کد خبر : ۳۱۳۶
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳
سایت ثبت سفارش خودرو در حالی دیروز پس از وقفه ای یک روزه دوباره باز شد که پیغام خوبی برای نمایندگی های غیر مستقیم نداشت و از حذف رسمی آنها خبر داد. این در حالی است که گفته می شد نمایندگی های مربوطه تا پایان امسال برای رسمی شدن مهلت دارند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، با بسته شدن سایت ثبت سفارش در غروب یکشنبه، نفس های واردکنندگان خودرو به شماره افتاد، زیرا آنها خوب می دانستند پشت این ماجرا، تصمیمی مهم و سرنوشت ساز نهفته است.

با باز شدن این سایت در عصر دیروز، اتفاقی که بسیاری از واردکنندگان بیم آن را داشتند، رخ داد تا مشخص شود مرغ وزارت صنعت،معدن و تجارت در ماجرای واردات خودرو به کشور، یک پا دارد و بس.

بر این اساس، وزارت صنعت در نهایت تصمیم خود را مبنی بر حذف نمایندگی های غیر رسمی خودروسازان خارجی، عملی کرده و درهای سایت ثبت سفارش را به روی آنها بست. در میان نمایندگی هایی که امکان ثبت سفارش ندارند، نام های معروفی به چشم می خورد، از جمله آسان موتور (واردکننده محصولات هیوندایی به ایران) و اطلس خودرو (واردکننده خودروهای کیا به ایران). 

این دو شرکت در مجموع صاحب بیشترین حجم واردات خودرو به کشور طی این سال ها بوده اند، اما حالا پشت چراغ قرمز وزارت صنعت مانده و تا موفق به کسب نمایندگی رسمی از شرکت های مادر نشوند، امکان ثبت سفارش و واردات هیوندایی و کیا را به ایران ندارند. البته گفته می شود مشکل این دو نمایندگی تا چندی دیگر حل شده و آنها باز هم مجاز به ثبت سفارش خودروهای موردنظر خود خواهند بود.


آسان موتور و اطلس خودرو در گذشته و تا پیش از تحریم ها نمایندگی مستقیم هیوندایی و کیا در ایران به شمار می رفتند، اما در حال حاضر چون هنوز گواهی تمدید فعالیت خود را از شرکت های مادر، به مرکز امور اصناف وزارت صنعت تحویل نداده اند، فعلا از لیست ثبت سفارش حذف شده اند.

به جز این دو شرکت اما نمایندگی های واسطه ای نیز دیگر جایی در لیست شرکت های مجاز به ثبت سفارش خودرو ندارند. در این بین نام فامیلی موتور که محصولات هوندا را وارد ایران می کند و همچنین پرشیا خودرو (واردکننده خودروهای بی ام دبلیو در ایران) نیز دیده می شود. در کنار آنها، ثبت سفارش خودروهای سئات،آئودی و اشکودا و اوپل نیز تا زمانی که گواهی فعالیت رسمی آنها در ایران توسط شرکت های خارجی مربوطه صادر نشود، متوقف خواهد ماند.

اما نگاهی هم بیندازیم به نمایندگی هایی که از نظر وزارت صنعت،معدن و تجارت رسمی بوده و ثبت سفارش و واردات خودرو از سوی آنها بلامانع است. از جمله مهمترین این نمایندگی ها می توان به ایرتویا، ستاره ایران، نگین خودرو، معین موتور، آرین موتور و جهان نوین آریا اشاره کرد. این نمایندگی ها به ترتیب محصولاتی از شرکت های تویوتا، بنز آلمان، رنو فرانسه، پورشه آلمان، میتسوبیشی ژاپن و دی اس فرانسه و نیسان موتورز ژاپن را وارد کشور می کنند.

در این بین، وجود نام برخی از نمایندگی ها در لیست شرکت های مجاز به واردات، جای تعجب دارد، زیرا نام آنها در "وب سایت دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور" به چشم نمی آید. این در حالی است که نمایندگی های شرکت های خارجی باید نام خود را در این وب سایت ثبت کنند و حالا اینکه چرا با وجود عدم ثبت نام برخی نمایندگی های واردکننده خودرو در آن، مجوز واردات به آنها داده شده، پرسشی است که باید آن را از مسوولان وزارت صنعت پرسید.

انتهای پیام/  
  


نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران