کد خبر : ۳۷۰۶
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶
تجهیزات و منابع مالی تنها پیش شرط های باقی مانده؛
افزایش قابل توجه قیمت سوخت در ایران به دنبال اجرای طرح هدفمندی یارانه ها باعث شده قیمت محصولات وابسته به نفت نیز در قیاس با سال های گذشته رشد قابل توجهی پیدا کند و از این رو دیگر مانند آنچه در گذشته مطرح بوده، ساخت جاده های ایران با آسفالت و قیر چندان به صرفه نیست و می توان از گزینه های دیگری برای جایگزین کردن آن کمک گرفت.
به گزاش خودروکار، با وجود آنکه بسیاری از کشورهای از سال های قبل ترجیح داده اند قیر را با محصولاتی دیگر در راهسازی جایگزین کنند، اما همچنان در ایران اصلی ترین گزینه برای ساخت راه های جدید و نوسازی جاده های گذشته آسفالت است، شیوه ای که با همکاری دولت و پیمان کاران بخش خصوصی می تواند در یکی از پر سر و صداترین طرح های عمرانی ایران جایگزین شود.


وزارت راه و شهرسازی از چند سال قبل بحث استفاده از بتن در ساخت بعضی از جاده ها را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده و حتی استفاده از این شیوه در بخشی از آزادراه اصفهان به شیراز نیز در دستور کار قرار گرفته است. با وجود تمام این مسائل اما نبود آشنایی لازم با این شیوه در برخی از کارگاه های جاده سازی از یک سو و فراهم نبودن شرایط ورود ماشین آلات مربوط به آن از سوی دیگر باعث شده عملا این شیوه از راهسازی در ایران به حاشیه برود.


این در حالی است که تولید بالا و ارزان قیمت سیمان در ایران باعث شده در بعضی از سال ها حتی امکان صادرات آن به وجود نیاید از این رو استفاده از این محصولات می تواند با قیمتی پایین و مزیت نسبی بالا در دستور کار قرار گیرد. مسئله ای که این بار باعث شده آزادراه تهران – شمال که پس از سال ها مراحل تکمیل خود را با سرعت بالایی طی می کند امکان آن را پیدا کند که با شیوه هایی جدید تر ساخته شود.


طبق اعلام شرکت ساخت، با وجود آنکه برای تکمیل هرچه سریع تر قطعه نخست این آزادراه برنامه هایی جدی و بسیار فشرده در دستور کار قرار گرفته اما برای استفاده از شیوه های جدید ساخت بتنی جاده اعلام آمادگی های جدی صورت گرفته و می توان گفته این قطعه جز نخستین بخش هایی از راه  های ایران است که می تواند با شیوه بتنی ساخته شود.


طبق اعلام مدیرعامل شرکت ساخت مراحل ابتدایی برای رسیدن ماشین آلات مربوط به روکش بتنی جاده در این آزادراه صورت گرفته و می توان انتظار داشت به زودی به مرحله عمل برسد. با استفاده از این شیوه می توان انتظار داشت هزینه ساخت آزادراه های جدید در مقیاس ملی کاهش پیدا کند و با استفاده از محصول سیمان که از نظر مزیت نسبی در قیاس با قیر به عنوان یک محصول نفتی شرایط بهتری دارد امکان آن به وجود آید که طرح های زیرساختی ایران بیش از دیگر زمان ها برای سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی جذاب شود.


منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران