کد خبر : ۳۱۹۸
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹
صنعت خودروی مکزیک در سال ۲۰۱۷ میلادی
مکزیک افق روشنی را پیش‌روی خودروسازی خود می‌بیند. پیش‌بینی مقامات این کشور به عنوان یکی از صاحبان صنعت خودروسازی این است که وضعیت این صنعت به ویژه در بخش‌های بازار کار و زیرساخت بهتر شود.
به گزارش خودروکار،براساس یک مطالعه دقیق در صنعت خودروسازی مکزیک، اکنون هزینه تولید خودرو در این کشور نه تنها از امریکا که از چین هم پایین‌تر است. از سویی این کشور توافقنامه‌های تجارت آزاد با ۴۶ کشور دنیا دارد.

رشد سریع مکزیک به عنوان یکی از کشورهای مهم در صادرات خودروهای سبک و تقاضای زیاد جهانی باعث شده که این کشور با کمبود نیروی‌کار توانا روبه‌رو شود و اکنون در مکزیک این مسئله چالش مهمی برای صنعت خودروسازی است.

گشایش کارخانه‌های خودروسازی جدید هوندا، مزدا، کیا، ب‌ام‌و، آئودی و تویوتا در کنار توسعه کارخانه‌های نیسان، فورد و جنرال‌موتورز منجربه تلاش بیشتر مکزیکی‌ها برای تامین نیروی کار لازم شده است.
چند دهه است که مکزیک در نزدیکی مرزهای خود با امریکا صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی را اداره می‌کند؛ جایی که تامین نیروی لازم برای کار سخت است.

تازه واردها به مکزیک، نیاز به نیروی کار مناسب دارند. رشد صنعت خودرو در مکزیک به تازگی تغییر مسیر داده و در جست‌وجوی نیروی کار ماهر از مناطق شمالی به مناطق مرکزی رفته است.

گزارش تازه انجمن خودروسازی مکزیک و موسسه ملی آمار و جغرافیای این کشور نشان می‌دهد که درآمد نیروی کار این کشور در صنعت خودروسازی با تمام مزایا ماهی تنها هزار دلار است. این، بهترین حقوقی است که کارگران بخش مونتاژ می‌گیرند. در بخش‌هایی چون قطعه‌سازی درآمد کارگران ماهی ۶۰۰ دلار است که از تمامی مشاغل تولیدی در این کشور کمتر است.

شرکت‌های خودروسازی مکزیک برای اینکه بتوانند نیروی کار خود را نگه داشته و رونق کار خود را حفظ کنند، برای افزایش نیروی کار خود برنامه‌ریزی کرده‌اند. بر این اساس یکی از برنامه‌های مقامات مکزیک برای رونق بیشتر صنعت خودروسازی رساندن نیروی‌کار این صنعت از ۷۶۰ هزار نفر کنونی به ۸۰۰ هزار نفر تا سال ۲۰۲۱ میلادی است.

آنها برای انگیزه دادن به نیروی‌کار خود به آنها پیشنهاد کرده‌اند که دوستان یا افراد خانواده خود را به کارخانه بیاورند و اگر آن شخص توانست در آنجا ۶ ماه دوام آورد به کارگر پاداش تعلق می‌گیرد.
این صنعت در مکزیک همچنین همکاری تنگاتنگی با دانشگاه‌ها دارد تا در آینده بتواند نیروهای آموزش‌دیده بهتری در اختیار داشته باشد. برای از بین رفتن بحران نیز راهکار این صنعت در مکزیک افزایش تولید است، هرچند مانع بزرگ افزایش میزان تولید در این کشور همچنان کمبود نیروی کار است.

انجمن صنایع خودروسای مکزیک برآورد کرده که تولید خودروهای سبک در این کشور تا سال ۲۰۲۰م به ۵ میلیون دستگاه برسد. سال ۲۰۱۵م (۱۳۹۳) صنعت خودروسازی مکزیک ۴/۳ میلیون دستگاه خودرو تولید کرد. بیشترین فشار در این مسیر نیز به بخش‌های زیرساختی و بنیادی می‌آید.

بنادر اصلی مکزیک اکنون بیش از هر زمان دیگری خودرو مکزیکی دارند. این خودروها صادر می‌شوند. همین ۱۵ سال پیش ۹۰ درصد تولید خودرو مکزیک به امریکا می‌رفت، امروز اما این عدد به ۷۰ درصد رسیده و بازار صادرات این کشور گسترده‌تر شده است.

ترس از ترامپ، مشکل تازه خودروسازی مکزیک
سوت قطار حمایت از تولید داخلی یا همان پروتکشنیسم این روزها بلندتر از همیشه در امریکا شنیده می‌شود. دونالد ترامپ گفته که می‌خواهد مذاکرات تازه‌ای درباره قراردادهای تجاری انجام دهد و تعرفه‌های سنگینی به ویژه در صنعت خودروسازی اعلام کند. اگر ترامپ این کار را انجام دهد، یکی از کشورهایی که به شدت ضرر می‌کند، مکزیک است.

تعیین تعرفه برای کالاهای مکزیکی از سوی رییس‌جمهوری آینده، قرارداد نفتا (NAFTA) را نقض خواهد کرد. قراردادی که از ۲۰ سال پیش اجرایی می‌شود. این کار باعث ضرر و زیان بسیاری از کارخانه‌های امریکایی و سرمایه‌گذارانی می‌شود که در صنعت خودروسازی مکزیک سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

براساس آماری که بارها درباره آن صحبت شده، اگر دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری منتخب امریکا که به زودی به کاخ سفید خواهد رفت، درباره قرارداد آزاد تجاری امریکای شمالی یا همان نفتا دوباره مذاکره کند، تعرفه‌های تازه هزینه‌های سنگینی برای خودروسازها و عرضه‌کنندگان قطعه در مکزیک به همراه خواهد داشت.
چالش ترامپ برای چشم‌انداز خودروسازی مکزیک در سال تازه میلادی بزرگترین چالش است.

گرانی بنزین و محبوبیت خودروها با مصرف بهینه
اعلام افزایش قیمت بنزین در مکزیک یکی دیگر از اتفاق‌های سال ۲۰۱۶م بود که اثر آن در سال ۲۰۱۷ در این کشور مشخص می‌شود. به گفته کارشناسان، افزایش قیمت بنزین از فروش خودرو در این کشور نخواهد کاست اما باعث می‌شود مردم به خرید خودروهایی تمایل نشان دهند که مصرف سوخت آنها بهینه است. این را یکی از فعالان ارشد صنعت خودروسازی مکزیک می‌گوید.

 در هفته آخر سال ۲۰۱۶م (۱۳۹۵) وزیر اقتصاد مکزیک گفت که قیمت بنزین تا ۲۰ درصد در نخستین ماه از سال جدید میلادی بالا خواهد رفت. این افزایش به دلیل پایان تصدیگری دولت این کشور در تعیین قیمت بنزین است. بالا رفتن هزینه‌های استفاده از خودروی شخصی در دومین اقتصاد بزرگ امریکای جنوبی باعث خواهد شد مردم اشتیاق بیشتری به داشتن خودروهای جدید داشته باشند.

خودروهایی که با مصرف سوخت کمتر، بازدهی بالاتری از خود نشان دهند. داده‌های رسمی نشان می‌دهد که فروش خودرو در مکزیک تا پایان نوامبر سال ۲۰۱۶م (آذر ۱۳۹۵) نسبت به سال قبل از آن ۱۹ درصد افزایش یافت و به ۱/۴میلیون دستگاه رسید.

به گفته، گایلرمو روسیلز، معاون انجمن توزیع‌کنندگان خودرو در مکزیک، هزینه بالاتر سوخت به احتمال زیاد تقاضا برای خودروهای با مصرف بهینه سوخت را در این کشور بالا خواهد برد. روسیلز گفت: «در کوتاه‌مدت، من فکر نمی‌کنم که در فروش کاهشی اتفاق بیفتد. در میان‌مدت و درازمدت اما تغییراتی در روند علاقه‌مندی مردم به مدل‌هایی که سوخت کمتری مصرف می‌کنند، به وجود خواهد آمد. »

در چنین شرایطی خودروسازان مکزیکی و کارخانه‌های نشان‌های تجاری نامدار که در مکزیک ماشین تولید می‌کنند، باید بیشتر به فکر مشتری‌هایی باشد که به سمت خودروهای با مصرف سوخت کمتر می‌روند. البته حضور بسیاری از شرکت‌های خودروسازی معروف جهان در مکزیک در سال ۲۰۱۷م بیش از هر مسئله‌ای در گرو تصمیم‌هایی است که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری منتخب امریکا بعد از ورود به کاخ سفید درباره مکزیک خواهد گرفت.

منبع:گسترش صنعت
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران