کد خبر : ۳۴۷۹
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰
به‌دنبال تحولات صورت گرفته در مقررات واردات خودرو به کشور، هیات‌وزیران هفته گذشته با ممنوعیت ورود خودروهایی که زمان ساخت آنها بیش از یکسال باشد، موافقت کرد.
به گزارش خودروکار،بنابر مصوبه هیات‌وزیران و به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت، دولت به‌منظور فراهم کردن سازوکار هماهنگ و کارآمد برای کنترل کالاهای باکیفیت و همچنین جلوگیری از واردات خودروهای سواری مستعمل، با ممنوعیت ثبت سفارش و ورود خودروی نو که از زمان ساخت آن بیش از یک سال گذشته باشد، موافقت کرد. براساس این مصوبه از این پس تنها خودروهایی اجازه ورود به کشور را خواهند داشت که تولید همان سال باشند. بنا به ماده 7 آئین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو مصوبه مورخ 10 تیرماه 1382، ورود انواع خودروهای سواری به کشور که تاریخ تولید آنها بیش از یکسال گذشته باشد، ممنوع بود. با وجود این هیات‌وزیران به درخواست وزارت صنعت در تاریخ 15 بهمن‌ماه 1390 طی اصلاحیه‌ای مدت زمان مذکور را به 3 سال تغییر داد این در شرایطی است که حالا بعد از 5 سال بار دیگر هیات‌وزیران به اصلاح این ماده از آئین‌نامه واردات خودروهای سواری به کشور پرداخته است.

آنگونه که به‌نظر می‌رسد تغییر در این ماده به شرایط کنونی کشور یعنی دوره پساتحریم ارتباط مستقیم دارد؛ به‌نحوی‌که وزارت صنعت به‌دنبال تغییر و تحولاتی که در حوزه واردات خودرو ایجاد کرده قصد دارد ورود خودرو به کشور براساس استانداردهای روز جهان صورت بگیرد. در این زمینه اما فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان می‌کند که محدودسازی عمر خودروها در راستای کاهش واردات خودرو به کشور صورت گرفته که این موضوع اثر مستقیمی بر افزایش قیمت خودروهای خارجی دارد. وی می‌گوید: قبل از اعلام این مصوبه، بسیاری از تامین‌کنندگان خودروهای وارداتی می‌توانستند خرید با قیمت مناسبی از خودروهای مدل 2016 در سال جدید داشته باشند که این موضوع به همان نسبت در قیمت فروش خودرو در بازار کشور اثر داشت. اما با ابلاغ این مصوبه در حال حاضر تنها خودروهای مدل 2017 اجازه ورود به کشور را دارند که قطعا قیمت آنها نیز بیشتر است.اظهارات رئیس انجمن واردکنندگان در شرایطی است که یکی از دست اندرکاران واردات خودرو نیز عنوان می‌کند برخی واردکنندگان خودروهای دوسال پیش را با قیمت مناسبی خریداری می‌کردند این در حالی است که همان خودرو را با قیمت بالاتری در بازار داخل به فروش می‌رساندند.

منبع:دنیای اقتصاد

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران