کلیدی آنها در تولیدات بعدی نمایان می‌شود.



کانسپت مرسدس بنز ویژن CLS در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت در سال ۲۰۰۳م معرفی شد و چندی بعد با تغییرات اندک به مرحله تولید رسید.

با این پیش زمینه قصد داریم به ۵ مورد از جالب‌ترین کانسپت‌های سال ۲۰۱۶ پرداخته و نگاهی گذرا به ویژگی‌های کلیدی آنها داشته باشیم. خودروهایی که هر یک به نوبه خود می‌توانند مسیر کمپانی مادر را تغییر دهند و فناوری‌های جدیدی را به صنعت خودروسازی معرفی کرده‌اند.

اپل جی‌تی
بهار امسال، اپل یک کانسپت شگفت‌انگیز در نمایشگاه اتومبیل ژنو معرفی کرد. این کانسپت که جی تی نامگذاری شده بود، با خطوط پر رنگ و ترکیب زیبای رنگ‌ها در بدنه و همچنین طراحی خاص رترو توجه بسیار زیادی را جلب کرد. طراحان اپل در پیکره کانسپت جی تی تعادل بسیار خوبی بین عناصر و المان‌های قدیمی با طرح‌های مدرن ایجاد کرده بودند و به همین دلیل می‌توان گفت که جی تی ترکیبی از گذشته و آینده است. با آنکه جی تی به مرحله تولید نخواهد رسید، اما طراحی خاص آن در محصولات آینده اپل تاثیرگذار خواهد بود. شاید چند سال بعد خودرویی با این جلو پنجره زیبا و چراغ‌های اصلی جذاب در شوروم‌های اپل به نمایش گذاشته شدند.

مینی‌ویژن نکست ۱۰۰
اگر اپل جی‌تی چندان برای شما جذاب نبود، می‌توانید نگاهی به کانسپت مینی داشته باشید که به احتمال زیاد باعث تپش قلب‌تان خواهد شد. این کانسپت که به همراه چند کانسپت دیگر به مناسبت صد سالگی کمپانی ب‌ام‌و طراحی شده بود، ظاهر بسیار خاصی داشته و شباهت چندانی به خودروهای حاضر در خیابان ندارد.

همانند محصول اپل، کانسپت مینی نیز به مرحله تولید نخواهد رسید زیرا ایده به اشتراک‌گذاری خودروهای خودران هنوز تا رسیدن به مرحله اجرایی به سال‌ها زمان نیاز دارد. با این وجود ویژن نکست ۱۰۰ می‌تواند منعکس‌کننده بخشی از ظاهر خودروهای مینی در سال‌های آینده باشد.

فولکس‌واگن ای‌دی
در نگاه نخست این کانسپت الکتریکی به اندازه سایر حاضران در این مقاله جذاب به نظر نمی‌رسد، چرا که همانند بیشتر محصولات فولکس واگن طراحی ساده‌ای داشته و خبری از حجم‌ها و خطوط اغراق‌آمیز در آن نیست. با این حال نگاهی جزئی‌تر به اشکال و المان‌های ظاهر خودرو آن را شایسته تحسین قرار می‌دهد. برای نمونه چراغ‌های کانسپت فولکس واگن جزو جالب‌ترین بخش‌های آن هستند زیرا به شکلی خلاقانه با بدنه ترکیب شده و گویی از یک سیاره دیگر به طراحان الهام شده‌اند. در عوض نمای عقب با الهامات این سیاره و ازسوی همان طراحان محتاط همیشگی فولکس واگن طراحی شده‌اند.

ویژن مرسدس مایباخ ۶
کوپه بزرگ مرسدس یکی از ستارگان گردهمایی پبل بیچ امسال بود. این کوپه ۲+۲ با طول به طور تقریبی ۶متری خود ضمن به چالش کشیدن لیموزین‌ها سر و صدای زیادی به پا کرد. طراحان مرسدس با جرات تمام ایده خود را در قالب یک پیکره بزرگ و کشیده پیاده کرده‌اند که نتیجه آن خلق اتومبیلی بسیار با ابهت شده است. در کل این کانسپت لوکس شباهتی به محصولات فعلی مرسدس ندارد اما به احتمال بسیار سرنخ‌هایی از ظاهر محصولات آینده این کمپانی در خود پنهان کرده است به‌ویژه اینکه پیشرانه در نظر گرفته شده الکتریکی بوده و کابین آن نیز بسیار مدرن است. از میان المان‌ها و عناصر ظاهری، جلوپنجره و چراغ‌های اصلی جلو و عقب بیشترین ظرفیت را برای دیده شدن روی خودروهای آینده مرسدس دارند.

لکسوس یو اکس
محصولات حال حاضر کمپانی لکسوس دست کمی از خودروهای کانسپت ندارند! استفاده از طرح‌های فضایی و خطوط بسیار تیز باعث شده که اتومبیل‌های این کمپانی طراحی متمایزی داشته و از فواصل دور نیز قابل تشخیص باشند. حال تصور کنید که این شرکت خودرویی کانسپت ارائه کند. شاسی بلند UX آخرین کانسپتی است که این کمپانی ژاپنی چندی پیش در نمایشگاه اتومبیل پاریس معرفی کرد. براساس انتظار ظاهر این کانسپت بسیار شلوغ بوده و حجم‌های اغراق‌آمیز به همراه خطوط فوق‌العاده تیز جزو مشخصه‌های بارز طراحی خارجی آن هستند.

می‌توان گفت که چراغ‌های باریک اصلی و جلوپنجره عظیم UX از شاسی‌بلندهای کنونی این شرکت مانند سری NX به امانت گرفته شده‌اند. نمای عقب نیز به پیچیدگی هر چه تمام طراحی شده و انواع اشکال هندسی در این بخش قابل مشاهده است. ظاهر این کانسپت به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند در صورت رسیدن به مرحله تولید، مشکلات زیادی را در ساخت قالب‌های بدنه ایجاد کند.

شاید به همین دلیل است که لکسوس برنامه‌ای برای تولید این کانسپت ندارد. وضعیت در داخل کابین نیز به همین شکل بوده و بیشتر شبیه وسایل نقلیه موجود در فیلم‌های علمی تخیلی است.

منبع:گسترش صنعت
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران