کد خبر : ۳۷۶۶
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
روزهای نخست روی کار آمدن دولت یازدهم که صنعت خودروی ایران با افزایش فشار تحریم ها و خودروها و بدی های باقی مانده روی دست این صنعت، حال و روز خوبی نداشت، وزارت صنعت، معدن و تجارت فروش بخشی از داراییهای آنها را به عنوان یک راه نجات انتخاب کرد.
به گزارش خبرنگار خودروکار؛ محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در شهریور ماه سال 1393 در نشستی خبری عنوان کرد که به دو خودروساز بزرگ کشور ابلاغ شده که بخشی از داراییهای خود را واگذار کنند.

حدود دوسال بعد، یعنی تیر ماه امسال در آخرین مجمع عمومی سالانه این دو خودروساز، سکانداران این دو شرکت اعلام کردند که در سال جاری بخشی از شرکت های تابعه خود را واگذار خواهند کرد.

پس از آن نیز شورای پول و اعتبار، ایران خودرو را موظف کرد تا سهام خو در بانک پارسیان را واگذار کند، این شرکت علاوه بر این اقدام، نسبت به فروش بخشی از سهام خود در شرکت سرمایه گذاری ایران خودرو اقدام کرد.

اکنون پرسش اینجاست که فروش داراییهای خودروسازان، چه تأثیری بر آینده فعالیت آنها خواهد داشت؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش می گوید: «فروش دارایی های این دو شرکت به معنای تسویه بدهی های گذشته است. طی یک سال گذشته شیوه جدید تجدید ارزیابی داراییها شکل گرفت که فقط روی کاغذ شرکت ها را از ورشکستگی نجات می داد. این روش مشکلی از شرکت ها حل نخواهد کرد.»

او می افزاید:  «نسخه شورای پول و اعتبار فارغ از اینکه باید به صورت دستوری پیچیده شود یا خیر، راه حل اساسی خودروسازان برای خروج از ورشکستگی است. شرکت ها دو راه حل برای خروج از وضعیت فعلی دارند؛ یا باید افزایش سرمایه واقعی در این شرکت ها صورت بگیرد یا باید با فروش دارایی های بی بازده، مدیریت دارایی انجام بدهند.»

امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت ایران در این زمینه بیان می کند: «فروش دارایی های خودروسازان یکی از منطقی ترین اقداماتی است که باید انجام شود. در یک مقطع زمانی، خودروسازان درآمدهای خوبی داشتند و این درآمدها را به سمت سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد بردند، اما در شرایط فعلی که خودروسازی ما باید رقابت پذیر شود، حتماً باید هزینه های مالی خود را کاهش دهند.

این فروش دارایی ها برای خودروسازان تمرکز بر کیفیت و کاهش هزینه های مالی آنها را به همراه داشته و مانع از بالا رفتن میزان بدهی های آنها به سیستم بانکی می شود. به عبارت بهتر سرمایه های غیرمولد در کسب و کار خودروسازان به سرمایه های مولد تبدیل می شود.»

فروش دارایی های بی بازده خودروسازان تنها راه حل فعلی آنها برای نجات از ورشکستگی است، زیرا باتوجه به شرایط فعلی فضای کسب و کار و زمانبر بودن اجرای برجام بعید به نظر می رسد که دست کم تا یک سال آینده افزایش سرمایه ای در این بخش از صنعت صورت بگیرد، اما پول حاصل از فروش این داراییها به کدام سمت می رود؟

زاوه در این باره تصریح می کند: «پول حاصل از فروش این دارایی ها، پولی است که به وسیله خودروسازان از سیستم بانکی خارج شده و به واسطه حمایت های وزارتخانه به سیستم بانکی عودت داده نشده است. این پول بسیار گران قیمت بوده و حتماً باید به شبکه بانکی بازگردانده شود. نرخ بهره این پول با توجه به قدیمی بودن آنها بسیار بالاست و حتماً باید تسویه شود. در حقیقت خودروسازان با این شیوه از ورشکستگی نجات پیدا خواهند کرد و فضای مالی منطقی تری خواهند داشت.»

این کارشناس صنعت خودرو اظهار می کند: «پاک کردن بدهی های معوق به شدت در کاهش هزینه های مالی خودروسازان مؤثر است. با توجه به انباشت بدهی های بانکی، این شرکت ها با گذشت زمان ناچار به پرداخت چندین برابر اصل پول خود هستند که حالا با پاک کردن این بدهی ها، هزینه های مالی آنها به شدت کاهش خواهد یافت.»

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران