کد خبر : ۳۵۹۰
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشورگفت :خودروسازان داخلی به وظیفه خود برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به میزان 30 درصد خودروی تولیدی در سال عمل نمی کنند.
به گزارش خودروکار، محمد حسین گودرزی افزود:درکل کشور 150 مرکز اسقاط وجود دارد که متاسفانه به دلیل کاهش ورود ماشین های اسقاطی تنها با 10 درصد ظرفیت فعالند .


وی به کاهش میزان خودورهای وارداتی و کاهش میزان از رده خارج کردن خودروهای فرسوده توسط خودورسازان داخلی به عنوان دو دلیل اصلی تاثیرگذار بر کاهش میزان اسقاط خودروها اشاره کرد و توضیح داد: به دلیل قوانین دست و پا گیر میزان خودروهای وارداتی کاهش یافته است و با کاهش آن واردکنندگان که موظف بودند به ازاء هر خودرو وارد شده 4 خودرو فرسوده از رده خارج کنند ،بر کاهش میزان ماشین های اسقاط شده تاثیر گذاشته است .

وی افزود : در گذشته در سال معمولا 300 تا 400 هزار خودرو اسقاط می شد، اما هم اینک با وجود ظرفیت اسقاطی ؛ مراکز با 10 درصد ظرفیت فعالیت می کنند .

رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشور همچنین ادامه داد : متاسفانه خودرو سازان داخلی نیز که باید به میزان 30 درصد تولیداتشان ماشین فرسوده از رده خارج می کردند نیز به وظایف خود عمل نمی کنند، براساس آنچه که تعریف شده ایران خودرو به فرض اگر یک میلیون خودرو تولید می کند باید 300 هزار خودرو فرسوده را از رده خارج کند ، اما به دلیل اینکه خودرو سازان داخلی نیز اکثریت سهامشان دولتی است ،‌وزیر صنایع هم زورش به آنها نمی رسد و قدرت اجرایی ندارد و عملا قدرت ایران خودرو از دولت هم بیشتر است .

وی با اشاره به اهمیت از رده خارج کردن ماشین های فرسوده بیان داشت : با توجه به آلودگی هوا خارج کردن ماشین های فرسوده اهمیت می یابد و متاسفانه هر سال بدون از رده خارج شدن این ماشینها، تولیدات جدید هم به آمار خودروهای در حال تردد افزوده می شود ،ضمن اینکه از رده خارج شدن ماشین ها ی فرسوده می تواند مبلمان شهری را نیز بهبود ببخشد و از تصادفات جاده ای نیز بکاهد ،‌همچنین با اسقاط این خودروها اشتغال بیشتری ایجاد شود.


عمر اسقاط ماشین در دنیا 5 سال در ایران 20 سال

گودرزی در پاسخ به این پرسش که در کشورهای دیگر اسقاط ماشین ها چگونه است و بعد از چند سال کارکرد اسقاط می شوند گفت : دردنیا اولا خرید خودرو برای مردم راحت است و یک خودرو سازی مثل ایران خودرو نیست که بگوید که خودرو را نقدی خریداری کنید و یا خرید با وام بهره 18درصد صورت گیرد. درکشورهای پیشترفته یک خودرویی که 60 هزار دلار قیمتش است با پیش پرداخت 5 هزار دلار و بهره 3 تا 4 درصد فروخته می شود که اقساط آن نیز بلند مدت است و مردم برای از رده خارج کردن دغدغه ندارند، چون جایگزین کردن با تسهیلاتی که ارائه می شود راحت است در آنجا وقتی سن ماشین کمی بالاتر می رود هزینه های نگهداری مثل بیمه و عوارض و پلاکش افزایش می یابد در نتیجه مردم به دنبال نو کردن ماشین هستند .


وی درباره عمر ماشین ها برای اسقاط نیز گفت : در کشورهای مختلف زمان اسقاط متفاوت است ، در ژاپن سه سال است، البته در گذشته 5 سال بود، اما در اروپا 5 سال است اما این به این معنی نیست که ماشین بالای 5 سال نمی تواند تردد کند، بلکه هزینه های نگهداری اش افزایش می یابد، در کشور ما این مدت 20 سال است، البته گاهی اگر متقاضی باشد زیر 20 سال هم اسقاط می شود .

رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشور در پاسخ به این پرسش که درآمد مراکز اسقاط بیشتر از چه محلی است گفت : مراکز اسقاط از لاشه خودرو منتفع می شوند و با تفکیک قطعات ، آن را به شرکتهای ذوب ارسال می کنند که البته هم اکنون با کاهش ورودی ماشین اسقاطی بخشی از ظرفیت ها ی این مراکز خالی است و اگر وضعیت با این رویه پیش برود 60 درصد مراکز ما بزودی تعطیل خواهد شد .


وی درباره مراکز اسقاطی موجود در استان تهران نیز گفت : درتهران هم اکنون 10 مرکز اسقاط در شمس آباد و 5 مرکز هم در خارج از شمس آباد قراردارد. یک مرکز هم به اینها اضافه شده که تمام تاکسی های فرسوده تهران و خیلی از استانها به صورت انحصاری به این مرکز داده می شود ،که مجوز این مرکز هم از ابتدا غیر قانونی بوده است و رانت ایران خودرو پشت آن است و متاسفانه وزیر صنعت هم سکوت کرده است .

رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشور با اشاره به اعلام برخی از آمارها در خصوص اسقاط 30 هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور، اظهار داشت : متاسفانه 50 درصد از اسقاط این 30 هزار تاکسی تنها به مرکزی خاص در تهران ارجاع شده است و 14 مرکز اسقاط دیگر که در کشور اسقاط تاکسی را بر عهده دارند توسط یکی از شرکتهای خودروساز که خودروی جایگزین را تامین می کند ،انتخاب شده است.


منبع: جام جم آنلاین

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران