کد خبر : ۴۶۳۱
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
خودروکار بررسی کرد؛
شرکت های مطرح خودروساز جهان از طراحان ایرانی در تیم طراحی خود بهره می برند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، کمتر کسی است که از حضور طراحان حرفه ای ایرانی در تیم های طراحی برند های مشهور خودروساز دنیا با خبر باشد و به همین سبب قصد داریم در این گزارش به معرفی طراحان ایرانی مشغول به کار در تیم های طراحی شرکت های مطرح خودروسازی دنیا بپردازیم.


*نادر فقيه‌زاده


نادر فقيه‌زاده، متولد 1355 در تهران است. در 9 سالگی به‌دليل ماموريت پدرش در كنسولگري ايران در فرانكفورت و هامبورگ، به همراه خانواده‌اش راهي كشور آلمان شد. او فوق ليسانس خود را در رشته طراحي خودرو از دانشگاه فورتزهايم (Pforzheim) آلمان دريافت كرد. سپس دوره طراحي صنعتي را در كمپاني مرسدس بنز گذراند و از همان‌جا همكاري خود را با شركت‌هاي بزرگي همچون مرسدس بنز و BMW آغاز كرد. در سال 2001 به گروه طراحان BMW پيوست و كريس بنگل معروف، بزرگ‌ترين طراح تاريخ BMW كسي بود كه نادر فقيه‌زاده را مستقيما به تيم طراحي آن شركت برد. او امتياز طراحي چندسري از اتومبيل‌هاي اين كمپاني بزرگ را از آن خود كرده است. که از این مدل ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) BMW7 Series  (طراحی داخلی)
2) BMW6 Series Coupe  (طراحی خارجی)
3) BMW6 Series Convertible (طراحی خارجی)
4) BMW6 Series Grang Coupe (طراحی خارجی)



در سال 1385 شركت ساپكو از او دعوت كرد تا به ايران بيايد و در كنفرانسي مراحل توليد يك خودرو در شركت BMW را براي حضار توضيح دهد؛ نادر نیز اين دعوت را پذيرفت و اين كنفرانس با استقبال بي‌نظير مسئولان شركت ايران‌خودرو، سايپا و عده زيادي از دانشجويان مهندسي و طراحي صنعتي مواجه شد.

نکته ی قابل تامل در مورد  نادر فقیه زاده  این است که  مجلات معتبر ایرانی از bmw سری 6 جدید و سری 7 مطلب می نویسند، اما هیچ اشاره ای به طراح ایرانی آن نمی کنند! این در حالی است که مجله معتبر motortrend  از نادر فقیه زاده بعنوان یک طراح مبتکر ایرانی یاد کرده است!

گفتنی است که  فقيه‌زاده اكنون يكي از 20 طراح مشهور BMW به حساب مي‌آيد و در كنار طراحان بزرگي همچون  Adrian von Hooydonk،Karim habib مشغول به کار است.


*هرمیداس اتابکی:

هرمیداس اتابکی یکی از برجسته‌ ترین طراحان ایرانی در زمینه خودرو است. او در دانشکده سیسیاس دیترویت در زمینه طراحی خودرو تحصیل کرده و اگرچه کار اصلی وی، طراحی خودرو است ولی در کنار آن، کشتی، قطار و بسیاری از وسایل دیگر از جمله عینک و شیشه عطر نیز طراحی را  نیز طراحی می کند. او در سال 2002 موفق به کسب جایزه بهترین طرح قطار، برای طراحی قطار لیون شد.


هرمیداس با برندهای مختلف اروپایی همچون شرکت رنو و لامبورگینی کار کرده است. لازم به ذکر است که اتابکی چند باری هم به ایران سفر کرده تا بتواند به خواسته خود مبنی بر ب طراحی خودرویی متناسب با خصوصیات فرهنگی ایران جامعه عمل بپوشاند.


*امید بادل:

امید بادل تا مقطع پیش دانشگاهی در شیراز تحصیل کرده و سپس برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد. او از بچگی علاقه بسیار زیادی به طراحی خودرو داشت و به صورت خودآموز نرم افزارهای زیادی را در این مورد فراگرفته است.


چندی پیش او یک طراحی بسیار زیبا برای شرکت بی ام و انجام داد که مورد ستایش همگان قرار گرفت.


*محمد حسین امینی یکتا:


او با طراحی فوق العاده زیبا و چشم نواز خود برای شرکت مرسدس بنز توانست نام خود را در زمره بهترین طراحان خودرو جهان به ثبت برساند.

محمد حسین امینی یکتا دانشجوی طراحی صنعتی در کشور آلمان است و سابقه طراحی مدل مفهومی گاندورا برای  شرکت لامبورگینی را نیز در کارنامه ی خود دارد.



*امید مستقیمی:

او فارغ التحصیل رشته الکترونیک شاخه برق در دانشگاه "نیوکسل" است. امید مستقیمی در زمینه ی خودرو های مسابقه ای فعالیت می کند. او  خودروهای شرکت "مرسدس بنز" در مسابقات فرمول یک را با تحولی اساسی مواجه کرده است.

تمامی خودروهای شرکت کننده در مسابقات "فرمول یک" در مسابقات جهانی در کشورهای مالزی، استرالیا، بحرین و چین همگی توسط این جوان ایرانی طراحی شده اند. او به عنوان مهندس الکترونیک در شرکت "مرسدس بنز" مشغول به کار است.



*کوروش منصوری:

این ایرانی متولد چالوس صاحب شرکت مشهور «سوییسی – آلمانی» تیونینگ خودرو است و قریب به 28 سال است در این حوزه مشغول فعالیت است.

به جرات می توان گفت که شرکت منصوری رتبه اول تیونینگ و لوکس سازی خودرو در جهان را در اختیار دارد. این شرکت تمرکز خود را بر روی تیونینگ و توسعه مدل ‌های خاصی از خودروهای شرکت‌های رولز-رویس، بنتلی، استون مارتین، پورشه، بنز و فراری معطوف کرده است.



گزارشگر خودروکار: فاضل سوری

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران