کد خبر : ۳۷۰۷
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
هر معامله ای نیاز به طی مراحل قانونی و حقوقی دارد که اطلاع از آن ها به راحت تر و مطمئن تر شدن روند معامله کمک بسیاری می کند؛ چرا که اگر از این مراحل آگاهی کافی نداشته باشیم حتما دچار مشکل خواهیم شد.
به گزارش خودروکار، خرید و فروش خودرو از آن نوع معاملاتی است که ممکن در زندگی هر فردی اتفاق بیافتد پس بسیار ضروری است که از روند حقوقی نقل و انتقال خودرو آگاهی داشته باشیم.
قانون در این باره چه می گوید؟

طبق ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی کسانی که دو طرف معامله خودرو هستند باید نقل‌ و‌انتقال خودرو را به ‌وسیله سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی انجام دهند و هر دو طرف معامله برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه ‌ها و دیون معوق و تعویض پلاک به راهنمایی و رانندگی مراجعه کنند.


مراحل حقوقی خرید و فروش خودرو چیست؟



 

مراحل حقوقی خرید و فروش خودرو شامل موارد زیر است:

  * در ابتدای امر می بایست یک  مبایعه نامه نوشته شود و در آن شرایط معامله که مورد رضایت و توافق دو طرف است، ثبت شود.

  * در مرحله دوم باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرد تا از فروشنده فک پلاک شود و نصب پلاک برای خریدار انجام شود.

  * پس از این مرحله باید هر دو طرف معامله به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و سند را به نام خریدار بزنند تا مالکیت خودرو به خریدار منتقل شود.

البته بسیار ضروری است که خریدار پیش از تصفیه حساب کامل، یک نسخه از خلافی خودرو را که از مراکز پلیس+۱۰ در همان تاریخ گرفته شده است از فروشنده دریافت کند. تا میزان خلافی خودرو را پیش از تکمیل معامله بداند. این نکته درباره حساب عوارض شهرداری خودرو هم صدق می کند.

زمان تسویه حساب نیز پیش از امضای سند است که آن هم باید در دفاتر اسناد رسمی و در حضور سردفتر انجام بگیرد تا برای هیچکدام از دو طرف معامله مشکلی پیش نیاید.



منبع: اقتصاد آنلاین

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران