کد خبر : ۴۵۷۶
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰
در گفتگو خودروکار با رییس انجمن قطعه سازان مطرح شد؛
خودروسازان ایران در شرایطی به لطف توافق هسته ای و برجام، خود را در مسیر توسعه می بینند که به اعتقاد رییس انجمن قطعه سازان، بدون توجه به صنعت قطعه نمی توان این مسیر پر پیچ و خم را طی کرد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، به گفته رضا رضایی، اگر به قطعه سازی توجه مالی و معنوی نشود، فرو خواهد ریخت، با این حال در صورت حمایت، این صنعت می تواند کمک حال بزرگی برای خودرسازی کشور در پسابرجام باشد.

رییس انجمن قطعه سازان با اشاره به اتفاقات پسابرجامی در صنعت قطعه، می گوید: همین چند ماه پیش مشارکتی مهم میان برخی قطعه سازان داخلی و یکی از شرکت های قطعه ساز معروف (فروشیا فرانسه) شکل گرفت. 

این شرکت گردش مالی حدودا 20 میلیارد دلاری داشته و با خودروسازانی مانند رنو و پژو و فولکس واگن همکاری دارد و طبق قرارداد منعقد شده، قرار است اگزوز برخی محصولات جدید خودروسازی کشور را تامین کند. البته تامین صندلی برخی خودروهای حال و آینده داخلی نیز با این شرکت است.

او با بیان اینکه چنین اتفاقی نشان می دهد برجام توانسته تا حدی اثر خود را بر قطعه سازی کشور بگذارد، می افزاید: با این حال هنوز جا برای ورود شرکت های جدید و مشارکت هایی دیگر، بسیار زیاد است.

رییس انجمن قطعه سازان ادامه می دهد: همین حالا، فولکس واگن خواستار تامین برخی از قطعات محصولات خود (آنها که قرار است در ایران تولید کند)، توسط قطعه سازان داخلی است؛ بنابراین مطمئن باشید قطعه سازی ایران با وجود مشارکت های بین المللی و در صورت حل مشکلات و رفع موانع، می تواند ضمن جذب تکنولوزی های جدید و تولید محصولاتی با کیفیت تر، به جایگاه مناسبی در صادرات نیز دست پیدا کند.

رضایی با برشمردن مشکلات و موانع موجود، تاکید می کند: یک بخش از آنها به قوانین موجود در حوزه هایی مانند کار، بیمه و همچنین سیستم بانکی برمی گردد، چه آنکه الان قانون کار کشور مربوط به قبل از انقلاب است و به نظرم باید اصلاحاتی روی آن صورت گیرد.

او با بیان اینکه با وجود این قانون، هنوز هم کارگران در رفاه نیستند، می گوید: این اصلاح قوانین، در جذب شرکت های خارجی بسیار موثر است، زیرا آنها حاضر نیستند برای یک دلار از پولشان نیز ریسک کنند. خودروسازان و قطعه سازان خارجی برای حضور در ایران،  ابتدا آدیت های لازم را انجام می دهند و اگر پاسخی مثبت دریافت کنند،اقدام به ورود و سرمایه گذاری در کشور خواهند کرد. 

او می افزاید: با این شرایط اگر می خواهیم در پسابرجام، سرمایه خارجی جذب صنعت کشور به خصوص قطعه سازی کنیم، ابتدا نیاز به اصلاح قوانین داریم. 

علاوه بر این، مشارکت های خارجی نیاز به سرمایه دارد و انتظار می رود دولت به قطعه سازان برای تقویت بنیه مالی آنها که در دوران تحریم ضعیف شد، کمک کند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا قطعه سازان انتظار دریافت کمک مالی از دولت را دارند، می گوید: من نمی گویم دولت به قطعه سازان پول مجانی داده و یا رانتی را برای صنعت قطعه در نظر بگیرد؛ حرفم این است که مثل همه جای دنیا، تسهیلات ارزان تر (کم بهره) در اختیار فعالان این صنعت قرار دهد؛ قطعا اگر چنین اقدامی انجام شود، 20 تا 25 درصد از قطعه سازان داخلی می توانند با توجه به سطح بالای توانمندی شان، ظرف دو سال در جمع تامین کنندگان جهانی خودرو قرار گیرند.

رضایی ادامه می دهد: یکی از مشکلات اصلی در قطعه سازی ایران، قدیمی بودن ماشین آلات است، بنابراین اگر تسهیلات با بهره کم پرداخت شود، می توان نسبت به نوسازی خطوط تولید اقدام کرد. جدای از این موضوع، به تحقیق و توسعه نیز احتیاج داریم که در سایه دریافت تسهیلات کم بهره، این اتفاق رخ خواهد داد.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران