کد خبر : ۴۶۷۶
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
پیروزخت خبر داد:
رییس سازمان ملی استاندارد گفت: استانداردهای خودرویی از ٥٢ مورد به ٨٣ مورد افزایش یافته است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، نیره پیروز بخت در نشست خبری که امروز (سه شنبه) در محل ساختمان سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد، در مورد ارتقای رتبه این سازمان در رنکینگ استاندارد ایزو، اظهار کرد: در رنکینگ استاندارد ایزو، سازمان ملی استاندارد ایران از رتبه ٣١ به ٢٧ رسیده است که این ارتقا در سال ٢٠١٥ رخ داده و هنوز نتایج مربوط رتبه بندی سال ٢٠١٦ اعلام نشده است.


او با اشاره به اینکه طی سه سال اخیر ١٣ هزار استاندارد ملی تدوین شده است، اظهار کرد: با توجه به تعداد استانداردهای ملی، ٣٠ درصد استانداردهای ٥٦ ساله گذشته در دولت یازدهم اتفاق افتاده است.


پیروزبخت در پاسخ به اینکه آیا تصمیمی در زمینه افزایش استاندارهای خودرویی اتخاذ شده است یا خیر؟ گفت: استانداردهای خودرویی از ٥٢ مورد به ٨٣ مورد افزایش یافته است و در ستاد سیاست‌گذاری خودرو نیز که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار می‌شود در خصوص چگونگی اجرای این استانداردها تصمیم گیری شده است.


رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اعلام اینکه ۵۷۰ پرونده نفتی یارانه‌دار شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۲۱۶ پرونده نفتی قاچاق بوده‌اند. در مورد کلیه این ۵۷۰ پرونده ظن قاچاق وجود داشته اما ۲۱۶ مورد آنها پرونده‌های قاچاق نفتی بوده‌اند.


پیروزبخت در ادامه با اشاره به عملکرد نظارتی این سازمان در بخش های مختلف عنوان کرد: حدود ۴۷ هزار شهر بازی مورد نظارت قرار گرفته‌اند و در زمینه تله‌کابین، سازمان ملی استاندارد ورود کرده و در مواردی نیز رای به توقف فعالیت داده است.


او افزود: در زمینه وسایل بدنسازی در پارک‌ها نیز بررسی‌هایی صورت گرفته است و گزارشی در این زمینه به وزارت کشور و شهرداری‌ها اعلام شده تا مشکلات موجود در این بخش حل شود. علاوه بر این در مورد ایمن‌سازی آسانسورها نیز خوشبختانه کنترل‌های دوره‌ای آسانسور در حال نهادینه شدن است و حدود ۱۳۰ هزار مورد درخواست بازرسی از آسانسورهای جدید وجود دارد.


رئیس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین به کنترل ایستگاه‌های سی‌ان‌جی اشاره کرد و گفت: در بخش ایستگاه‌های سی ان جی نیز کنترل‌های لازم انجام شده و رای به توقف فعالیت ۱۰۰ مورد ایستگاه سی ان جی داده‌ایم.


پیروزبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اتفاقات اخیر در استان خوزستان و نیز احتمال استاندارد نبودن تجهیزات استفاده شده است، تصریح کرد: در خوزستان مسائل جوی حاد شده اما این بحران ربطی به استاندارد نبودن کالاها و تجهیزات ندارد، چراکه اگر ابزار مورد استفاده، استاندارد نبود وزارت نیرو از آنها استفاده نمی‌کرد.


رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه ابزار کنترلی در نظر گرفته شده تا خودروهای بی‌کیفیت از خط تولید عبور نکند، اظهار کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این زمینه بحثی را مطرح کرد که اگر خودروها با استانداردهای جدید منطبق نباشند، مجبور به توقف در خط تولید هستند. علاوه بر این خودروهای جدیدی به بازار آمده و امکان دسترسی مردم افزایش یافته است؛ هر چند ما نیز استانداردهای خود را پیاده می‌کنیم و قانون دست ما را در این زمینه باز گذاشته تا بتوانیم برخوردهای لازم را داشته باشیم.


او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر آزمون استاندارد بنزین در ۱۷ شهر ایران بیان کرد: تعامل بسیار مناسبی بین وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد برقرار شده و این مسئله نه تنها مربوط به استانداردسازی بنزین بلکه در ارتباط با کالاهای مصرفی است که در پروژه‌های مختلف این وزارتخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد تا با استانداردهای روز دنیا تطبیق پیدا کند؛ بنابراین در کنار بنزین بحث استاندارد گازوییل و قطعات نیز وجود دارد.


پیروزبخت ادامه داد: خوشبختانه روز به روز وضعیت بنزین بهتر می‌شود و تنها در مورد عدد اکتان مسائلی وجود دارد و سعی شده اقدامات لازم به منظور استانداردسازی با شرایط روز دنیا شکل گیرد.


رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه برخی آزمون‌های استاندارد در ۱۷ شهر ایران آغاز شده است، خاطرنشان کرد: زمانی که هوا سرد است، شرایط انجام آزمون استاندارد تغییر می‌کند. در برهه زمانی که هوا گرم است، مشکلی وجود ندارد و در دی‌ماه نیز آزمایشات مدنظر انجام شده است. بنابراین به صورت کلی باید اعلام کنم که در ارتباط با بنزین مشکلی وجود ندارد و تنها نگرانی در بخش گازوئیل مربوط به گوگرد است. هر چند استاندارد گازوئیل اجباری نیست.


پیروزبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طبق قانون باید خودروهایی که ۱۰ سال از زمان تولید آنها می‌گذرد، خط تولیدشان متوقف شود، بنابراین چرا در مورد خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ اقدام جدی‌ای صورت نمی‌گیرد، بیان کرد: در هر کشوری بین سازمان‌های مختلف یک فرآیند زنجیره‌ای حاکم است. در ایران نیز باید بدانیم که همه چیز بر عهده سازمان ملی استاندارد نیست و خودرو نیز از این مقوله مستثنی نخواهد بود. موضوع توقف خط تولید خودروهایی که ۱۰ سال از طول عمر آنها می‌گذرد، ربطی به ما ندارد.


او افزود: تفکیکی از مسئولیت‌ها بین سازمان‌های مختلف وجود دارد و خواه ناخواه سیاست‌گذاری‌های طراحی شده به گونه‌ای است که دسترسی مردم به خودروی ارزان و ایمن که آلاینده نیست، افزایش یابد و دولت نیز از برخی تولیدات جدید استقبال می‌کند بنابراین باید در مورد محصولات مختلف دست به دست هم بدهیم تا کار پیش برود.


او در ادامه همچنین در مورد اینکه عدم ایمنی خودروی پراید موجب حوادث جاده‌ای تلخ و ناگواری شده است و به نظر می‌رسد که سازمان استاندارد باید اقدام بازدارنده‌تری در این راستا به منظور توقف خط تولید این خودرو انجام دهد، گفت: بر اساس آمار اعلام شده یکی از مهم‌ترین عوامل حوادث جاده‌ای بحث انسانی است، هر چند که خودرو نیز موثر بوده اما ما باید فرهنگ رانندگی را نیز مدنظر قرار دهیم.


پیروزبخت در مورد استاندارد آسانسورهای مسکن مهر و نیز نگرانی‌های موجود در ارتباط با استاندارد آسانسورهای مسکن مهر پردیس تصریح کرد: در گذشته با این مسئله مواجه شدیم که استانداردسازی آن در مسکن مهر کنترل نمی‌شود بنابراین این موضوع را به دولت اعلام کردیم و بلافاصله تصمیم بر این شد که آسانسورهای مسکن مهر باید از سازمان ملی استاندارد تاییدیه بگیرند تا پس از آن به آنها پایان کار داده شده و بتوانند سند بزنند.


رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: مسکن مهر پردیس هم از این قضیه مستثنی نیست و تا زمانی که تاییدیه سازمان استاندارد را نداشته باشد، امکان استفاده از آن وجود ندارد.


پیروزبخت در مورد آخرین وضعیت فعالیت موازی سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز خاطرنشان کرد: این مسئله حل شده و اگر در مبادی ورودی وزارت بهداشت کنترل اولیه را انجام دهد، دیگر سازمان ملی استاندارد ورود نمی‌کند و اگر کنترل کیفیت را داشته باشد، دیگر سازمان ملی استاندارد به صورت جداگانه به این مسئله وارد نمی‌شود. در هر حال موازی‌کاری‌های موجود بین این دو نهاد حل شده و در بحث صادرات نیز سختگیری‌ای توسط ما وجود ندارد و اگر وزارت بهداشت گواهی‌نامه‌ای ارائه کند، سازمان ملی استاندارد سختگیری نخواهد کرد.


در ادامه این نشست وحید مرندی، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در مورد افزایش استانداردهای خودرویی از ۵۲ مورد به ۸۳ مورد بیان کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت مدنظر قرار گرفته تا استانداردها از نظر تعداد و کیفیت افزایش یابد، بنابراین بیش از نیمی از ۸۳ مورد استاندارد مدنظر از سال جاری کلید خورده و ۱۱ مورد آن از ابتدای دی ماه سال آینده و ۲۲ مورد آن از ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷ اجرایی می‌شود.


انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران