کد خبر : ۴۸۰۶
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹
خودروکار بیمه حوادث خودرو را بررسی کرد؛
در حالی که حادثه پلاسکو نگاه‌ها را به موضوع بیمه حوادث تغییر داد، جای سوال دارد که آیا نمایشگاه‌های ماشین که محلی برای رخ نمایی ماشین‌های لوکس و گرانقیمت محسوب می‌شوند، ملزم به خرید بیمه نامه حوادث هستند؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، با نزدیکی به روزهای پایانی سال اکثر افراد بر آن هستند تا از آخرین تغییرات نرخ دیه برای تعیین نرخ بیمه شخص ثالث اطلاع یابند، زیرا با تغییر نرخ دیه نرخ حق بیمه شخص ثالث تغییر خواهد کرد و افرادی که در طی سال بیمه شخص ثالث خریداری می‌کنند باید برای زمان باقی مانده از بیمه در سال آینده، الحاقیه دریافت کنند، این موارد در حالی از سوی صاحبان خودرو پیگیری می‌شود که کمتر کسی به فکر خرید بیمه حوادث یا بیمه بدنه خودرو است.


اما در کنار این دو بیمه برای خودرو، نمایشگاه داران همچون دیگر صنوف باید نگاه قابل تاملی بر بیمه حوادث و آتش سوزی ساختمان و نمایشگاه داشته باشند، زیرا در نمایشگاه‌ها به ویژه نمایشگاه‌های فروش خودروهای وارداتی به میزان دو تا سه میلیارد تومان خودرو وجود دارد.


البته طبق اطلاعات به دست آمده گران‌ترین نمایشگاه خودرو تهران در حدود 60 میلیارد تومان خودرو در خود جای داده و یک حساب سر انگشتی نشان از آن دارد که هزینه بیمه آتش سوزی و حوادث این نمایشگاه بدون در نظر گرفتن ارزش ملکی مکان حدود 60 میلیون تومان محاسبه می‌شود که این رقم در قبال ارزش خودروها کم است.


حال با این شرایط جای سوال است که آیا قانون نمایشگاه داران را ملزم به خرید بیمه آتش سوزی و حوادث برای نمایشگاه و خودروهای متعلق به آن کرده است؟


در این رابطه سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران، گفت: با توجه به احتمال وقوع حوادث همواره توصیه شده تا برای خودرو بیمه شخص ثالث و بدنه خریداری شود و از سوی دیگر نمایشگاه داران، مکان و محصولات خود را بیمه آتش سوزی و حوادث کنند.


او تاکید کرد: طبق قانون، نمایشگاه داران ملزم به خرید بیمه حوادث و آتش سوزی نیستند اما با توجه به میزان سرمایه موجود در نمایشگاه‌ها که به طور متوسط دو تا سه میلیارد تومان سرمایه در هر نمایشگاه، خودرو وجود دارد توصیه می‌شود نمایشگاه داران بیمه حوادث و آتش سوزی خریداری کنند.


در مجموع با این تفسیر می‌توان گفت، الزامی در خرید بیمه حوادث و آتش سوزی برای نمایشگاه داران خودرو وجود ندارد ولی با توجه به آنکه احتمال وقوع حادثه همواره وجود دارد، عقل حکم می‌کند تا بیمه حوادث خریداری شود.


البته این سوال مطرح می‌شود که با توجه به آنکه همواره میزان موجودی صنوف به ویژه نمایشگاه داران خودرو تغییر می‌کند، حق بیمه و میزان پرداختی شرکت‌های بیمه در صورت ایجاد حادثه چگونه محاسبه می‌شود؟


در این رابطه محمد علیپور، کارشناس صنعت بیمه، گفت: در قراردادهای بیمه حوادث و آتش سوزی، ارزش ساختمان، ارزش لوازم و ارزش موجودی در ساختمان قید می‌شود که در صورت ایجاد حادثه با توجه به موارد قید شده و میزان سقف تعیین شده، مبلغ خسارت بیمه پرداخت می‌شود.


او در پاسخ به این سوال که برای نمایشگاه‌های خودرو میزان خسارت و حق بیمه که هرگاه خودرو با قیمت مختلفی وارد نمایشگاه می‌شود چگونه محاسبه می‌شود، بیان کرد: بیمه‌های حوادث سقف خسارت مشخصی دارند و اگر خودروهای موجود در نمایشگاه‌ها بیش از سقف خسارت قید شده در قرارداد باشد باید، صاحب نمایشگاه اطلاعات جدید را در اختیار شرکت بیمه قرار دهد، در غیراینصورت با توجه به قرارداد گذشته خسارت پرداخت می‌شود.


البته در این رابطه شرکت‌های بیمه، حق بیمه شناور را در نظر گرفته‌اند که نمایشگاه خودرو را همچون انبار در نظر می‌گیرند و صاحبان ملک و اجناس باید هر ماه میزان موجودی خود را به شرکت بیمه اعلام کنند و بعد از گذشت یکسال میانگین ارزش دارایی انبار و نمایشگاه ماشین را به عنوان ارزش نمایشگاه در نظر گرفته و حق بیمه را با توجه به آن در نظر می‌گیرند.



انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران