کد خبر : ۴۲۴۷
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
خودروکار گزارش می دهد
مدیرعامل گروه صنعتی بارز اعلام کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته و بر پایه سرمایه گذاری های جدید، ظرفیت تولید تایر در گروه صنعتی بارز تا سال 1400 به 150 هزار حلقه در سال می رسد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، عباس عباسی ابیانه در نشست خبری با خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید این مجموعه در واحد تولیدی کرمان 85 هزار حلقه در سال است و با بهره برداری از واحد 50 هزار تنی کردستان تا پایان سال جاری به 135 هزار تن خواهد رسید.

او با بیان اینکه نیاز سالانه کشور 18 تا 20 میلیون حلقه تایر سواری را در بر می گیرد، افزود: در حال حاضر واحد تولیدی بارز در استان کرمان سالانه چهار میلیون حلقه تایر خودرو سواری تولید می کند و واحد کردستان نیز برای تولید سالانه شش میلیون حلقه تایر سواری پایه گذاری شده و در مجموع ظرفیت تولید بارز را به 10 میلیون حلقه تایر سواری خواهد رساند.

عباسی با اشاره به اشتغالزایی واحد تولیدی تایر کردستان برای 1000 نفر افزود: این واحد با بکارگیری ماشین آلات روز دنیا و با فناوری کنتیننتال آلمان ایجاد شده و از دانش فنی روز دنیا در زمینه تولید تایر بهرمند است.

او با بیان اینکه پس از راه اندازی این طرح ها تایرهای تولیدی در این مجموعه 50 درصد از نیاز بازار داخلی را تامین خواهد کرد، افزود:  در زمینه تولید تایرهای رادیال باری نیز این مجموعه با ایجاد ظرفیت تولید 400 هزار حلقه ای توانسته است 50 درصد از نیاز 800 هزار حلقه ای کشور را پوشش دهد و پیش بینی می شود حجم تقاضا برای این محصول در ایران تا پنج سال آینده به یک میلیون حلقه خواهد رسید.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به هدفگذاری گروه صنعتی بارز برای سرمایه گذاری های جدید در جهت افزایش ظرفیت تولید تایرهای رادیال باری، افزود: در زمینه تولید تایرهای کشاورزی نیز نیاز سالانه کشور 120 هزار حلقه برآورد می شود که از این میزان 80 هزار حلقه در این مجموعه تولید می شود.

عباسی ابیانه افزود: در حال حاضر سهم این مجموعه از کل تولید کشور 35 درصد و از کل نیاز بازار با توجه به حجم واردات 100 هزارتنی حلقه ای،  25 درصد است که با راه اندازی واحد بارز کردستان این سهم به حدود 50 درصد افزایش خواهد یافت.

او ادامه داد: افزایش واردات تایر در سال 93 موجب کاهش تولید واحدهای داخلی تولید تایر شد، اما با پیگیری های صورت گرفته در سال 94 روند رو به رشد واردات متوقف شد و متاثر از همین روند تولید گروه بارز نیز رشد 15 درصدی تولید در سال 95 نسبت به سال 94 را شاهد بوده است.

عباسی با بیان اینکه در پی کاهش واردات پدیده انباشت تایر در کارخانه ها نیز وجود ندارد، بیان کرد: در شرایط فعلی استفاده از تکنولوژی روز دنیا و ماشین آلات پیشرفته اروپایی، زمینه ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و برابری با محصولات روز دنیا را فراهم کرده است.

او در عین حال از روند افزایش واردات تایر طی دو ماه گذشته ابراز نگرانی کرد و افزود: واردات تایر طی ماههای آذر و دی معادل 40درصد از کل واردات ماههای قبل از آن بوده و این نگرانی بیشتر مربوط به واردات تایرهای رادیال سنگین است که حجم واردات رقمی معادل 100هزار حلقه را در بر می گیرد و این در حالی است که مجموع واردات ماههای ماقبل آن 250 هزار حلقه بوده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به مدیریت واردات تایر در سال جاری افزود: اتفاق مهمی که در این زمینه رخ داد این بود که به برندهای معروف و مطمئن اجازه واردات داده شد و سپس تمام برندها می بایست از سوی موسسه استاندارد تاییدیه دریافت کنندو حتی گواهی E MARK یا همان مجوز صاردات به اتحادیه اروپا را نیز داشته باشند.

عباسی ابیانه با بیان اینکه این طرح با هدف شناسنامه دار کردن واردکنندگان تایر دنبال شده است، تصریح کرد: اخذ نمایندگی رسمی از شرکت اصلی تولیدکننده تایر یکی دیگر از شروط واردات است و شرکت های واردکننده ملزم به ارائه خدمات پس از فروش و پاسخگویی به مشتریان در زمینه مسائل کیفی هستند.

او با اشاره به اینکه توسعه صنعت تایر نیازمند حمایت تعرفه ای است، افزود: در حال حاضر حدود 80 درصد از واردات تایر به کشور از چین صورت می گیرد و قطع به یقین تعرفه 20درصدی برای این میزان واردات به هیچ وجه کافی نیست و مشکلات متعددی را برای صنعت داخلی ایجاد می کند.

وی گفت: این در حالی است که کشوری مانند ترکیه 60درصد و آمریکا نیز از 30 تا 100 درصد تعرفه گمرکی برای برندهای تایر چینی اعمال می کنند تا بتوانند با دامپینگ این برندها مقابله کنند.

مدیرعامل گروه صنعتی بارز با بیان اینکه ایران به راحتی می تواند سهم 500 هزارتنی از بازار تایر منطقه خاورمیانه را به دست آورد، تصریح کرد: با توجه به زیرساخت هایی همچون تامین مواد اولیه، دانش فنی و نیروی انسانی کارآمد،  تحقق این هدف مستلزم حمایت های تعرفه ای در جهت تشویق سرمایه گذاری های جدید و توسعه ظرفیت های تولید است.

عباسی ابیانه گفت: درخواست انجمن صنفی صنعت تایر از وزارت صنعت اتخاذ تعرفه 40 درصدی برای واردات تایر بوده تا این حمایت تعرفه ای زمینه ایجاد ظرفیت های جدید و سرمایه گذاری در این صنعت را فراهم کند و در سالهای بعد با افزایش رقابت پذیری این صنعت تعرفه ها به صورت تدریجی و پلکانی کاهش یابد.

او با بیان اینکه بقای صنعت تایر ایران به شکل گیری بازارهای صادراتی به ویژه در منطقه خاورمیانه وابسته است، افزود: به همین دلیل تلاش ما این بوده تا با تدوین یک برنامه استراتژیک بتوانیم ظرف پنج سال آینده 20درصد از مجموع تولید گروه بارز را با تنوع محصول بیشتر و کیفیت بالاتر صادر کنیم.

عضو هیئت مدیره انجمن تایر با اشاره به سهم برابر بازار و خودروسازان داخلی از مجموع تولید تایر افزود: با انعقاد قراردادهای جدید بین خودروسازان داخلی و شرکت های معتبر جهانی تقاضا برای تامین تایر خودروهای جدید تولیدی در ایران افزایش یافته و امکان تولید این محصول منطبق با استانداردهای خودروسازان خارجی را داریم.

مدیرعامل گروه صنعتی بارز با اشاره افزایش همکاری های صنعت تایر با شرکت های خارجی در دوران پس از برجام گفت:در حال حاضر روند تامین مواد اولیه و قطعات یدکی ماشین آلات این صنعت تسهیل شده و علاوه بر ایجاد امکان گشایش ال سی با بانک های کوچک، همکاری های فنی و توسعه ای با شرکت های خارجی معتبر نیز آغاز شده است.

عباسی ابیانه با اشاره به افزایش قیمت 50 تا 80 درصدی مواد اولیه طی سه ماه گذشته، افزود: در حال حاضر قیمت کوئوچو پتروشیمی داخلی تا 100 درصد و کائوچو وارداتی از 1.5 تا 2.4 دلار در بازارهای جهانی افزایش داشته و حدود 30 درصد بر قیمت تمام شده تولید تایر تاثیر داشته است.

انتهای پیام/


نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران