کد خبر : ۳۷۶۱
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۸
ثبت‌سفارش خودروهای واردکنندگان متفرقه (غیرنماینده) از ابتدای مرداد تا 22 دی‌ماه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ابطال شده است.
به گزارش خودروکار، براساس تصمیم جدید دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت‌سفارش همه خودروهای وارداتی که توسط واردکنندگان متفرقه صورت گرفته ابطال شده است تا وزارت صنعت وضعیت واردات خودروهای سواری را تعیین تکلیف کند. در شرایطی این تصمیم وزارت صنعت ثبت‌سفارش خودروهای 6ماه گذشته واردکنندگان متفرقه را هدف گرفته است که ثبت‌سفارش خودروهای وارداتی به صورت 6 ماهه صورت می‌گیرد؛ بنابراین واردکنندگان بعد از ثبت خودروهای مدنظر خود در سامانه ثبت‌سفارش و طی مراحل قانونی، 6 ماه مهلت دارند خودروی مدنظر خود را وارد کنند. به‌دنبال ابلاغ دستورالعمل کنترل بازار ارز از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، ثبت‌سفارش واردات خودرو برای واردکنندگان شرکت‌های فاقد نمایندگی رسمی در تاریخ 12 دی‌ماه بسته شد؛ کمی پس از این موضوع وزارتخانه طرح ممنوعیت ثبت‌سفارش برای واردکنندگان متفرقه را در تاریخ 22دی‌ماه سال جاری کلید زد؛ به‌دنبال این موضوع تنها نمایندگی‌های واردکننده خودرو اجازه واردات خودرو به کشور را دارا شدند. این در حالی است که 51 درصد سهم واردات خودرو به کشور متعلق به واردکنندگان متفرقه است.

از آنجا که حذف واردکنندگان متفرقه انتقادهای بسیاری از جمله بروز انحصار در عرضه و افزایش قیمت در بازار خودروهای خارجی را به‌دنبال داشت؛ بنابراین واردکنندگان خودرو شکایت خود را به شورای رقابت بردند. به گفته واردکنندگان متفرقه در حالی ثبت‌سفارش‌های پیشین آنها نیز ابطال شده است که متفرقه‌ها طبق دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت بابت ثبت‌سفارش اقدام به پرداخت 3 درصد ارزش CIf خودرو (دریافت خدمات پس از فروش) به نمایندگی‌های رسمی کرده‌اند. این دسته از واردکنندگان تاکید دارند؛ تصمیمات یکباره‌ وزارتخانه بدون توجه به تبعات آن چالش‌های جدی را برای فعالان این بخش به وجود می‌آورد.

منبع:دنیای اقتصاد
انتهای پیام/
برچسب ها: ثبت‌سفارش
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران