کد خبر : ۳۱۹۰
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴
با گشایش ثبت‌سفارش برای نمایندگی‌های مستقیم
گشایش دوباره ثبت‌سفارش خودروهای وارداتی در عصر دوشنبه نشان از اعمال تغییراتی در سایت ثبت‌سفارش و اجرای طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر الزام برای اخذ نمایندگی شرکت‌های واردکننده از شرکت‌های مادر دارد.
به گزارش خودروکار ،بر این اساس با پایان یافتن مهلت وزارت صنعت، معدن و تجارت نمایندگی‌های غیرمستقیم خودروسازان خارجی دیگر اجازه واردات خودرو به ایران را نخواهند داشت از این‌رو بررسی تغییرات رخ داده در فهرست خودروهای مجاز وارداتی نشان می‌دهد که ثبت‌سفارش واردات نشان‌های خودرویی همچون ب‌ام‌و، اپل، هوندا، آئودی، اشکودا و سئات که شرکت‌های واردکننده آنها موفق به دریافت نمایندگی مستقیم خودروسازان خارجی نشده‌اند، حذف شده است.

در حال حاضر ثبت‌سفارش واردات ۳۶ مدل خودرو آزاد است که می‌توان به نشان‌های رنو، دی‌اس، لکسوس، میتسوبیشی، ام‌جی، پورشه، تویوتا، ترامیچی، PGO CEVENNES، سانگ‌یانگ، گریت‌وال، نیسان و هیوندایی اشاره کرد، بر این اساس شرکت‌های رسمی واردکننده این محصولات می‌توانند نسبت به ثبت‌سفارش و واردات اقدام کنند. این در حالی است که هم‌اکنون علاوه بر نشان‌های موجود در سایت، برخی واردکنندگان خودرو نیز در حال تمدید مجوز نمایندگی خود بوده که پس از آن به فهرست خودروهای مجاز وارداتی اضافه خواهند شد. بر اساس شنیده‌ها نمایندگی‌های مربوط می‌توانند تا پایان سال نسبت به رسمی شدن خود اقدام کنند.

اما نکته قابل‌توجه در این میان، جای خالی نمایندگی‌های غیررسمی خودروسازان خارجی ازجمله آسان موتور (واردکننده محصولات هیوندایی به ایران) و اطلس خودرو (واردکننده خودروهای کیا به ایران) است. این در حالی است که این دو شرکت در این سال‌ها در مجموع صاحب بیشترین حجم واردات خودرو به کشور بوده‌اند اما هم‌اکنون پشت چراغ قرمز وزارت صنعت، معدن و تجارت مانده‌اند و تا موفق به کسب نمایندگی رسمی از شرکت‌های مادر نشوند، امکان ثبت‌سفارش و واردات هیوندایی و کیا را به ایران ندارند. البته گفته می‌شود مشکل این دو نمایندگی تا چندی دیگر رفع شده و آنها باز هم مجاز به ثبت‌سفارش خودروهای موردنظر خود خواهند بود.

الزام ضمانتنامه‌ای
به جز این دو شرکت نمایندگی‌های واسطه‌ای نیز دیگر جایی در فهرست شرکت‌های مجاز به ثبت‌سفارش خودرو ندارند. در این بین نام فامیلی‌موتور که محصولات هوندا را وارد ایران می‌کند و همچنین پرشیا خودرو (واردکننده خودروهای ب‌ام‌و در ایران) نیز دیده می‌شود. در کنار آنها، ثبت‌سفارش خودروهای سئات، آئودی و اشکودا و اپل نیز تا زمانی که گواهی فعالیت رسمی آنها در ایران از سوی شرکت‌های خارجی مربوط صادر نشود، متوقف خواهد ماند.

این اتفاق در شرایطی است که رییس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران معتقد است با این اقدام و واردات خودرو از سوی نمایندگان رسمی، وضعیت خدمات پس از فروش، گارانتی و پرداخت مالیات خودروهای وارداتی شفاف خواهد شد.

محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با ایسنا گفت: نخستین نتیجه واردات خودرو از سوی نمایندگان رسمی این است که همه چیز به شرکت اصلی وابسته است، چراکه شرکت اصلی حداقل تا ۱۰ سال ضمانت تامین قطعات لوازم یدکی را دارد یا ۳-۲سال بستگی به نوع ماشین دوره گارانتی دارد یعنی اگر ماشین به هر دلیلی اشکالی پیدا کند، نمایندگی رسمی باید به صورت رایگان سرویس موردنیاز را انجام دهد اما اگر نمایندگی رسمی وجود نداشته باشد وضعیت این تعهدات مشخص نیست.

عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان تهران ادامه داد: وقتی خودرو از سوی نمایندگان رسمی وارد می‌شود وضعیت پرداخت مالیات آنها مشخص می‌شود. در مجموع در این دستورالعمل تصمیم درست و بجایی برای واردات خودرو گرفته شده است و از طرفی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند با هماهنگی لازم به‌گونه‌ای عمل کند خودروهایی که مشابه آن در داخل وجود دارد وارد نشده بلکه سعی شود خودروهایی که در داخل تولید نمی‌شوند، وارد شوند.

نجفی‌منش با بیان اینکه واردات خودروها از سوی نمایندگان رسمی منجر به ایجاد انحصار واردات نمی‌شود، گفت: نمایندگی‌های مختلفی برای واردات خودرو وجود خواهد داشت و این تعدد مانع از ایجاد انحصار می‌شود، به هر حال نمایندگان فرعی هم اگر بخواهند واردات خودرو انجام دهند باید از طریق نمایندگان رسمی اقدام کنند.

منبع:گسترش صنعت
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران