کد خبر : ۴۴۳۵
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
"خودروکار" بررسی کرد؛
ترکیه از همان اول تمرکز خود را بر روی مونتاژ و تولید خودرو های کمپانی های معروف دنیا قرار داد و با وجود اینکه در صنعت خودرو، کشوری نو ظهور محسوب می شود، امروزه به یکی از قدرتمندترین کشورها در تولید خودرو در منطقه خاورمیانه تبدیل شده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، ترکیه علی‌رغم اینکه خودروساز نیست اما صادرات خودروهای مونتاژی خودروسازان بزرگ دنیا در این کشور، یکی از مهمترین منابع درآمدی دولت ترکیه است.


 همکاری با کمپانی های فیات، هوندا، هیوندای، رنو و تویوتا در زمینه ی مونتاژ و تولید خودرو، در قراردادن ترکیه، این کشور اوراسیایی، به عنوان هاب صادراتی این کمپانی ها در خاور میانه ، تاثیر به سزایی داشته است.


بر اساس آخرین آمار منتشر شده پیرامون صادرات خودروی ترکیه از هر 100خودروی تولیدی، 77 دستگاه آن به خارج از ترکیه صادر شده است. در ثبت این رکورد، کارخانه های مونتاژ خودرو در این کشور به خصوص «توفاش» نقش به سزایی داشته اند.



کارخانه توفاش نمایده ی کمپانی فیات در ترکیه محسوب می شود و بخش عظیمی از خودروی های تولیدی در این کشور به این کارخانه و محصولات فیات تعلق دارد. خودرو های تولید این کارخانه را فیات اگیا، اگیا هاچبک، اگیا استیشن و  فیات لینیا (Linea) در بر می گیرند.


بر اساس آخرین آمار، سود خالص شرکت توفاش در سال گذشته با 16.8 درصد افزایش نسبت به سال 2015 میلادی، به 970.2 میلیون لیره رسیده است.  این شرکت در سال گذشته با تولید 383 هزار خودرو، بالاترین میزان تولید خودرو در ترکیه را رقم زد که از این میزان، 280 هزار دستگاه خودرو  به خارج از ترکیه صادر شده است.



در این بین مدل فیات اگیا( سدان) با ثبت رقم فروش 35 هزار دستگاهی به عنوان پر فروش ترین خودرو در ترکیه شناخته شد. بر اساس اعلام این شرکت، در سال جدید میلادی تولید  50 هزار دستگاه  فیات اگیا در اولویت کاری این کارخانه قرار دارد و میزان تولید کل نیز به مرز 450 هزار دستگاه خواهد رسید.


گفتنی است در ترکیه در مجموع پنج کارخانه  مونتاز و تولید خودرو وجود دارد که به تولید 15 مدل خودرو مشغول اند. از این کارخانه ها می توان به کارخانه‌های فیات و  اویاک-رنو در شهر بورسا، کارخانه‌ی شکرپینار هوندا در منطقه چاییروا، کارخانه‌ی هیوندای در شهر ازمیت و کارخانه‌ی تویوتا در استان سقاریه اشاره کرد.



گزارشگر: فاضل سوری

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران