کد خبر : ۴۶۶۴
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو:
شاید نیمه دوم سال 95 را بتوان برای واردکنندگان خودرو، دوران تصمیم های توفانی دانست؛ تصمیم هایی که در طول مدت کوتاه گرفته شد اما تحولاتی بزرگ یا به عبارت بهتر دردسرهای بزرگی را بر سر راه واردکنندگان خودرو قرار داد.
به گزارش خودروکار، البته که آغاز این تصمیم های توفانی از سال گذشته و با رأی وزارت صنعت، معدن و تجارت  مبنی بر ساماندهی واردات خودرو شکل گرفت، زمانی که این وزارتخانه همه واردکنندگان خودرو را موظف به دارا بودن نمایندگی یا خرید خدمات از نمایندگی های رسمی حاضر در ایران کرد تا با اجرایی شدن آن، گامی در جهت ارائه خدمات بهتر به مشتریان این خودروها برداشته شود. اما این تصمیم خوب در نیمه دوم سال جاری تحت الشعاع دستورالعمل های دیگری قرار گرفت که نه تنها به اعتقاد واردکنندگان بلکه به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو نیز، به بسته شدن بازار می انجامید.

یکی از همین تصمیم ها «دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو» بود که دی ماه سال جاری خبر تدوین آن منتشر شد؛ دستورالعملی که صدای اعتراض واردکنندگان را بالا برد و در آن فقط برای برندهایی حق واردات به بازار ایران در نظر گرفته شده بود که حاضر به تولید خودرو در ایران باشند. اما با اوج گرفتن انتقادها این دستورالعمل به کمیسیون زیربنایی دولت برای بررسی رفت و حالا فرهاد احتشام زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو می گوید که کمیته کارشناسی به اجرایی شدن «دستورالعمل ساماندهی واردات» رأی نداد.

سرانجام دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو چه شد؟

در وزارت کشور مطرح و گزارش آن به ستاد تنظیم بازار داده شد. جمع بندی کلی کمیته کارشناسی این بود که اجرای آن دستورالعمل امکان پذیر و صحیح نیست.

در چند روز گذشته، اخباری مبنی بر جلوگیری از ترخیص بخشی از خودروهای موجود در گمرک منتشر شده است. به چه علت اجازه ترخیص داده نمی شود؟

در تاریخ 14 مهرماه به گمرکات کشور ابلاغ شد که ثبت سفارش ها باید دو مرحله ای باشد. از همان زمان مقرر شد که علاوه بر کد ثبت سفارش باید شماره شاسی نیز ارائه شود. پس از آن در تاریخ 12 دی ماه، دستور آقای جهانگیری برای ساماندهی نرخ ارز ابلاغ شد. از همان زمان ثبت سفارش برای واردکنندگان غیرنماینده متوقف شد که ما کماکان پیگیر برطرف شدن این مانع هستیم.

موضوع دومی که اتفاق افتاد این بود که زیرساخت ها برای اجرای ابلاغیه 12 مهرماه آماده نبود یعنی بسترها برای اینکه شماره شاسی ها ارسال شود. در نهایت پس از سه هفته گمرک به گمرکات کشور نحوه ثبت سفارش قبل از تاریخ 12 دی ماه را ابلاغ کرد. در همین حین که واردکنندگان منتظر ابلاغ نحوه اجرا بودند، اعلام شده خودروها باید در گمرک باشند تا اجازه ثبت سفارش داشته باشند، در حالی که کد ثبت سفارش تا شش ماه اعتبار دارد و هیچ تفسیر دیگری نمی توان به آن وارد کرد.

اکنون اجازه ثبت سفارش داده نمی شود یا اجازه ترخیص؟

اجازه ثبت سفارش از دوازدهم دی ماه به واردکنندگان داده نمی شود و مابقی هم که قبل از این تاریخ ثبت سفارش شده و در گمرک هستند، برای ترخیص شان سردرگمی در نحوه اجرای ابلاغیه جدید وجود دارد.

به طور مصداقی واردکننده ای را داشتیم که اجازه ترخیص خودرو از سوی گمرک به آن داده نشده باشد؟

بله، اکنون اسناد و مدارکی از واردکنندگان می خواهند که تا پیش از این به آن نیازی نبود.

چه اسنادی؟

مثلا اینکه خودرو چه تاریخی وارد گمرکات شده است. اگر ثبت سفارش معتبر است هر خودرویی که وارد گمرکات شده، اجازه ترخیص دارد.

براساس دستورالعمل معاون اول رئیس جمهور، نماینده های غیرمستقیم هم اجازه واردات پیدا نمی کردند. اکنون این ماجرا برطرف شده است؟

بله. برخی نمایندگان گواهی هایی آورده اند که ارتباط مستقیم با دفاتر منطقه ای شرکت مادر دارند و از همین رو اجازه واردات به آنها داده شده است.


منبع: فرصت امروز

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران