کد خبر : ۴۴۲۰
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰
نکته فنی 24 بهمن ماه "خودروکار"
یاتاقانها Bearings بالشتک هایی هستند که میل لنگ را روی بدنه موتور نگه می دارند و نیز محل اتصال دسته شاتون ها به میل لنگ بر روی آن ها تکیه دارد.
به گزارش خبرنگار خودروکار،در واقع مهم ترین بخش چرخشی موتور خودرو همین یاتاقانها هستند و چون وجود آنها باعث می شود که اصطکاک بین فلزات حذف شود هر گونه اختلالی در این مکانیزم باعث از بین رفتن لایه روغن oil film  و تماس فلز با فلز می شود که در اصطلاح به آن یاتاقان زدن می گویند.


تماس میل لنگ با شاتون و نیز پایه های نگهدارنده بدنه موتور از طریق یاتاقان است و این یاتاقانها روی لایه ای از روغن حرکت می کنند، اگر به هر دلیلی این لایه روغن از بین برود تماس فلز با فلز صورت می گیرد که نتیجه اش اصطکاک و تولید حرارت شدید است ( از طرفی موتورهای احتراق داخلی خودشان گرمای زیادی هم تولید می کنند و این گرم شدن مزید بر علت شده و شتاب می گیرد).


توجه: وقتی موتور یاتاقان میزد بلافاصله باید موتور خاموش شود در غیر اینصورت سبب کج شدن میل لنگ میشود.


استفاده از روغن نامرغوب و غیر اصلی (Fake) و تعویض دیرهنگام آن سبب بروز حالت لجنی در روغن می شود. در این حالت با پدیدار شدن رسوبات و جرم قطعات خودرو دچار جرم‌گرفتگی می‌شوند زمانی که این جرم‌گرفتگی به مجاری روغن نفوذ کند سبب اختلال در فرآیند روغن‌کاری می‌شود که این جرم‌گرفتگی مسیرهای انتقال روغن و جرم‌گرفتگی خود پمپ روغن سبب عدم روغن‌کاری صحیح یاتاقان‌ها می شود  و یاتاقان‌ها در شرایط بسیار بدی قرار میگیرد.


وجود براده در کف کارتل روغن سبب تجمع پلیسه و رسوبات در توری فیلتر روغن میشود. سیستم CVVT و زنجیر تایم و سفت کن‌های هیدرولیکی آن نیز  جرم شدیدی میگیرد. با باز کردن پایین موتور متوجه می شوید که بابیت یاتاقان‌های متحرک سیلندرها نیز از بین رفته است. یاتاقان متحرک قطعه نیم دایره شکل است که بین شاتون و میل‌لنگ قرار دارد و بابیت به سطح داخلی یاتاقان که آبکاری شده است گفته می‌شود.


علائمی که نشان میدهد موتور ممکن است یاتاقان بزند:

چراغ روغن روشن مانده و گاهی چشمک میزند. در دور آرام (970rpm) هیچ صدایی از موتور بگوش نمی‌رسید. با افزایش دور از 1200 rpm به بالا صدای یاتاقان‌های متحرک کاملاً واضح شنیده می‌شد. این صدا شبیه به صدای برخورد دو فلز به یکدیگر است.

اگر خودرو یاتاقان یا شاتون بزند که باید میل لنگ هم به تراشکاری رفته و بر اساس مقدار خرابی که در آن ایجاد شده بر اساس اندازه های استاندارد میل لنگ و یاتاقان تراش داده شود گاهی هم اصلا میل لنگ قابل تعمیر نیست چون یا قبلا تراش رفته و به اصطلاح اندازه اش 60 است و یا آنقدر صدمه دیده که قابل تعمیر نیست .


علت یاتاقان زدن موتور چیست ؟


·         خرابی پمپ روغن  oil pump

·         بدون آب ماندن موتور ( بخاطر نشت آب از رادیاتور و شلینگ ها و یا نشتی های دیگر ) و هر علتی که باعث داغ کردن موتور می شود در واقع همانطوریکه تب کردن در بدن باعث تشنج می شود داغ کردن موتور هم یک مشکل بزرگ است که نباید نادیده گرفته شود .

·         کثیف بودن فیلتر روغن و یا کهنه بودن بیش از اندازه  روغن

·         راندن موتور با سرعت های خیلی زیاد بطوریکه دور موتور به محدوده قرمز نزدیک شود .

 

چه موقع باید یاتاقان ها را عوض کرد

 در صورت وجود هر گونه خراشیدگی و یا سائیدگی بابیت یاتاقانها ؛ لازم است که یاتاقان تعویض شود. وقتی بعد از گذشت 10 سال یا پیمودن مسافتی بالای 100 هزار کیلومتر موتور را برای تعمیر اساسی باز می کنید  بهر حال بهتر است یاتاقانها تعویض شوند.



شما از ما بپرسید!

*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا "خودروکار" به آن ها پاسخ دهد.


انتهای پیام/
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
مجید کلهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۴/۱۰ - ۰۹:۱۰
0
1
با سلام و خسته نباشید بنده در طی یک ما ه گذشته تسمه تایم خوردرو را عوض کرده که بعد از ان صدایی از همان سمت اماده که به هر مکانیک نشان داده ام با گاز دادن به ماشین گفتند یاتاقان زده که باید تعمیر شود اما این صدا از وتور نمی اید و همان سمت تسمه است کهماشین بالا و یا پایین امده و گاز نمیخورد خود را نشان میدهد و صدا ی لو لویی می اید میخواستم راهنمایی کنید که این صدا چیست و چه خطراتی دارد و ایا واقعا یاتاقان است و میلنگ را نازک کرده یا نه
مدیر پایگاه با سلام و احترام
 مشکل خودروی شما توسط خبرنگاران ما از کارشناسان رسمی شرکت پیگیری و اطلاع رسانی خواهد شد.  
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۴/۳۰ - ۰۵:۰۱
0
0
سلام خسته نباشيد من امروز با ماشينم سوناتا از شهر خارج شدم حدود ٤٥ كيلومتري مقصد يك دفه ماشين بدون اينكه علائمي داشته باشه خاموش شود و ديگه روشن نشد و هر چي استارت ميزدم رد ميكرد و جوش اورد ممنون ميشم راهنمايي كنيد. و بعداز اينكه به مقصد رسيدم با يدك كش به كمك باتري به باتري ماشين روشن شد. از امپرم خبري نبود ولي در همون حالت ايستاده وقتي گاز ميدادم به ماشين ي صداي مشكوكي شنيده ميشود كه خودم بر اساس تجربه ميگم دينام هست.! ولي دوس دارم نظر شمارو هم بدونم با تشكر
محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۲۳:۰۶
0
0
باسلام پاترولی پس از 13سال خوابیدن قبل از استارت شست و شو شد و دوبار تعویض روغن شد به فواصل چهار ساعت کار کردن ،یک بار مخلوطی از روغن و موتور شور به مدت شش دقیقه کار کردن و یک بار روغن معمولی بعد از چهار ساعت کار کردن ،هنگامی که برای بار آخر تصمیم به تعویض روغن با کیفیت کردم هنگام خروج روغن از کارتل متوجه اجسام ریز مثل شن و ماسه یا شکر شدم بعد از چند بار شست و شو با گازوئیل این اجسام تمام شد ،میخواستم بپرسم این اجسام چیست آیا امکان نفوذ این اجسام به داخل یاتاقانها هست یا نه ؟اجسام مذکور بین دو ناخن شکننده و ترد بود دقیقا مثل دانه های شکر .با تشکر
فرامرز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۲۳:۴۲
0
0
مکانیک دیزل هستم 8ماه پیش یاتاقان و رینگ عوض کردم که پس از3ماه کارکرد ماشین یاتاقان زد اب رادیاتور حدود 7لیتر کم و صفحه کلاچ کاملا سوخته بود علت یاتاقان زدن چیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۲۳:۴۲
با سلام
دلیل یا تاقان زدن خودروی شما نفوذ آب به داخل روغن میباشد
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۷/۱۴ - ۰۵:۰۶
0
0
سلام ماشینن روغن نداره ازموتورش صدا میاد دولیترروغن ریختم صدا کم شد ولی باز صدا میاد
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۷/۲۵ - ۰۲:۱۹
0
0
سلام خدمت شما اساتید محترم
متاسفانه ماشین من که اپتیما 2012 با کارکرد 107000 کیلومتر هست ، تو جاده یاتاقان زد به دلیل خرابی اویل پمپ
خلاصخ به یه تعمیرکار حرفه ای سپردمش و حدود یک هفته زمان برد و موتور جمع شد. با دستمزدش شد حدودا 5500
قطعاتی هم که خریدم اینا بود
میل لنگ.شاطون.یاتاقان یه دست کامل.واشر کامل.اویل پمپ

حالا یه سوال هم از اساتید محترم دارم. الان ماشین مثل قبلشه و با یه استارت روشن میشه.موتورشم صداش طبیعیه،شتاب هم مثل قبل عالیه.تا الانم بعد تعمیر 1800 تا باهش راه رفتم ولی کلا یه استرسی باهام هست که نکنه دوباره. .
کلا میخوام بدونم اینکه موتور باز شده مشکل خاصی نداره?
راستش با اینکه همه چیزش مثل قبله ، همش نگرانم که دوباره نندازتم تو خرج
کلا موتوری که باز میشه ، میشه روش حساب باز کرد یا نه ؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۹/۱۲ - ۲۰:۱۹
0
1
لندکروز میل لنگ سنگ زده مقدار شولی آن چهار صدم میباشد چرا بعد از هزار کیلومتر یاتاقان می زنه اویل پمپ آن هم عوض شده
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۱۱/۰۷ - ۱۰:۱۱
0
1
سلام دوستان من یک سفر 350کیلو متری بامزدا 323 داشتم وقتی به مقصد رسیدم صدای چق چق از سمت تسمه تایم می امد گیج روغن را چک کردم دیدم روغن سیاه وخیلی کم دارد بعداز تعویض باز همون صدا را داشت به نظر شما استادان علت چیست با تشکر
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۲۲:۱۹
0
1
سلام ، با سمند مجبور شدم یک دفعه مسافرت بروم و چون عجله ای بود 130 150 و حداقل 100 میرفتم و برگشتم فرداش چک کردم روغنش تقریبا روی کمترین حد گیج بود امیدوارم کمتر نبوده باشه ! روغن ریختم حدود یک لیتر فکر کنم مطمین نیستم ! اما ازون به بعد وقتی گاز میدهم تا مثلا 4000 دور در جا و ول میکنم گاز رو بلافاصله بعد از ول کردن پدال صدای لق لق میاد و قطع میشه تا دور موتور حدود 1200 برسه دوباره همون صدا میاد و قطع میشه علتش چیه ، راستی صبح همون روز زیر پایی به پدال گاز گیر کرد حین رانندگی و دور موتور تا حدود منطقه قرمز سلو بالا رفت چون مجبور شدم کلاج بگیرم ولی زود خاموش کردم پوتور را ایا ممکنه اشکال از همین باشه
کیان قادری
|
Netherlands
|
۱۳۹۷/۰۱/۰۳ - ۰۲:۵۰
0
1
سلام من 206 اس دی تیپ 5 مدل 88 دارم
دو هفته پیش ماشین یاتاقان زد و رفتم پیش مکانیک گفتش که هیچی روغن توی موتور نمونده و به همین علت بود چون روغن رو دیر عوض کردم حالا هم تعمیر موتور کردم و 3میلیون و 200 هزار تومن فقط خرج تعمیر موتور شد. حالا بعد 2 هفته ک ماشینو پس گرفتم چراغ استوپ و چراغ روغن بعضی مواقع چشمک میزنه وبوق میزنه !!!! قبل از اینکه تعمیر موتور هم بکنم ماشینو همین اتفاق افتاده بوده ظاهرا !!!! امپر اب هم خیلی بالا میره مکانیک گفته بود ک این اولا یکم ممکنه امپر اب ماشین بالا باشه و این حرفا ولی فکر کنم چرت گفته یجای کار میلنگه!!؟!!
چند روز پیشم گیجیه اب رو عوض کردم باز 80 تومن پولشو دادم ولی باز امروز روشن شد چراغ استوپ و چراغ روغن!!!!!!!
لطفا بگید چیکار باید بکنم ایا تعمیر کار موتور رو درست تعمیر نکرده یا چی؟! لطفا سریع راهنمایی کنید نمیخوام بازم 4 تومن دیگه خرج بزاره رو دستم!!!
سیدحمیدرضا باب الحوایجی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۸ - ۲۰:۱۹
0
1
سلام. مطالب خیلی مفید و خواندنی هستند.
لطفا درباره ی علت شکستن رینگ پیستون و علائمش هم بنویسید خیلی ممنونم.
سیدحمیدرضا باب الحوایجی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۸ - ۲۰:۲۷
0
1
سلام. مطالب خیلی مفید و خواندنی هستند.
لطفا درباره ی علت شکستن رینگ پیستون و علائمش هم بنویسید خیلی ممنونم.
shoresh
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۹ - ۱۰:۵۴
2
0
سلام آیامیتوانیم تنها یاتاقان دووماتیزو عوض کنیم مشکلی نداره
شاروان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ - ۱۷:۱۲
2
0
سلام.
من 206 تیپ دو مدل 89 دارم . ماشین از قسمت جلو صدای زیادی میده.صدایی شبیه بد چرخیدن هرزگردها یا شل بودن تسمه ها .ولی این رو چک کردن گفتن این نیست.
نمیدونم مشکل از چیه .ممکنه یاتاقان باشه ؟
مشکل دیگه اینکه توی سربالایی اگر ماشین ایستاده باشه به سختی حرکت میکنه و توی ترافیک به مشکل میخورم چون میاد عقب و باید با ترمز دستی و فشار زیاد به گاز حرکت کنم.وقتیم ماشین بزنیش کمه و چند روز روشن نشده مجبورم مدام روشن کنم تا روشن بمونه چند بار اول بلافاصله خاموش میشه.نمیدونم این مشکلات بهم ربط دارن یا خیر .لطفا راهنمایی کنید مکانیکها هر کدوم یه چیزی میگن
محمدی هستم از تبریز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۷ - ۰۸:۲۹
0
1
چند روز پیش چراغ روغن و چراغ استوپ ماشینم روشن شد بعد یه صدایی اومد بلافاصله ماشین را خاموش کردم زنگ زدم مکانیک اومد گفت یاتاق زده باید ببریم تعمیرگاه گفت ماشین را روشن کرد به من گفت گاز نده فقط از ترمز استفاده کن بصورت خلاص بکسر کرد . ایا ماشینی که یاتاق زده را بصورت روشن بکسر کنی خراب تر نمی شه ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۷ - ۱۴:۰۲
0
0
با سلام یک کامیون الوند 5/4 دارم میکانیک در یکماه سه بار به علت سوختن یاتاقان موتور ان را باز کرده علت ان چیست
غلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۷ - ۱۴:۰۴
0
0
با سلام یک کامیون الوند 5/4 دارم میکانیک در یکماه سه بار به علت سوختن یاتاقان موتور ان را باز کرده علت ان چیست
محمدرضا ظفری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۱ - ۱۵:۰۴
0
0
ماشین پژو۲۰۶ مدل ۱۹۸۲ موتور ۴ماه پیش تعمیرشده روغن ۱۰ روز پیش عوض کردم روغن سوپر بهران پیشتاز۲۰-۵۰ روغن موتورماشین بوده پسرم ماشین راشب برده بیرون الان که موتور را گاز میدم صدای یاطاقانمیده مکانیک هم تایید کرده صدای یاطاقان هست علت لطفا
مرتضی رحیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۶ - ۱۳:۲۲
0
0
با درود و خسته نباشید به شما
بنده حدود چهارماه پیش موتور ماشینم رو که یک سمند ef7 بنزینی هست رو برای مشکل یاتاقان زدن به تعمیرگاهی بردم و باهزینه ۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان تعمیرش کردم ولی الان دوباره همون مشکل که روشن شدن چراغ روغن و استپ و چک ماشین و با صدای تق تق از داخل موتور روبرو شدم وقتی به تعمیرکار مراجعه کردم گفت بمن ربطی نداره و دوباره باید تعمیر بشه با اخذ هزینه مجدد حالا سوالم اینه که ایا بنده میتونم از ایشون بخوام که ماشینم رو بدون هزینه تعمیر کنه یا شکایت کنم به صنف و یا .... شما بفرمایید چکار کنم چون دیگه نمیتونم دوباره پنج میلیون خرج کنم در صورتی که موتور کامل کامل هشت ونیم میلیون قیمتش هست ؟؟؟
ممنون و سپاس از شما دوست عزیز
امیر حسین توکلی
|
United Arab Emirates
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۱ - ۱۲:۲۱
0
0
با سلام خدمت دوستان نکته مهمی را خدمتتان عرض میکنم بنده زانتیا دارم که یاتاقان زد تو جاده چالوس با اینکه بهش خیلی میرسم ولی علت انرا فهمیدم که بیشتر مکانیکها نمی دانند یا نمیگویند وان اینست که ماشین من مدتی بود که اب کم میکرد واز انجایکه هیچ فکر نمیکردم اتفاقی برای موتور بیافتد اب اضافه میکردم که نگو این اب به مرور میرفته داخل روغن وروغن موتور را رقیق میکرده وتو جاده که گاز دادم باعث شد ماشین توی سبقت خاموش بشود وخیلی شانس اوردم که شاخ به شاخ نکردم با ماشین روبرو وماشین راهدایت کردم به شانه خاکی ودیدم ماشین استارت نمیخوره وموتور را گزاشتم دنده5 ودیدم ماشین قفل کرده از هزار چم 350 دادم به چالوس ماشینو بکسل کرد با زامیاد وبعد با مکانیک خودم وبقیه که صحبت کردم همه بالاتفاق گفتند ماشینو ببر تهران چون هم مکانیک خوب تو چالوس نیست وهم خرجت خیلی زیاد میشه من هم خودرو برگرفتم وبا هزینه 1/500ماشینو برگردوندم تهران مواظب باشید ماشینتان اب کم نکنه که اول واشر سر سیلندر میسوزه وبعد هم یاتاقان با این خرجها برام دعا کنید
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۱ - ۱۱:۱۵
0
0
سلام حدود 2ماه پیش هیوندای ورنا1500 سی سی مدل85 با کارکرد 350هزارکیلومتر خریدم طبق گفته فروشنده تعمیر اساسی شده اما 3 مرتبه متغیر تا به حال فقط در ابتدای صبح که ماشین و استارت کردم صدای تق تق تق شبیه به صدای یاطاقان به مدت چند ثانیه شنیده شد بعد بدون اینکه گاز بدم صدا قطع میشه به نظر شما مشکل کجاست؟ ضمنا روغن و فیلتر روغن در ابتدای خرید تعویض شده و تا الان چیزی از فول کسر نشده. ممنون میشم راهنمایی کنید.با تشکر فراوان
علی مکوندی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ - ۱۲:۵۹
0
0
با سلام. من یک خودرو اپتیماJF مدل 2017 دارم که 67000 کیلومتر کار کرده. روغن موتور و همیشه روی 5000 کیلومتر طبق استانداردی ک در کاتالوگ خودرو هست تعویض می کنم. میخواستم آیا ممکن هست که پمپ روغن یا یاتاقان مشکلی براش بوجود بیاد؟صحبت های زیادی شنیدم در مورد یاتاقان زدم خودروهای کیا و هیوندا مخصوصا سانتافه در خصوص یاتان زدن. ممنون میشم پاسخ سوال کن رو بدهید. با تشکر
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران