کد خبر : ۴۵۶
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام کرد
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای هشتمین سال پیاپی به بررسی وضعیت کیفی خودروهای سواری از دیدگاه مشتریان پرداخته است.
به گزارش خودروکار، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای هشتمین سال پیاپی به بررسی وضعیت کیفی خودروهای سواری از دیدگاه مشتریان پرداخته است. نتایج گزارش اندازه گیری رضایتمندی مشتریان در سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۵-۲۰۱۶) به بررسی وضعیت کیفیت اولیه خودروها و شاخص IQS یا به عبارتی تعداد عیوب مشاهده شده در هر ۱۰۰ خودرو در سه ماهه اول مالکیت از نظر مشتریان می‌پردازد.

در این تحقیق با بیش از ۱۴۵۰۰ نفر از مشتریانی که خودروهای خود را از ۱۸ کشور عرضه کننده خودروهای سواری که بیش از ۱۰۰ مدل خودرو را عرضه نموده بودند، مصاحبه صورت پذیرفته است. نتایج اولیه نشان می‌دهد این شاخص،  در سال ۱۳۹۴ متوسط امتیاز ۴۳۲ نشان می‌دهد؛ به عبارتی ۴٫۳ ایراد در هر خودرو تحویل داده شده به مشتریان ایرانی که سه ماه از مالکیت آن می‌گذرد. نکته حائز اهمیت و مثبت آنست که به طور متوسط تعداد عیوب مشاهده شده با کاهش حدود ۷٫۵ درصد نسبت به دوره پیش مواجه گردیده است.

نتایج مطالعات مشابه در کشورهای ژاپن، چین و آمریکا در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهند که شاخص IQS برای این کشورها به ترتیب ۸۰، ۱۰۸ و ۱۱۲ می‌باشد. در این مطالعه امتیاز پایین این شاخص بیانگر کیفیت بهتر خودروها می‌باشد؛ بنابراین کاهش ۷٫۵ درصد تعداد عیوب مشاهده شده نشان از افزایش و بهبود کیفیت اولیه خودروها در سال ۱۳۹۴ نسبت به دوره گذشته می‌باشد.

تحلیل اولیه نتایج مبین آن است که حدود ۳۰ درصد از عیوب مشاهده شده توسط مشتریان مربوط به بدنه و مونتاژ، ۵۰ درصد از عیوب مربوط به قطعات خودرو و ۲۰ درصد موارد عنوان شده از سوی مشتریان مربوط به طراحی می‌باشد. در بخش بدنه و مونتاژ عمده مشاهدات مربوط به رگلاژ نبودن درب‌ها بوده است، همچنین در بخش‌های قطعات و طراحی بیشترین عیوب مشاهده شده به ترتیب مربوط به معیوب بودن قطعات موتور خودرو و بالا بردن مصرف سوخت می‌باشد.

در این گزارش، رتبه بندی براساس برند خودروهای درحال تردد و مورد مطالعه در این طرح ارائه گردیده است. در این میان، مدل‌های خودرو لوکس با برترین کیفیت درسال ۱۳۹۴(۲۰۱۵-۲۰۱۶) در جایگاه نخست و به دنبال آن خودروهای BMW، تویوتا و آلفارومئو در جایگاه‌های دوم تا چهارم قرار گرفته‌اند.

لازم به ذکر است که در گزارش پیش‌رو خودروهایی که در داخل کشور و با برندهای خارجی تولید و مونتاژ می‌شوند، در دسته بندی برندهای اصلی خود قرار گرفته‌اند؛ بعنوان مثال خودروی سوزوکی گراند ویتارا از محصولات ایرانخودرو خارج شده و جزء محصولات برند سوزوکی دسته بندی گردیده است.

همچنین در این طرح، برترین خودروها از نظر کیفیت اولیه در نگاه مشتریان به تفکیک اتاق خودرو عنوان شده است. بعنوان مثال در دسته بندی خودروی هاچ بک کوچک، برترین خودرو تویوتاپاریس و در دسته خودروی شاسی بلند نیمه بزرگ کیاسورنتو جای دارند. در ادامه، امتیاز کلی شاخص IQS به تفکیک زاگاه برندهای مورد مطالعه مورد کاووش قرار گرفته‌اند که در این میان برندهای کشور آلمان به عنوان باکیفیت‌ترین و به دنبال آن برندهای خودروهای ژاپنی در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند.



منبع: تسنیم


انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران