کد خبر : ۳۷۰۵
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷
هشدار به مصرف‌کنندگان
هرگونه پیش‌فروش خودرو از سوی شرکت‌های فاقد نمایندگی رسمی خودروسازان داخلی و خارجی، ممنوع است. مصرف‌کنندگان قبل از پیش‌خرید، صحت عملکرد شرکت عرضه‌کننده خودرو را استعلام کنند تا دچار ضرر و زیان احتمالی نشوند.
به گزارش خودروکار، در سال‌های اخیر برخی کلاهبرداران وارد بازار پیش‌فروش خودرو شده و با انجام تبلیغات دروغین در زمینه پیش‌فروش این محصول، پول مشتریان را جمع‌آوری کرده و بدون تحویل دادن خودروهای فروخته شده متواری شده‌اند.


این موضوع باعث شد تا مسوولان مربوطه در قوانین پیش‌فروش خودرو تجدیدنظر کرده و هرگونه پیش‌فروش این محصول را محدود به شرکت‌های دارای نمایندگی رسمی خودروسازان داخلی و خارجی، کنند.

این اقدام با این توجیه صورت گرفته که نمایندگی‌های رسمی خودروسازان داخلی دارای تضامین لازم نزد خودروسازان بوده و همچنین نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی نیز تمام مجوزهای لازم را از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ کرده‌اند و بنابراین این احتمال که خودرو را پیش‌فروش کرده و با جمع‌آوری پول مشتریان متواری شوند، وجود نداشته و یا کمتر است.

در این زمینه اخیرا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان بازوی اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنترل بازار، اطلاعیه‌ای صادر و تاکید کرده که " اشخاص حقیقی و حقوقی که فاقد نمایندگی رسمی (خودروسازان داخلی و خارجی) هستند، به هیچ وجه مجاز به عرضه خودرو در قالب روش پیش‌فروش نیستند".


این سازمان در این رابطه تاکید کرده است که " به منظور پیشگیری از بروز مشکلات ناشی از عدم ایفای تعهدات شرکتهای عرضه‌کننده خودرو، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از تمام متقاضیان خرید خودرو درخواست می‌کند از هرگونه انعقاد قرارداد در قالب پیش‌فروش خودرو و یا پرداخت وجه به شرکتهایی که فاقد مجوز پیش‌فروش صادره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند، خودداری کنند".

این تاکیدات به این معنا است که غیر از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان داخلی و خارجی، باقی شرکت‌های فعال در بازار خودرو تنها مجاز به عرضه این محصول به روش فروش نقدی و تحویل فوری بوده و مجاز نیستند این محصولات را به روش پیش‌فروش و تحویل مدت‌دار، عرضه کنند.


در این زمینه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تاکید کرده که ارائه مجوزهایی از قبیل پروانه کسب معتبر از اتحادیه مربوطه، گواهی نمایندگی رسمی از مرکز اصناف و بازرگانان و غیره به منزله مجوز برای پیش‌فروش خودرو تلقی نشده و مصرف‌کنندگان می‌توانند صحت آگهی‌های پیش‌فروش خودرو در رسانه‌ها را در تماس با شماره تلفن ۲۲۰۵۸۵۶۰ (سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان) استعلام و در صورت تایید، اقدام به معامله کنند.


منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران