کد خبر : ۴۱۲۷
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
خودروکار بررسی کرد؛
چند روزی می شود که خط تولید خودروهای برلیانس از سایپا به پارس خودرو منتقل شده تا گل سر سبد سایپا وظیفه تولید تمام مدلهای برلیانس را بر عهده بگیرد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، از چند روز پیش خودروهای برلیانس h220 و h230 از سایپا به پارس خودرو منتقل شد تا پایتخت سایپا تمام ۴ مدل برلیانسهای موجود در بازار ایران را خودش تولید کند.

تغییر این ترکیب در تولید گروه سایپا چند نکته را در خود جای داده است.

در نگاه اول این جا به جای خط تولید از سایپا به پارس خودرو موجب تمرکز تولید محصولات برلیانس در یک شرکت و احتمالا افزایش کیفیت، کاهش هزینه ها و تمرکز بیشتر در فروش را به دنبال خواهد داشت، آن هم برای خودروی خوش چهره و این روزها خوش فروش برلیانس که پارس خودرو را بعد از ترک رفقای نیمه راهش دوبار سر ذوق آورده است.

اما در نگاه بعدی با این جابه جایی یک اتفاق استراتژیک در ترکیب تولید گروه سایپا افتاده است، چرا که خط های نیمه فعال و خالی پارس خودرو اکنون فعالتر از قبل و تولید این شرکت افزایش می یابد و از طرف دیگر سایپا خط تولید خود خالی کرد تا محصولی جدیدی در آن تولید شود، محصولی که دقیقا مشخص نیست بر روی پلتفرم سایپا طراحی و تولید خواهد شد یا میزبان محصولات سیتروئن، کیا و یا چانگان خواهد بود.

بعد از تفاهمنامه سایپا و سیتروئن و جزییات قراردادی که هنوز امضا نشده قرار بود ۵۰ درصد سایپای کاشان به سیتروئن فروخته شود تا با یک مشارکت اینچنینی و آوردن سرمایه توسط این شرکت فرانسوی، محصولات جدید راهی بازار ایران شود اما این قرارداد در پیچ و خم تایید مدیران ارشد صنعت کشور، بررسی و تایید نمایندگان مجلس و انتقاد و پیشنهاد کارشناسان این حوزه همچنان در سربالایی قرار دارد و با سرعت کم در حال پیشروی است.

حال این احتمال وجود دارد که در صورت نهایی نشدن قرارداد قبلی سایپا و سیتروئن و تغییر در جزییات آن، شاید سیتروئن از کاشان به تهران منتقل شود و در همین خط های خالی شده برلیانس، فرزندان مشترک سایپا و گروهبان فرانسوی متولد شوند.

گرچه روز گذشته مهدی جمالی در حاشیه بازدید وزیر صنعت از خط تولید سایپا دیزل گفت: «قرارداد سایپا و سیتروئن در مراحل پایانی خود قرار دارد و به زودی امضا خواهد شد» اما باید دید محصول جدید و تازه طراحی شده خود سایپا جای خالی برلیانس ها را پر می کند و یا سیتروئن یک ضرب از پاريس به تهران سفر خواهد کرد.

حال باید این نکته را مد نظر داشت که جمالی کم تجربه در حوزه خودرو در ابتدای مدیرعاملی، این روزها خوب در تنور پر طمطراق خودرو پخته شده و در کنار تبحر در حوزه مالی، اکنون نسخه های حساب شده ای برای تولید هم می پیچد.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران