کد خبر : ۵۰۴۹
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۶
«خودروکار» دلایل افزایش فروش پژو و رنو را بررسی می کند؛
دو شرکت خودروسازی رنو و پژو سیتروئن سال گذشته میلادی را در حالی پشت سر گذاشتند که آمارها افزایش فروش این دو شرکت را نشان می داد. افزایش فروشی که هر دوی آنها بخشی از آن را مدیون بازگشت به بازار ایران هستند.
به گزارش خبرنگار «خودروکار»، بررسی میزان فروش خودروسازی پژو در اروپا و در دنیا طی سال 2016 نشان دهنده افزایش قابل توجه فروش و موفقیت ان در بازار کشورهایی است که پژو در آن حضور دارد.میزان فروش گروه PSA در سال 2016 و در سطح جهانی به رشد 10.6 درصدی رسیده است. با وجود تولید وعرضه حجم بالای محصولات پژو در سه ماه آخر سال، فروش این محصولات با گذشت چند ماه هنوز هم در ناوگان حمل و نقل چندان به چشم نمیخورند، چرا که این گروه صنعتی کاهش 4.3 درصدی را در اروپا و کاهش 16.5 درصدی را در چین تجربه کرده است. 

اما در بازارهای آمریکای لاتین شرایط به گونه دیگری بوده و رشدی معادل 22.6 درصد در این کشورها گزارش شده است. این گروه خودروسازی، افزایش فروش در آفریقا و خاورمیانه خود را مرهون افزایش فروش خودروهایی است که در ایران و تحت لیسانس پژو تولید می‌کند. یکی از علامت های توسعه گروه PSA در سطج بین المللی توافق پژو با شرکت ایران خودرو و نیز توافق سیتروئن با شرکت خودروسازی سایپا است. در نوامبر 2016 پژو اولین جایگاه را در بازار فروش خودرو بطور خاص فرانسه از آن خود کرد و پژو 208 برای سومین ماه متوالی پرفروش ترین خودرو در این کشور بوده و 4.3 درصد از بازار خودروفرانسه را به خود اختصاص داده است.این میزان فروش در بازار داخلی نسبت به سال گذشته خود 5.6 درصد رشد داشته است و این شرکت در مجموع 16.8 درصد از بازار را با تولید 12730 خودرودر سال در اختیار داشته است.

خودروسازی پژو این افزایش فروش را برای سومی سال پیاپی تجربه کرده است اما در این میان مدل های پژو 3008 با ثبت 60 هزار درخواست تنها سه ماه پس از تولید و مدل تغییر یافته آن با عنوان پژو 4008 در چین و با فروش 11 هزار و 500 دستگاه خودرو از پرفروش تری های سال 2016 به حساب می آیند.هم اکنون شرکت پژو با فروش  بیش از 3.1 میلیون خودرو در سال در قدرتمندترین جایگاه خود پس از سال 2010 قرار دارد.اما بخش بزرگی از این افزایش قدرت در سال 2016 به دلیل حضور مجدد او در خودروسازی ایران و فروش قبل توجهی از خودروهایی است که در ایران و تحت لیسانس پژو تولید میشود.

پیش بینی میشود با اجرای توافق جدید این گروه با ایران مبنی بر تشکیل یک شرکت مشترک و همکاری در تولید،فروش خودروسازی پژو در ایران بطور قابل ملاحظه ای افزایش یابد.

میزان فروش گروه خودروسازی PSA نه تنها در ایران بلکه در سطح جهانی افزایش داشته و بطور مثال در خاورمیانه و آفریقا با رسیدن به رقم 112 درصد فروش حتی بیش از دوبرابر را نسبت به سال 2015 تجربه کرده است.ایران نیز با تولید 233 هزار دستگاه خودرو در سال 2016 سهم قابل توجهی در این افزایش فروش ها نسبت با سال 2015 داشته است.اگر به این افزایش فروش ها  در یازار جهانی جزئی تر نگاه کرده و بخواهیم ایران را در این افزایش فروش در نظر نگیریم،این رقم از 12.27 درصد رشد به 1.36- درصد خواهد رسید.


فروش پژو در اروپا 1.9 میلیون خودرو در سال برآورد شده که نسبت به سال 2015 افزایش 3.6 درصدی داشته است.اگرچه سال 2016 بیشترین فروش را طی سه سال اخیر برای این خودروسازی به همراه داشته اما با نگاه کرد به آمارهای سال 2015 متوجه میشویم که این افزایش فروش در سال 2016 بطور ناگهانی اتفاق نیفتاده است زیرا میزان فروش پژو در سال 2015 نیز با تولید 3 میلیون خودرو نسبت به سال 2014 رشد 1.2 درصدی داشته است. چین برخلاف دیگر کشورها در سال 2016 نتوانسته فروش چندانی را نصیب پژو کند در حالیکه در سال 2014 چین پس از فرانسه دومی بازار فروش پژو به حساب می آمد.اما با افزایش روابط با ایران و نیز موفقیت های این گروه خودروسازی در بازار اروپا ترس  از مشکلات موجود در بازار خودروی چین بسیار کم رنگ تر خواهد شد.ایران قبل از اجرای تحریم ها در سال 2012 به عنوان دومین بازار برای خودروسازی پژو پس از فرانسه محسوب میشد.

خودروسازی رنو نیز در سال های اخیر جایگاه خود را در بازار جهانی و نیز در بازار داخلی فرانسه همچنان حفظ کرده است. بطوریکه پیش بینی میشود شرکت های خودروسازی رنو،پژو و سیتروئن به عنوان پرفروش ترین ها در سال 2017 شاخته شوند.سال 2016 برای خودروسازی رنو سال موفقیت آمیزی بوده و شرکت رنوتوانسته است با اندکی تفاوت و با تولید 3.18 میلیون خودرو برای اولین بار از پژو سبقت بگیرد.فروش خودروهای رنو و داچیا 13.3 درصد نسبت به سال 2015 افزایش داشته است.با آنکه اختلاف ها میان ارقام اندک است و رنو با فروش 3.18 میلیون تنها 36000 خودرو بیشتر از پژو فروخته است اما سبقت گرفتن آن در بازار برای اولین بار طی سال های اخیر قابل توجه است.در سال گذشته نه تنها پژو فروش دوبرابری را در سطح جهانی تجربه کرده است بلکه رنو نیز در این میان جایگاه تازه ای پیدا کرد.

در هند که یکی از کشورهای پیشرودر زمینه خودروسازی محسوب میشود خودروسازی رنو موفق شده است طی سال 2016 به فروش 145 درصدی رسیده و 105745 خودرو را دراین کشور به فروش برساند.در ایران نیز با آنکه رنوموفق شده است تنها دومدل خودرو به بازار عرضه کند اما فروش خود را به دوبرابر رسانده و توانسته است در مقابل گروه PSA که قدمت بیشتری در ایران دارند قرار بگیرد.این خودروسازی در چین با شرکت دانگ فنگ همکاری داشته و تحت عنوان شرکت های همکار فعالیت میکند و به این طریق توانسته است فروش قابل توجهی را در سال 2016 بدست آورد.

اما در بازار داخلی فرانسه خودروسازی رنو همچنان بعد از گروه PSA قرار دارد.رنو در سال گذشته در اروپا 1.8 میلیون فروش داشته که 652000 آن متعلق به بازارهای داخلی فرانسه است در حالیکه پژو 1.9 میلیون فروش در اروپا داشته است که از این رقم 688000 خودرو متعلق به بازارهای داخلی است.

اما خودروسازی رنو دیگر تنها یک خودروسازی در فرانسه نیست بلکه این شرکت با خودروسازی های قدرتمندی مانند فولکس واگن و تویتا در حال همکاری است و توانسته اند از این طریق 10 میلیون خودرو را به فروش برسانند.توافق رنو ونیسان نیز به حضور این شرکت در بازار کمک شایانی کرده است بطوریکه در سال 2015 فروش 8.53 میلیون خودرو برای این شرکت های همکار به ثبت رسیده است.بطورکلی خودروسازی رنو با گذشتن از مرز 2 میلیون خودرو در سال بالاترین میزان فروش را پس از پنج سال تجربه کرد.

گزارشگر: گلنوش محبعلی

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران