کد خبر : ۳۱۹۹
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵
طی سال 2016 صنعت خودروسازی جهان به سمت خودروهای الکتریکی و تکنولوژی‌های رانندگی خودکار حرکت کرد.
به گزارش خودروکار، همهٔ خودروسازان بزرگ از فولکس‌واگن گرفته تا فورد به افزایش خودروهای سبز خود پرداختند و سازندگانی چون تسلا و ب‌ام‌و نیز گام‌های مؤثری در جهت بهبود سیستم‌های رانندگی خودکار برداشتند.
 
در همین حال خودروسازانی چون لوتوس، پورشه و آستون‌مارتین نیز همچنان معرفی خودروهای اسپرت و هیجان‌انگیز سنتی را ادامه دادند؛ بنابراین تصمیم گرفتیم در این مطلب 10 خودرویی که در سال 2016 واقعاً علاقه‌مندان را هیجان‌زده کردند را معرفی کنیم.
 
پورشه 911 R
 
چه خودرویی است؟ این یک پورشه 911 ویژه است که با برخی از قطعات مدل GT3 ساخته شده است.
 
چرا آن‌را در این لیست قرار داده‌ایم؟ چون این یکی از آخرین 911های تنفس طبیعی است و تنها در تعداد محدود 9911 دستگاه ساخته می‌شود.
 
مشخصات فنی: 911 R از همان پیشرانهٔ 4 لیتری شش سیلندر تخت GT3 RS استفاده می‌کند که 500 اسب بخار قدرت دارد. بااین‌حال، انتقال نیرو در این مدل بجای گیربکس PDK توسط یک گیربکس 6 سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد. علاوه بر این، 911 R فاقد بال عقب معروف GT3 بوده و 50 کیلوگرم هم وزن کمتری از GT3 RS دارد.
 
نکتهٔ دیگر: این خودرو قیمت بسیار بالایی دارد به‌گونه‌ای که نسخه‌های اولیهٔ 911 R در ماه اکتبر گذشته با قیمتی بیش از 5300 هزار دلار فروخته شدند.
 
گوئنیگ‌زگ رگرا
 



چه خودرویی است؟ این یک ابر خودروی هیبریدی ساخت گوئنیگ‌زگ است که می‌توان آن‌را جایگزینی برای مدل آگرا One:11 دانست.
 
چرا آن‌را در این لیست قرار داده‌ایم؟ چون این خودرو یک شاهکار مهندسی است که توسط شرکتی ساخته شده که نه از یک حمایت مالی 2000 میلیارد دلاری برخوردار است (مانند بوگاتی، پورشه و لامبورگینی) و نه تیم فرمول یک دارد که بتواند تکنولوژی‌های آن‌را قرض بگیرد (مانند فراری، مک‌لارن و مرسدس بنز).
 
مشخصات فنی: رگرا مجهز به یک قوای محرکهٔ هیبریدی است که از یک پیشرانهٔ 5 لیتری V8 توئین توربو به همراه سه موتور الکتریکی تشکیل شده است. خروجی کل این سیستم برابر با 15000 اسب بخار قدرت و 2000 نیوتن متر گشتاور است. شتاب صفرتاصد گوئنیگ‌زگ رگرا در 2.8 ثانیه صورت می‌گیرد، در 12.3 ثانیه به سرعت 300 کیلومتر در ساعت می‌رسد و در زیر 20 ثانیه قلهٔ 400 کیلومتر در ساعت را فتح می‌کند.
 
نکتهٔ دیگر: پکیج باطری‌های رگرا توسط شرکت کرواتی ریماک تأمین می‌شود. شرکتی که سوپراسپرت تمام الکتریکی کانسپت وان آن توانست در یک مسابقهٔ درگ پورشه 9188 را شکست دهد.
 
بوگاتی شیرون
 
چه خودرویی است؟ شیرون جانشین بوگاتی ویرون است. خودرویی که سریع‌ترین خودروی خیابانی و تولیدی روی کرهٔ زمین محسوب می‌شود.
 
چرا آن‌را در این لیست قرار داده‌ایم؟ چون بوگاتی سعی دارد با شیرون رکورد سرعت ویرون را بشکند.

 
مشخصات فنی: یک نیروگاه 8 لیتری W16 با چهار توربوشارژر در سینهٔ شیرون می‌تپد که 1500 اسب بخار قدرت و 16000 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب صفرتاصد شیرون با تکیه بر این قدرت عظیم تنها 2.5 ثانیه، صفر تا دویست کیلومتر در ساعت 6.5 ثانیه و تا سیصد کیلومتر 13.6 ثانیه است. حداکثر سرعت این شاهکار صنعت خودروسازی نیز روی 420 کیلومتر ر ساعت محدود شده است.
 
نکتهٔ دیگر: قیمت شیرون از 2.5 میلیون دلار آغاز می‌شود و تاکنون 220 دستگاه آن سفارش داده شده است. اولین نسخهٔ شیرون که در نمایشگاه ژنو 20166 به نمایش درآمد به همراه کانسپت ویژن گرن توریزمو توسط یک شاهزادهٔ سعودی خریداری شده است.
 
NextEV NIO EP9

 
چه خودرویی است؟ این خودرو برای اولین بار توسط شرکت تازه تأسیس چینی NextEV معرفی شد. شرکتی که یک تیم فرمول E را هم در اختیار دارد. تولید انبوه EP99 سال آینده صورت خواهد گرفت.

 
چرا آن‌را در این لیست قرار داده‌ایم؟ این سریع‌ترین خودروی تمام الکتریکی در پیست نوربرگ‌رینگ است و توانست یک دور این پیست در زمان 7 دقیقه و 5 ثانیه طی کند که 177 ثانیه کمتر از رکورد قبلی خودروی مسابقه‌ای تویوتا TMG P002 است.
 
مشخصات فنی: قوای محرکهٔ EP9 متشکل از دو پکیج باطری و چهار موتور الکتریکی است که هرکدام گیربکس خود را دارند. قدرت تولیدی این موتورها جمعاً 1340 اسب بخار است و EP9 را تنها در 7.11 ثانیه از صفر به سرعت دویست کیلومتر در ساعت می‌رساند (این زمان برای مک‌لارن P1 برابر با 6.8 ثانیه است) درحالی‌که حداکثر سرعت آن نیز 313 کیلومتر در ساعت است. باطری‌های این سوپراسپرت الکتریکی در 45 دقیقه شارژ می‌شوند و بُردی برابر با 427 کیلومتر را برای آن فراهم می‌کنند.
 
نکتهٔ دیگر: NIO ادعا می‌کند که EP9 در هیچ نقطه‌ای از یک دور پیست نوربرگ‌رینگ بیشتر از 90 درصد قدرت خود را استفاده نکرده است چراکه در این صورت موجب داغ شدن بیش‌ازحد باطری‌های آن می‌شده است. بااین‌حال EP9 توانایی به چالش کشیدن رکورد 6 دقیقه و 57 ثانیه‌ای پورشه 918 را دارد.
 
مرسدس-آام‌گ GT R


 
چه خودرویی است؟ این یک نسخهٔ بالا رده از AMG GT است که ظاهری شبیه به خودروی مسابقه‌ای AMG GT33 داشته و از عملکردی برخوردار است که به ادعای مرسدس بنز به‌اندازه‌ای خوب است که بتواند با پورشه 911 GT3 RS مطابقت کند.
 
چرا آن‌را در این لیست قرار داده‌ایم؟ چون این خودرو سریع‌ترین خودروی دیفرانسیل عقب در پیست نوربرگ‌رینگ است. AMG GT R توانست یک دور جهنم سبز را در 7 دقیقه و 100 ثانیه طی کند.
 
مشخصات فنی: در زیر کاپوت AMG GT R همان پیشرانهٔ 4 لیتری V8 بای‌توربوی AMG GT قرار گرفته است که البته قدرت آن به 585 اسب بخار و گشتاورش به 7000 نیوتن متر افزایش پیدا کرده است.
 
نکتهٔ دیگر: مرسدس بنز رنگی خاص بنام جهم سبز را برای AMG GT R ارائه کرده است که به‌عنوان یک آپشن با قیمت 7500 پوند (92000 دلار) در انگلستان قابل سفارش است.
 
لامبورگینی اونتادور S

 
چه خودرویی است؟ این نسخهٔ جدیدی از لامبورگینی اونتادور است که با پکیج آئرودینامیکی بهبودیافته، پیشرانهٔ قوی‌تر، سیستم‌های الکترونیکی تجدیدنظر شده و پیشرفت‌های مکانیکی ارائه شده است.

 
چرا آن‌را در این لیست قرار داده‌ایم؟ اونتادور S مجهز به دامپرهای مغناطیسی اونتادور سوپر ولوچه شده است و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب را هم از مدل سنتناریو به عاریه گرفته است.
 
مشخصات فنی: در سینهٔ اونتادور S همان پیشرانهٔ 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی نسخهٔ استاندارد قرار گرفته است اما قدرت آن از 700 اسب بخار به 7400 اسب بخار افزایش پیدا کرده است. البته گشتاور این موتور همچنان مثل سابق همان 690 نیوتن متر باقی‌مانده است. علاوه بر این، جدا از به‌روزرسانی‌های فرمان و تعلیق، یک حالت رانندگی جدید بنام «EGO» هم در اونتادور S تعبیه شده است که راننده از طریق آن می‌تواند به‌صورت مجزا رفتار تعلیق، فرمان و کشش را تنظیم کند.
 
نکتهٔ دیگر: برای این خودرو یک سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جدید هم در نظر گرفته شده است که با کارپلی اپل سازگاری دارد.
 
آستون‌مارتین ونتیج GT8
 
چه خودرویی است؟ این یک نسخهٔ تولید محدود از ونتیج V8 است که با الهام از خودروهای مسابقه‌ای رقابت‌های GTEE طراحی شده است.
 
چرا آن‌را در این لیست قرار داده‌ایم؟ چون این ماشینی است که با تمرکز بر کاهش وزن و بهبود آئرودینامیک، بجای پیروز شدن در مسابقات درگ یا پیست‌ها، بیشتر بر بهبود کلی رانندگی در جاده‌ها توجه داشته است.
 
مشخصات فنی: تأمین نیروی ونتیج GT8 توسط نسخه‌ای تقویت‌شده از همان پیشرانهٔ استاندارد 4.7 لیتری V8 صورت می‌گیرد که 440 اسب بخار قدرت و 4900 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا هفت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند.
 
نکتهٔ دیگر: از ونتیج GT8 تنها 150 دستگاه تولید خواهد شد که قیمت آن‌ها از 165 هزار پوند (202 هزار دلار) آغاز شده و هیچ‌یک از آن‌ها در ایالات‌متحده عرضه نخواهند شد.

 
ب‌ام‌و M4 GTS
 
چه خودرویی است؟ این نسخه‌ای قدرتمندتر و متمرکز بر استفاده در پیست از ب‌ام‌و M4 است که به مناسبت سی‌سالگی مدل M33 معرفی شد.
 
چرا آن‌را در این لیست قرار داده‌ایم؟ این یکی از تفرقه‌برانگیزترین خودروهای ساخت ب‌ام‌و است چراکه مالکان آن‌را دوست دارند، جرمی کلارکسون از آن متنفر است، برخی از هیئت‌های داوری مجلات آن‌را به‌عنوان بهترین خودروی سال 2016 انتخاب کردند و برخی دیگر با نظر کلارکسون موافق‌اند.
 
مشخصات فنی: M4 GTS از همان پیشرانهٔ 3 لیتری توئین توربوی نسخهٔ استاندارد M4 استفاده می‌کند اما در آن از سیستم تزریق آب استفاده شده که موجب شده قدرت موتور از 425 اسب بخار به 4933 اسب بخار و گشتاور از 550 نیوتن متر به 600 نیوتن متر افزایش پیدا کند. شتاب صفرتاصد این ب‌ام‌و 3.8 ثانیه و حداکثر سرعتش 305 کیلومتر در ساعت است.
 
نکتهٔ دیگر: ب‌ام‌و 803 دستگاه از M4 GTS را برای خریداران تولید کرد که 103 دستگاه بیشتر از آن چیزی است که برنامه‌ریزی کرده بود.
 
فولکس‌واگن گلف GTI کلاب‌اسپرت S


 
چه خودرویی است؟ کلاب‌اسپرت S یکی از دو مدلی بود که فولکس‌واگن در سال 2016 به مناسبت چهل‌سالگی گلف معرفی کرد. این مدل به بسیاری از تجهیزات برای سریع‌تر رفتن مجهز شده است و تنها در 400 دستگاه ساخته می‌شود.
 
چرا آن‌را در این لیست قرار داده‌ایم؟ گلف کلاب‌اسپرت S با 5.8 ثانیه، در شتاب صفرتاصد کُندترین خودروی لیست ما است اما در پیست یک تهدید محسوب می‌شود.
 
مشخصات فنی: کلاب‌اسپرت S از همان پیشرانهٔ استاندارد 2 لیتری چهار سیلندر توربوی گلف GTI استفاده می‌کند که البته قدرت و گشتاورش به ترتیب به 306 اسب بخار و 3800 نیوتن متر افزایش پیدا کرده است. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. در این ماشین کیت آئرودینامیکی جدیدی بکار گرفته شده که ضریب درگ را کاهش و داون‌فورس را افزایش داده است. همچنین ترفندهای دیگری هم در این هاچ‌بک اسپرت بکار رفته تا هندلینگ آن بهبود یابد.
 
نکتهٔ دیگر: گلف GTI کلاب‌اسپرت S سریع‌ترین خودروی دیفرانسیل جلو در پیست نوربرگ‌رینگ است.
 
مک‌لارن MSO HS
 
چه خودرویی است؟ این همان مک‌لارن 675LT است با قدرت بیشتر، وزن کمتر و آئرودینامیک بهتر.
 
چرا آن‌را در این لیست قرار داده‌ایم؟ MSO HS یکی از پرزرق‌وبرق‌ترین سوپراسپرت‌های حال حاضر است و تنها در 25 دستگاه ساخته می‌شود که آن‌را حتی از P1 GTRR هم کمیاب‌تر می‌کند.

 
مشخصات فنی: پیشرانهٔ 3.8 لیتری V8 توئین توربوی مک‌لارن هم‌اکنون در این خودرو 679 اسب بخار قدرت (13 اسب بخار بیشتر از 675LT) و 7000 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. همچنین کیت بدنهٔ جدید آن نیز داون‌فورس بیشتری تولید کرده و استفاده از فیبر کربن هم وزن ماشین را کاهش داده است.
 
نکتهٔ دیگر: یکی از نمونه‌های مک‌لارن MSO HS توسط حسین مسلم خریداری شده است که غیرازاین صاحب یک گوئنیگ‌زگ آگرا RS، پورشه 9188، بوگاتی ویرون سوپراسپرت، فراری لافراری و یک پورشه کاررا GT هم هست.
 
نکته: تنها خودروهایی در این لیست گنجانده شده‌اند که اولین نمایش رسمی آن‌ها در سال 2016 انجام گرفته است حتی اگر تحویل آن‌ها به خریداران در سال 20177 صورت پذیرد.




منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران