کد خبر : ۳۲۳۷
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۱
نوارهای لاستیکی خودروها شاید یکی از قطعات کمتر دیده شده خودروها باشد که کاربردهای مهمی در این صنعت دارد.
به گزارش خودروکار،لاستیک‌ها، به‌عنوان زیرشاخه‌ای از مواد پلیمری، خواص منحصربه‌فرد، جایگاه و کاربردهای مهمی در صنایع گوناگون دارند. مهم‌ترین ویژگی که لاستیک‌ها را متمایز می‌کند، رفتار در اثر اعمال نیرو است که با نیروی به نسبت کم، تغییر فرم بالا و برگشت‌پذیر خواهند بود. این ویژگی باعث شده در کاربردهایی مانند ضربه‌گیرها، لرزه‌گیرها، اُ‌رینگ‌ها، نوارهای آب‌بندی، گردگیرها، عایق‌های صوتی و حرارتی و... استفاده شود که متناسب با شرایط محیط، عملکرد (مانند دما، تماس با سیالات و روغن‌های صنعتی، اسیدها و بازها و... ) مناسبی دارد.

واردات و صادرات نوارهای لاستیکی خودرو
محمدمهدی امیرآبادی، مدیرعامل صنایع لاستیک پارمیدا، یکی از فعالان صنعت قطعه خودرو است که در گفت‌وگو با گسترش صنعت در این باره گفت: در خودرو به جز تایر، قطعات مختلف لاستیکی مانند انواع نوارهای لاستیکی، ضربه‌گیرها، دسته موتورها و... وجود دارد که شاید بیش از ۵۰ تا ۶۰ نوع قطعه لاستیکی باشند.

وی با بیان اینکه این شرکت نوارهای لاستیکی خودروهای گروه صنعتی ایران‌خودرو، شرکت سایپا و گروه صنعتی بهمن را تامین می‌کند، درباره تامین بازار لوازم یدکی نیز گفت: نوارهای لاستیکی یکی از نیازهای بازار برای خدمات پس از فروش به‌شمار می‌رود اما متاسفانه ظرفیت این شرکت در حدی است که تنها برای خط تولید خودروسازان قطعه موردنظر را تامین می‌کند.

این فعال صنعت قطعه درباره این سهم نیز گفت: این شرکت حدود ۴۵درصد نیاز خودروسازان را پوشش می‌دهد اما توان و ظرفیت افزایش تولید را دارد.

وی از واردات این قطعه گفت و عنوان کرد: بخشی از قطعات پلاستیکی وارداتی است اما قطعات لاستیکی به‌طور کامل در داخل تولید می‌شود.

امیرآبادیان همچنین درباره صادرات این محصولات گفت: این شرکت تنها بازار داخل را در اختیار دارد اما برای تحقق صادرات ضروری است قطعه‌سازان به لحاظ کیفی واحدهای تولیدی خود را روزآمد کنند زیرا در تولید نوارهای لاستیکی عقب‌تر از ترکیه هستیم.

وی به شرایط به‌وجود آمده بعد از برجام اشاره کرد و گفت: شرکت‌های تولیدی داخل می‌توانند با گرفتن شریک خارجی و آوردن فناوری روز، در آینده‌ای نه‌چندان دور یکی از شرکت‌های صادرکننده نوارهای لاستیکی دنیا باشند.

نقش شرکای خارجی در رسیدن به بازارهای بین‌المللی
مدیرعامل گروه صنایع لاستیک پارمیدا در پاسخ به این پرسش که آیا خلأ صادرات مربوط به محدودیت ظرفیت‌هاست یا به لحاظ کیفی تولیدکنندگان توان رقابت ندارند، گفت: هر دو مسئله مطرح است؛ ظرفیت واحدهای تولیدی به اندازه‌ای نیست که صادرات داشته باشند در حالی که بسیاری با تمام ظرفیت در حال فعالیت هستند. همچنین اگر بخواهیم وارد بازارهای جهانی شویم با این کیفیت موفقیت زیادی به‌دست نخواهیم آورد.

وی در ادامه از دانش فنی تولیدکنندگان نوارهای لاستیکی گفت و افزود: برخی از فعالان این صنف دانش فنی را در اختیار دارند و ضمن مطالعه، فعالیت می‌کنند. برای نمونه این شرکت قسمت طرح و توسعه و نیز بخش نوآوری دارد و با نیروهای جوان خود رو به جلو حرکت می‌کند اما ظرفیت‌ها به اندازه‌ای نیست که اجازه دهد قطعه‌سازان به سمت صادرات حرکت کنند. از این رو با انتخاب شرکای خارجی و جذب سرمایه، وارد شدن به بازارهای جهانی دست‌یافتنی‌تر خواهد بود.

امیرآبادیان به اسپانیا، ترکیه و فرانسه به عنوان شرکای خارجی این شرکت اشاره کرد و گفت: در بحث همکاری‌های دوجانبه و سرمایه‌گذاری مشترک این شرکت با همتایان خود در این ۳ کشور در حال مذاکره و رایزنی بوده اما نتایج همکاری هنوز نهایی نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا یکی از موانع صادرات، ماشین‌آلات قدیمی فعال در خطوط تولید است، گفت: بسیاری از فعالان قطعه‌ساز کشور فناوری روز دنیا را در اختیار ندارند و نیازمند روزآمد شدن هستند و ضروری است با راه‌اندازی واحد تحقیق و توسعه دانش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را ارتقا بخشند.

امیرآبادیان در نهایت گفت: این شرکت با افزایش ۵۰درصدی می‌تواند سهم بیشتری در بازار داخل و همچنین بخشی از بازار کشورهای منطقه داشته باشد از این رو در حال مذاکرات با شرکای خارجی هستیم تا ظرفیت خود را افزایش دهیم.

نبود نقدینگی و بلوکه شدن پول‌ها
پریوش شجره، مدیر شرکت پدیدار صنعت دوران، تولیدکننده قطعات نواری لاستیکی، فلوکه و انواع آبگیرها درباره وضعیت بازار قطعات نواری لاستیکی  گفت: ظرفیت تولیدکنندگان قطعات لایی بالاست اما به‌دلیل شرایط موجود و اینکه گردش مالی در سیستم صنعت قطعه وجود ندارد و منابع در شرکت‌های خودروساز بلوکه می‌شود میزان تولید داخلی پایین است.

وی کمبود نقدینگی را مانعی دانست که قطعه‌سازان نمی‌توانند فعالیت خود را به واسطه آن توسعه دهند و افزود: این شرایط در حالی است که برای واحدهای تولیدی کوچکتر امکان دریافت وام وجود ندارد در حالی که از تجربه کاری زیادی برخوردار هستند. بنابراین با دراختیار داشتن نیروی کار ماهر این واحدهای تولیدی می‌توانند ظرفیت تولید خود را افزایش دهند اما نبود نقدینگی آنها را عقب نگه داشته است.

وی ادامه داد: یکی از معضلاتی که امروز قطعه‌سازان را درگیر کرده افزایش قیمت مواد اولیه است و کسانی که واردکننده مواد اولیه هستند به راحتی می‌توانند آن را به هر قیمتی که می‌خواهند در بازار معامله کنند.

این فعال صنعت قطعه افزود: همچنین مواد اولیه تولید داخل در شرکت سهامی پتروشیمی بندر امام در چند مرحله افزایش پیدا کرد در حالی که قطعه‌ساز نمی‌تواند این افزایش قیمت را داشته باشد زیرا خودروسازان در جهت کاهش قیمت‌ها در حال حرکت هستند.

نرخ ارز و چالش تامین مواد اولیه
شجره درباره میزان تولید این شرکت و سهم آن در بازار داخل گفت: این شرکت با حدود ۷۰درصد ظرفیت خود در حال تولید است اما بیش از این راغب به افزایش ظرفیت خود نیست زیرا هزینه تولید به‌دلیل افزایش مواد اولیه که در ماه حدود ۱۵ تن مواد نیاز است، بالا می‌رود و از آنجا که سرمایه در گردش وجود ندارد کار با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود افزود: این واحد تولیدی حدود ۳۰درصد نیاز شرکت سازه‌گستر را برای خانواده تیبا پوشش می‌دهد و حدود ۱۰درصد سهم بازار لوازم یدکی را در اختیار دارد.

وی گفت: بیش از این تقاضا وجود دارد اما توان مالی امکان افزایش تولید را نمی‌دهد همچنان که برگشت هزینه‌ها از سوی بازار لوازم یدکی با تاخیر انجام می‌شود و در عمل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مختل می‌شود.

پیش‌تر  در یکی از گزارش‌های خود به نوسان نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت مواد اولیه داخل پرداخته بودیم و در آن نوشتار، یکی از فعالان صنعت قطعه عنوان کرده بودیم که مواد اولیه صنعت قطعه به‌طور میانگین بین ۷۰ تا ۷۵درصد از داخل تامین می‌شود و افزایش نرخ ارز نه‌تنها قیمت مواد اولیه وارداتی را افزایش می‌دهد بلکه روی قیمت مواد اولیه تولید داخل نیز تاثیر مستقیم می‌گذارد به طوری که نرخ ارز بین ۱۰ تا ۱۵درصد افزایش یافت اما قیمت مواد اولیه بین ۳۰ تا ۳۵درصد بالا رفت چرا که مواد اولیه داخلی با قیمت جهانی مقایسه می‌شود و ورودی کارخانه مواد اولیه صنایع بالادستی با قیمت ارز محاسبه نمی‌شود در حالی که خروجی را با قیمت ارز مورد مقایسه قرار می‌دهند.

این چالشی است که در ۴ ماه پایان سال بسیاری از تولیدکنندگان صنعت قطعه را به دردسر انداخته است، مشکلی که در کنار معضل قاچاق و قطعات بی‌کیفیت در بازار دامن این صنعت را گرفته است. به‌طور قطع فشار این مشکلات درنهایت بر دوش مصرف‌کننده نهایی است که باید هزینه بیشتری برای تامین نیازهای خودرو خود داشته باشد.

منبع:گسترش صنعت
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران