کد خبر : ۳۱۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶
طرح تازه ۴ شهر بزرگ جهان امیدها را برای داشتن هوای پاک زنده کرد
دنیای امروز محتاج هوای پاک است. شهرهای بزرگ جهان سال‌هاست که با مشکلات ناشی از آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند. در این میان اتهام اصلی متوجه خودروهای دیزلی است.
به گزارش خودروکار،خودروهایی که براساس اعلام ۴ شهردار قدرتمند جهان، قرار است تا سال ۲۰۲۵ میلادی (۱۴۰۴) از تردد در جاده‌ها منع شوند.

پاریس، مادرید، آتن و مکزیکوسیتی شهرهایی هستند که قرار است تا سال ۲۰۲۵میلادی تردد خودروهای آلوده‌کننده هوا در آنها ممنوع شود.

۴شهر از بزرگترین شهرهای جهان در یک دهه آینده برای مقابله با معضل بزرگی به نام آلودگی هوا تردد خودروهای دیزلی را ممنوع خواهند کرد.

شهرداران شهرهای پاریس، مادرید، آتن و مکزیکوسیتی اعلام کردند طرح‌هایی برای خارج کردن خودروها و ون‌های دیزلی از چرخه حمل‌ونقل این شهرها دارند. آنه هیدالگو، شهردار پاریس مدیریت این طرح را به‌عهده دارد؛ طرحی که در ششمین نشست شهرداران ۴۰ پایتخت دنیا موسوم به ۴۰C در مکزیکوسیتی، پایتخت مکزیک، مطرح شد. هیدالگو در حاشیه این نشست گفت: «شهرداران اکنون جمع شده‌اند تا بگویند تغییرات اقلیمی یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که با آن روبه‌رو هستیم. امروز آمده‌ایم تا بگوییم دیگر آلودگی هوا، مشکلات بهداشتی و مرگ ناشی از آنها را به ویژه برای ارزشمندترین شهروندان‌مان نمی‌پذیریم. »

هلنا مولین والدس، رییس کشورهای ائتلاف اقلیم و هوای پاک سازمان ملل گفت که دود حاصل از وسایل نقلیه یکی از مهم‌ترین عوامل بیماری و گرم شدن کره زمین است. آماری که او داد قابل توجه است: از هر ۱۰ نفر در سراسر جهان ۹ نفر در جایی زندگی می‌کنند که آلودگی هوا بیش از حد و حدود تعیین شده از سوی سازمان بهداشت جهانی است.

میگوئل آنجل مانسرا، شهردار مکزیکوسیتی هم در این‌باره گفت که افزایش سرمایه‌گذاری روی حمل‌ونقل عمومی به تمیز شدن هوای شهرها و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند.
جورجوس کامینیس نیز گفت که هدفش حذف همه خودروها از مرکز شهر است. مقامات آتن درحال همکاری با دولت و کارخانه‌ها و تلاش برای گسترش استفاده از خودروهای برقی و ایجاد حمل‌ونقل پاک‌تر هستند.

پژوهش‌های تازه نشان داده است که این مشکل بسیار بزرگتر از آن چیزی است که تصور می‌شد. براساس این تحقیقات، هوای کثیف سالانه باعث ۳ میلیون مرگ زودرس است. کودکان سهم عمده‌ای در این مرگ و میرهای تلخ دارند. میلیون‌ها نوع بیماری هم دستاورد خودروهای دیزلی و هوای کثیف برای زندگی بشر است.

شاید خوشحال‌ترین گروه بعد از اعلام این خبر کمپین‌های «سبز» باشند که نشانه‌ای برای تمیز شدن هوای شهرها یافته‌اند.

آلن اندروز، نماینده سازمان مردم‌نهاد کلینت ارث (ClientEarth) که با پیروزی قانونی دولت بریتانیا ناگزیر به بازنگری در طرح‌های آلودگی هوا شد، دراین باره گفت: «این حرکت نشان می‌دهد که رهبران سیاسی در سراسر دنیا درحال هوشیار شدن نسبت به بلایی هستند که دیزلی‌ها بر سر سلامت انسان می‌آورند اما وقتی تنها به آمار مرگ زودرس سالانه ۴۶۷ هزار نفر در اروپا نگاه می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که زمان اعلام شده برای انجام این کار یعنی سال ۲۰۲۵م (۱۴۰۴) بیش از حد طولانی است. »

او از سایر رهبران جهان خواست که با اقدامات برجسته سریع‌تر و بیشتر به استقبال مبارزه با آلودگی هوا بروند.

جنی بیتز از گروه مردم نهاد فرندز آو ارث (Friends of earth) یا همان «دوستان زمین» دراین باره گفت: «این حرکت برجسته برای رهایی از دیزلی‌ها که آلوده‌کننده‌ترین خودروها هستند، همان چیزی است که به آن نیاز داریم. ما نیازمند وسایل نقلیه تمیزتر و تعداد کمتری از آنها هستیم.

رهایی از دیزلی‌ها ضروری است و ما باید به مردم برای رانندگی جایگزین‌های بهتری بدهیم. »
استفاده از سوخت‌های دیزلی یکی از عوامل کلیدی آلودگی در شهرهاست. موتور این خودروها گاز خطرناک دی اکسید نیتروژن تولید می‌کند. همین باعث می‌شود که ذرات خطرناک معلق در هوا وارد ریه شده و سلامت انسان را به خطر بیندازند.

با این همه استفاده از سوخت‌های دیزلی در بسیاری از کشورها روندی روبه‌رشد دارد. بخشی از این افزایش به دلایل اقتصادی و بخش دیگر در نتیجه اقدام برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. خودروهای دیزلی بازده بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی معمولی دارند و به همین دلیل انتشار گاز دی اکسید کربن را کاهش می‌دهند.

هنوز مشخص نیست که کدام خودروهای دیزلی در این ۴شهر از تردد منع می‌شوند و طرح در کدام مناطق شهر اجرایی می‌شود اما مقامات ۴شهر پیشرو در حذف خودروهای دیزلی برای کاهش تراکم خودروها و تمیز کردن هوا محدودیت‌های ترافیکی در برخی مناطق درنظر گرفته‌اند.

در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴) گروه خودروسازی فولکس واگن با یک رسوایی بزرگ مواجه شد که سروصدای زیادی در دنیا کرد. در این سال مشخص شد برخی خودروهای دیزلی این شرکت مجهز به فناوری شده‌اند که میزان آلایندگی این خودروها را کمتر از حد واقعی شان نشان می‌دهد.

منبع:گسترش صنعت
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران