کد خبر : ۴۴۲۵
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۸
خودروکار گزارش می دهد؛
چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران امروز در حالی به پایان می رسد که با وجود نقاط ضعف و رد و بدل شدن صحبت هایی تکراری، نکات امیدوارکننده ای نیز از دل آن بیرون زد. حضور توامان مدیران عامل پژو و سیتروئن و اطمینان دادن آنها بابت عرضه محصولات روز در ایران و همچنین کمرنگ شدن چینی ها از جمله اتفاقات مثبت روز اول همایش چهارم بود که به چشم آمد.
به گزارش خبرنگار خودروکار،با همه اینها به نظر می رسد تازه ترین و شاید مهمترین خبری که دیروز اعلام شد، قرارداد قریب الوقوع ایران خودرو با یک شرکت طراح ایتالیایی بود. هرچند مدیرعامل ایران خودرو نام این شرکت را بر زبان نیاورد، با این حال همین که بزرگترین خودروساز ایران قدم در مسیر یاد گرفتن علم طراحی گذاشته و قصد ساخت پلت فرم دارد، اتفاقی است بزرگ و اثرگذار در صنعت خودرو کشور.

البته بدون شک، طراحی پلت فرم کاری است سخت و هزینه بر، با این حال ایران خودرو می تواند به واسطه مشارکت با خارجی ها این مسیر صعب العبور را به سلامت طی کند و قدمی اساسی در راه خودروساز شدن بردارد. 

این نسخه (رفتن به سمت طراحی پلت فرم و همچنین دست یافتن به علم طراحی محصول) برای دیگر خودروساز بزرگ داخلی یعنی سایپا نیز شفابخش بوده و راه نجات این شرکت و البته ایران خودرو از روزمرگی و مونتاژکاری است.

اگرچه در مثبت بودن مشارکت خودروسازان داخلی با امثال پژو و رنو و جذب محصولات به روز آنها، شکی نیست، با این حال صرف همکاری هایی از این دست، نمی تواند ایران را به معنای واقعی در زمره خودروسازان جهان قرار دهد. ایران خودرو و سایپا زمانی به معنای واقعی کلمه "خودروساز" خواهند شد که به علم طراحی دست پیدا کرده و برای خود پلت فرم و محصولات به روز بسازند، نه اینکه دست روی دست گذاشته و منتظر پلت فرم ها و محصولات پژو و سیتروئن و امثال آنها بنشینند.

مدیران پژو و سیتروئن و رنو، دیروز اعلام کردند که برنامه های زیادی در ایران دارند، با این حال ته همه این برنامه ها به بازار خودرو کشور ختم می شد و این اطمینان به دست نیامد که آیا واقعا قرار است به کمک آنها "خودروساز " شویم؟ آیا واقعا فرانسوی ها یا سایر خودروسازان خارجی که دست همکاری به سمت غول های جاده مخصوص دراز کرده اند، نیت شان خودروساز کردن ایران است یا تنها به دنبال مونتاژکاری و فروش محصولات شان در بازار کشور هستند؟

کاش پاسخ این پرسش ها مثبت بود، اما به مگر می شود قدرت طراحی و پلت فرم به روزی نداشته باشیم و صنعت قطعه مان در روزمرگی و ماشین آلات قدیمی دست و پا بزند و پس از نیم قرن، همچنان چشم مان به امثال پژو و رنو و سیتروئن باشد و در این اوضاع، سودای "خودروساز شدن" را در سر بپرورانیم؟

هرچه هست، اگرچه خبرهایی مانند عرضه پژو و سیتروئن های جدید در بازار ایران، به نوبه خود خوشایند بوده و برای مشتریان داخلی دلپسند است، اما اینها تنها حکم مسکنی را دارند که دردهای خودروسازی کشور را هرزگاهی تسکین خواهند و درمانی در کار نخواهد بود.

در این شرایط، مشارکت با شرکت های طراح دنیا در کنار همکاری با خودروسازان به نام، می تواند صنعت خودرو ایران را گام به گام به سمت توسعه و پیشرفت سوق دهد.

انتهای پیام/ 
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران