کد خبر : ۴۷۶۳
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶
تولید خودرو در ایران در حالی این روزها روی ریل رشد افتاده که طبق برنامه وزارت صنعت،معدن و تجارت، طی سال آینده نیز تیراژ خودروسازان کشور افزایش خواهد یافت. طبق اعلام معاون وزیر صنعت،در سال 96، حدود 600 دستگاه به تولید روزانه شرکت های خودروساز داخلی اضافه خواهد شد و این در شرایطی است که در حال حاضر فروش خودروسازان از تولید آنها پیش افتاده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، طبق گفته منصور معظمی معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت، در حال حاضر روزی پنج هزار و 400 دستگاه خودرو در کشور به تولید می رسد، با این حساب، تیراژ امسال خودروسازان داخلی از مرز یک میلیون و 100 هزار دستگاه خواهد گذشت.

این آمار اگر قطعی شود (که به احتمال فراوان خواهد شد) خودروسازان به رشد قابل قبولی در تولید طی سال جاری و نسبت به سال 94 دست خواهند یافت. این در شرایطی است که اگر تولید روزانه 600 دستگاهی خودرو (آن طور که معاون وزیر صنعت وعده داده) محقق شود و تداوم یابد، تولید در سال آینده و در مقایسه با سال جاری نیز بالا خواهد رفت.

هرچند به احتمال بسیار زیاد، سال آینده نیز خودروسازان به رکورد سال 90 خود (تولید بیش از یک میلیون و 600 هزار دستگاه انواع محصول دست نخواهند یافت)، با این حال یک گام دیگر به تکرار و حتی شکست آن نزدیک خواهند شد.

موضوعی که می تواند طی سال آینده به افزایش تیراژ خودروسازان کمک کند، ورود محصولات جدید از شرکت هایی مانند پژو، سیتروئن، رنو، هیوندای و حتی فولکس واگن است. البته به نظر می رسد اثر چشمگیر ورود این محصولات جدید به خودروسازی کشور را در سال 97 تجربه خواهیم کرد، زیرا طی آن سال، تولید آنها روی ریل خواهد افتاد.

این موضوع البته در شرایطی است که طبق اعلام سازمان ملی استاندارد، هر خودرویی نتواند تا دی ماه سال 97 استانداردهای جدید خودرو را پاس کند، از خطوط تولید خودروسازان حذف خواهد شد. با این حساب اگر سازمان استاندارد روی حرف خود ایستاده و از آن سو خودروهای قدیمی نتوانند استانداردهای مربوطه را پاس کرده و یا خودروسازان قادر به جایگزینی محصولات جدید با آنها نباشند، این مسئله قطعا تولید را تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد.

وزارت صنعت برنامه افزایشی برای تولید خودرو در کشور دارد و باید منتظر ماند و دید آیا کیفیت نیز متناسب با تیراژ بالا خواهد رفت یا همچنان تولید بر کیفیت مقدم می ماند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران