کد خبر : ۴۸۷۶
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
«خودروکار» بررسی می کند؛
ناتوانی در طراحی پلتفرم، در حالی طی سال های اخیر مانع از رسیدن صنعت خودروی ایران به جایگاه بهتر در میان مشتریان و بازارهای جهانی شده است که بسیاری از طراحان خودرو مطرح دنیا ایرانی الاصل هستند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، خلاء طراحی پلتفرم، که شاید به نوعی پاشنه آشیل خودروساز شدن ایران هم محسوب می شود، ناشی از ضعیف بودن فرآیند تحقیق و توسعه در این صنعت است که در حال حاضر سهم 3 درصدی از بودجه خودروسازان به آن تعلق می گیرد، سهمی که اگر قرار باشد ایران به طور جدی به خودروساز شدن بی اندیشد، باید درباره رقم آن تجدید نظر شود و افزایش یابد.


گرچه همین سرمایه اندک هم هنوز به طور کامل به این بخش در خودروسازی های کشور اختصاص پیدا نکرده است اما علاوه بر تخصیص و افزایش این بودجه، خودروسازان باید به فکر راه حل دیگری نیز باشند. راه حلی که صنعت خودروی دو کشور چین و هند از آن بهره گرفته و امروز خودشان به ویژه چین سری میان سرها در طراحی خودرو بلند کرده اند.استفاده از مشاوران خارجی یا طراحان خارجی یکی از همین راه حل هاست. چینی ها با استخدام طراحان ارشد دنیا، توانسته اند همزمان با بهبود طراحی محصولات خود، به دانش خود نیز بی افزایند.


 اما ایران که دست کم روی کاغذ قدمتی دو برابر چین در صنعت خودرو دارد، همچنان بیشترین هنرش در طراحی خودرو تبدیل خودروهای سدان به وانت بار است و هنوز نتوانسته گام جدی در این زمینه بردارد.همه این اتفاقات در حالی است که شرکت های بزرگی چون مرسدس بنز، بی ام و، لامبورگینی و رنو از طراحان ایرانی در تیم خود بهره می برند.

از طراحان ممتاز ایرانی مشغول به کار در این شرکت ها باید به  نادر فقيه‌زاده و امید بادل، طراحان شرکت  ب ام و ، هرمیداس اتابکی طراح شرکت های لامبورگینی و رنو، کوروش منصوری و ... اشاره کرد. حتی در سال 1385 شركت ساپكو از نادر فقيه‌زاده دعوت كرد تا به ايران بيايد و در كنفرانسي مراحل توليد يك خودرو در شركت BMW را براي حضار توضيح دهد و او نیز  این دعوت را پذیرفت اما این دعوت هیچ گاه به همکاری منجر نشد.


گرچه این طراحان ایرانی نیز تمایل چندانی به همکاری با خودروسازان ایرانی نشان نداده اند اما دست کم می توان از مشاوره آنها یا سایر طراحان معروف دنیا، به عنوان راه حلی اجرایی که توسط چینی ها تجربه شده، بهره گرفت.


البته در طول هفته های اخیر، خبرهای خوبی در این زمینه از جمله همکاری ایران خودرو با یک کنسرسیوم طراحی ایتالیایی و بررسی رنویی ها برای ایجاد مرکز طراحی در ایران، به گوش رسیده است. حالا باید منتظر زمان ماند و دید که آیا ایران به خودروساز شدن خواهد رسید؟



انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران