کد خبر : ۳۷۰
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۳
کدام خودرو را بخریم؟
اچ۲ همزمان با کپچر به بازار عرضه شده و محصول شرکت هاوال از زیرمجموعه‌های شرکت گریت‌وال چین است و همانند سایر محصولات این شرکت از فناوری‌های ژاپن، کره و آمریکا بی‌نصیب نمانده است.
به گزارش خودروکار، آن دسته از علاقه‌مندانی که ناخودآگاه در خیابان‌ها چشمانشان خودروهای جدید را رصد می‌کند، بی‌شک تاکنون کپچر یکی از جدیدترین تولیدات شرکت رنو را دیده‌اند که در قد و قامتی کوچک تمایل شدیدی به حضور در باشگاه کراس‌اورها دارد و با ظاهری جوان‌پسند، اشتیاق زیادی نیز به جذب بازار جوان‌ترها از خود نشان داده است.

این محصول جدید اروپایی رقبایی نیز اطراف خود دارد که غفلت از آنها می‌تواند سرنوشت نافرجامی برایش به ارمغان بیاورد. یکی از بزرگ‌ترین رقبای این تازه وارد فرانسوی هاوال اچ۲ (Haval H2) بوده که بی‌سرو صدا در حال گسترش قلمروی فروش خود است.
مقایسه 2 کراس‌ اور فرانسوی و چینی تازه‌ وارد بازار ایران


در ادامه این دو محصول را مورد بررسی و مقایسه قرار می‌دهیم.

مقایسه 2 کراس‌ اور فرانسوی و چینی تازه‌ وارد بازار ایران


مقایسه طراحی داخلی

همان‌طور که گفته شد حس یک رانندگی اسپورت در مواجهه با ظاهر رنو کپچر در ذهن سرنشین ایجاد می‌شود و این حس پس از باز کردن درها و نشستن روی صندلی این خودرو به تکامل می‌رسد. ترکیب داشبورد مشبک که با قوس‌های هوشمندانه ترکیب شده‌ از یک طرف و طراحی زیبای قسمت علائم کنترل خودرو پشت غربیلک فرمان، راننده را به سمت روشن‌کردن زودهنگام موتور و آغاز حرکت ترغیب خواهد کرد.

مرکز کنسول که محل قرارگیری شبکه‌های خروجی هوا، نمایشگر چندرسانه‌ای و همچنین تنظیمات مختلف وضع هوا ست نیز به نحوی با سایر اجزای داشبورد هماهنگ شده که همچنان نویدبخش همان حس رانندگی اسپورت را تداوم می‌بخشد. این‌‌گونه طراحی داشبورد معمولا برای خودروهایی به کار گرفته می‌شود که در محدوده قیمتی بالاتری نسبت به کپچر قرار می‌گیرند، اما استفاده از آن در این خودرو شاید از دلایل موفقیت کپچر میان سایر رقیبانش شده است.

کپچر در مدل‌های دینامیک از سیستم کنترل با صفحه نمایش لمسی بهره می‌برد که دارای سرعت عملکردی بالایی است. ولی به دلیل طراحی نه چندان مناسب کلیدها، احتمالا کار با این سیستم هنگام رانندگی مشکل‌ساز خواهد بود.

در مقابل ملانی یا همان هاوال اچ۲ کابینی دارد که در طراحی آن با نظم دلپسندی مواجه می‌شویم. در ساخت داشبورد این خودرو از پلاستیک نرم استفاده شده که بسیار باکیفیت است؛ هرچند چرم به کار گرفته شده در غربیلک فرمان اچ۲ به اندازه پلاستیک داشبورد باکیفیت نیست و در برابر خراشیدگی دست و ناخن مقاومت زیادی ندارد. استفاده از قطعات پلاستیکی براق در کنار قطعاتی که از کروم صیقل داده شده پوشیده‌ شده نیز جلوه خاصی به داشبورد داده است. براساس اعلام وبگاه موتورینگ استرالیا، کیفیت مونتاژ و مواد به کار گرفته شده در کابین این خودرو با سایر محصولات ژاپنی و کره‌ای قابل رقابت است.

مقایسه 2 کراس‌ اور فرانسوی و چینی تازه‌ وارد بازار ایران


بررسی در یک نگاه

کپچر؛ اسپورت و جوان‌پسند

رنو کپچر خودرویی است که روی پلت‌فرم رنو کلیو هاچ‌بک طراحی شده و توانسته به ظاهری بسیار بهتر و فریبنده‌تر نسبت به آن دست یابد و با داشتن کیفیت بهتری نسبت به آن رانندگی با ارتفاع بالاتر و همچنین فضای بهتر و راحت‌تر را به سرنشینان ارائه کند. در این خودروی جمع‌ و جور برخلاف برخی کراس‌اورهای کره‌ای و چینی با مشکل کمبود فضا برای بزرگسالان و افراد قد بلند مواجه نیستیم. هرچند در سرعت‌های بالا با اندکی ناپایداری روبه رو هستیم و کمی هم صدای باد به داخل اتاق راه پیدا می‌کند، همچنان نسبت به بسیاری از همدوره‌ای‌های خود توانسته آرامش و سکوت را در کنار صندلی‌های نرم به سرنشینان هدیه دهد و سیستم تعلیق آن نیز از عهده پستی و بلندی‌های خیابان‌ها بخوبی برمی‌آید.

این خودرو که متولد سال ۲۰۱۴ است و توانسته عنوان پرفروش‌ترین خودروی کراس‌اور اروپا را در همان سال نیز به خود اختصاص دهد، دارای ظاهری بسیار جذاب و جوان‌پسند است و در حالی با رنگ‌های شاد بدنه و مجزا با سقف به بازار عرضه می‌شود که وجود‌ برآمدگی‌های عضلانی در امتداد در‌ها و انحنای آیرودینامیکی ستون‌ها و قوس سقف حس رانندگی اسپرت را قبل از آن که سرنشینان وارد این خودرو شوند به آنها القا خواهد کرد.

اچ۲؛ معجونی از فناوری‌های شرق و غرب

اچ۲ همزمان با کپچر به بازار عرضه شده و محصول شرکت هاوال از زیرمجموعه‌های شرکت گریت‌وال چین است و همانند سایر محصولات این شرکت از فناوری‌های ژاپن، کره و آمریکا بی‌نصیب نمانده است. این خودرو که با نام ملانی نیز شناخته می‌شود با داشتن جلوپنجره جذاب از جنس کروم، ناخودآگاه ذهن بیننده را به سمت محصولات شاسی‌بلند شرکت پورشه و آئودی هدایت می‌کند و همزمان با داشتن برجستگی‌هایی که از کناره‌های خودرو شروع شده و در چراغ‌های عقب به پایان می‌رسند، یادآور میتسوبیشی ASX ژاپن است. قسمت عقب این خودرو و طراحی چراغ‌های خطر آن نیز شباهت زیادی به خودروهای جدید شرکت لکسوس تویوتا دارد و تنها چیزی که باعث اختلاف فاحش با لکسوس گرانقیمت در قسمت عقب شده طراحی نامناسب و بزرگ حروف HAVAL است که البته این اقدام به صورت عمد انجام شده تا برگ تاییدی باشد بر قدرت طراحی هنرمندان چینی. زیرا هنوز جای خالی لوگوی هاوال یا گریت‌وال در جلو پنجره این خودرو بشدت احساس می‌شود و نصب نوشته HAVAL آن هم با رنگ قرمز تناسب چندانی با سایر زیبایی‌های قسمت جلوی این خودرو ندارد.

اچ۲ نیز همانند رقیب فرانسوی خود یعنی کپچر با تنوع در رنگ بدنه و سقف به بازار عرضه می‌شود که این مساله تاثیر زیادی بر زیباتر جلوه دادن ظاهر این خودرو دارد.

تجهیزات رفاهی کدام بهتر است؟

در رنوکپچر تجهیزات رفاهی متعددی تعبیه شده که برخی از آنها به این شرح است: سیستم استارت دکمه‌ای هوشمند، کروز کنترل و سیستم محدودکننده سرعت (Speed Limiter)، سیستم مصرف بهینه موتور (ECO-MODE)، قابلیت تلسکوپی تنظیم فرمان و تنظیم ارتفاع، کارت قفل و استارت هوشمند رنو، سه عدد پشت سری عقب قابل تنظیم، گرم کن صندلی‌های جلو، کنسول میانی صندلی‌های جلو و شیشه‌های کوچک عقب و شیشه عقب تیره، سیستم ضدسرقت خودرو (ایموبیلایزر)، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، قفل مرکزی و ورود بدون کلید،کمربند ایمنی جلو با قابلیت محدودکردن فشار وارده و پیش کشنده.

در مقابل هاوال اچ۲ نیز از امکانات قابل توجهی بهره می‌برد که برخی از آنها عبارت است از: سانروف برقی چند حالته، سیستم هوشمند ورود بدون کلید، دکمه استارت، سیستم تثبیت‌کننده سرعت (کروز کنترل)، سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک و دو ناحیه‌ای با فیلتر تصفیه هوا، فرمان الکتریکی حساس به سرعت، جاذب ضربه و چندکاره، پوشش چرمی صندلی‌ها و فرمان، صفحه نمایشگر لمسی به سایز هفت اینچ، ترمزدستی الکترونیکی (AUTO HOLD)، سامانه رادار جانبی، سامانه نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، کنترل سیستم صوتی روی فرمان به همراه CD و MP3 و پورت USB و AUX و IPOD و اتصالات بلوتوث، سیستم صوتی دالبی با شش بلندگو، کارکیت موبایل، سنسور، آینه‌های جانبی برقی و تاشو به همراه چراغ راهنما و گرم‌کن ضدبخار و چراغ پیشواز راننده.

تناسب فضای اتاق و صندوق

رنو کپچر که از کابینی آراسته، جذاب و انعطاف‌پذیر برخوردار است، از نظر فضای داخلی چندان بزرگ و دلباز نیست؛ بخصوص در قسمت عقب که برای سرنشینان بلندقد کمبود فضا محسوس خواهد بود. اما اگر سرنشینان از نظر قد متوسط باشند مشکلی با فضای تعبیه شده داخل کابین کپچر نخواهند داشت. صندلی‌ها هم در برخورد اول خوب و نرم به نظر می‌رسند، اما ممکن است در مسافرت‌های طولانی، راحتی خود را از دست بدهند و دیگر به اندازه قبل نرم و راحت نباشند. اگر قصد سفرهای کوتاه‌مدت با این خودرو را دارید به هیچ وجه متوجه این نقص نخواهید شد. همچنین در این خودرو با استفاده از سیستم تنظیم شونده در قسمت صندوق عقب امکان به دست آوردن فضای بیشتر برای اسباب و اثاثیه فراهم آمده و می‌توان وسایل بزرگ تر و سنگین‌تر را در قسمت بار حمل کرد.

در مقابل علاوه بر کیفیت قابل قبول قطعات تشکیل‌دهنده داشبورد و کنسول در هاوال اچ۲، این خودرو از صندلی‌های جادار و راحتی بهره می‌برد؛ به گونه‌ای که فضای بسیار مناسب برای استراحت پاها و همچنین ارگونومی مساعدی برای در برگرفتن بدن سرنشینان در طراحی آن درنظر گرفته شده است.

هرچقدر فضای داخل کابین با توجه به رعایت مناسب عایق‌بندی آرام و بی‌سر و صداست، اما فضای صندوق عقب نسبت به سایر همقطاران اچ۲ چندان جای دفاع ندارد و با ساختار کلی این خودرو سازگار نیست.

قدرت رقابت زیر محفظه موتور و ایمنی

۵ ستاره چینی بر سینه ملانی

ملانی یا همان هاوال اچ۲ به یک موتور ۴ سیلندر ۵/۱لیتری توربوشارژ مجهز است که می‌تواند با گشتاوری برابر با ۲۱۰ نیوتن‌متر، ۱۴۸ اسب بخار قدرت

ملانی یا همان هاوال اچ2

ملانی یا همان هاوال اچ۲

تولید کند. همچنین این خودرو به یک گیربکس شش سرعته دستی و در مدل اتوماتیک به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک مجهز شده که قدرت تولید شده موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. اچ۲ از هندلینگ امنی برخوردار است و در مقایسه با رقبای نام‌آشنای خود مانند هیوندای توسان، فولکس واگن تیگوآن و مزدا CX-5 براحتی می‌تواند اطمینان سرنشینان را به خود جلب کند.

در ضمن هاوال موفق شده از موسسه ایمنی چین ۵ ستاره به دست آورد. این خودرو که به شش کیسه هوای ایمنی مجهز است از سامانه‌های متعددی از جمله ABS، EBD، ESP و SIPS بهره می‌برد. بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده، این خودرو جزو امن‌ترین خودروهای کراس‌اور چینی به حساب می‌آید و شرکت هاوال موفق شده در سال ۲۰۱۵ تعداد ۵۱۷ هزار و ۱۶۸ دستگاه اچ۲ را در بازار داخلی به فروش برساند و با این موفقیت به رتبه ششمین شاسی‌بلند پرفروش بازار چین دست یابد.

کپچر، تلفیقی از امکانات و ایمنی

در مقابل رنو کپچر نیز به یک موتور چهار سیلندر خطی ۲/۱ لیتری به همراه توربوشارژ مجهز است که با گشتاور ۱۹۰ نیوتن‌متری توانایی تولید ۱۲۰ اسب بخار را در ۴۹۰۰ دور در دقیقه دارد. یک گیربکس اتوماتیک دوکلاچه EDS نیز برای این خودرو ارائه شده که همانند هاوال قدرت تولیدی موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

کپچر نیز مانند رقیب چینی خود از شش کیسه هوای ایمنی بهره می‌برد، با این تفاوت که دو عدد از آنها در طول کابین و در سطح پنجره حرکت خواهند کرد. شاید به دلیل همین تکنیک منحصر به فرد باشد که این خودرو توانسته در آزمون تصادف بدنه موسسه EURO NCAP پنج ستاره به دست آورد. البته طبق جدول ارائه شده از سوی ایران‌خودرو، کپچرهای ارائه شده در ایران به چهار کیسه هوا مجهز هستند که تصور می‌شود دو ایربگ طولی جلو داشبورد حذف شده باشد.

همچنین در رنوکپچر نیز از سیستم‌هایی همچون ABS، EBD، EBA، ESP و سیستم کمکی حرکت در سربالایی یا همان HSA برای امنیت سرنشینان استفاده شده است.

این خودرو در سه مدل به خریداران عرضه می‌شود. در نمونه اکسپرشن، تجهیزات استانداردی مانند چرخ‌های آلومینیومی، اتصال بلوتوث هندزفری برای گوشی تلفن همراه و یک درگاه USB تعبیه شده است. در نسخه اکسپرشن پلاس سیستم تنظیم هوا، رنگ‌آمیزی پنل و دستگیره درها مطابق با رنگ بدنه به نمونه قبلی افزوده شده و در نهایت در نسخه دینامیک تجهیزاتی مانند سیستم راهبری همراه با نمایشگر لمسی، سیستم صوتی با سرعت بالا، طراحی‌های منحصر به فرد داخل کابین، حسگرهای پارک عقب و سیستم تنظیم هوای داخل کابین هوشمند به خریداران عرضه می‌شود.


مقایسه تجهیزات رفاهی

رنو کپچر

هاوال اچ۲

نوع موتور

۴سیلندر خطی با توروبو شارژ (TCE120)

۴ سیلندر همراه با توربوشارژ

(L4 16V DOHC GW4G15B)

حداکثر توان موتور (اسب بخار)

۱۲۰ اسب بخار در ۴۹۰۰ دور در دقیقه

۱۴۸ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور (نیوتنمتر)

۱۹۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه

۲۱۰ نیوتنمتر در ۲۲۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه

نوع گیربکس

۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه EDC

۶ سرعته اتوماتیک (تیپ ترونیک)

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

۱۹۲

۱۷۰

شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه)

۹/۱۰

۹/۱۲

مصرف سوخت ترکیبی (در ۱۰۰ کیلومتر)

۹/۵

۸/۸

وزن خالص (کیلوگرم)

۱۱۸۰

۱۴۹۵

قیمت در بازار آزاد (میلیون تومان)

۱۱۵

۱۰۰

 

 



منبع: روزنامه جام جم


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران