کد خبر : ۵۱۳۹
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹
شرکتهای نیسان موتور، ب ام و آمریکای شمالی و فورد موتور در شکایتی با متهم کردن شرکت تاکاتا به کلاهبرداری، خواستار دریافت خسارت‌هایی بابت ضرر حاصل از فراخوان بادکننده‌های معیوب ساخت این شرکت ژاپنی متحمل شدند.
به گزارش خودروکار، این خودروسازان مدعی هستند که تاکاتا اطلاعات درباره این بادکننده‌های معیوب که باعث ترکیدن ایربگ‌ها و کشته و مصدوم شدن شمار زیادی از سرنشینان خودروها شده است را پنهان کرده است.

این خودروسازان با شکایت‌های مصرف‌کنندگانی روبه‌رو شدند که مدعی هستند آنها از معیوب بودن این قطعات اطلاع داشتند.

شرکت آمریکایی فورد در اظهارنامه‌ای که در دادگاه تنظیم کرده، عنوان کرده است این شرکت و سایر خودروسازان در صورت اطلاع از معیوب بودن سیستم‌های ایربگ‌ ساخت تاکاتا، این قطعات را خریداری نمی‌کردند.

نیسان و ب ام و هم در شکایت‌های خود که در دادگاه فدرال میامی تنظیم شده است، استدلالهای مشابهی داشتند.


ادعای جدید علیه تاکاتا در شرایط حساسی مطرح می‌شود. خبرگزاری کیودو اول مارس گزارش کرده بود که تاکاتا پس از جدا کردن واحدهای کسب‌وکار پرسود خود در یک شرکت جدید، ممکن است خواستار حمایت در برابر ورشکستگی شود.


تاکاتا ماه گذشته اعلام کرد که کمیته نظارت این شرکت، یک شرکت سازنده ایربگ آمریکایی که به شرکت چینی نینگبو جویسون الکترونیک تعلق دارد را به عنوان خریدار مورد ترجیح انتخاب کرده است. یافتن یک مالک جدید گام مهمی در سازماندهی مجدد این شرکت است.

وکلای قربانیان تصادف‌های مربوط به ایربگ‌های مرگبار تاکاتا که از این شرکت شکایت کرده اند، هفته گذشته مدعی شدند خودروسازان پیش از اعلام فراخوان برای ایربگ‌ها، سال‌ها از معیوب بودن آن مطلع بوده‌اند.


بر اساس گزارش بلومبرگ، تاکاتا در ۲۷ فوریه در راستای یک توافق یک میلیارد دلاری با دادستان‌های آمریکا به اتهامات کیفری خود اقرار کرد. این شرکت در ژانویه موافقت کرد ۲۵ میلیون دلار جریمه کیفری پرداخت کند و یک اعتبار ۱۲۵ میلیون دلاری برای پرداخت خسارت قربانیان و یک اعتبار ۸۵۰ میلیون دلاری برای جبران هزینه فراخوان خودروسازان اختصاص دهد.


شرکت ژاپنی تاکاتا از نیترات آمونیوم برای ایجاد انفجار کوچکی که ایربگها را در تصادف باد می‌کند، استفاده می‌کند اما این ماده شیمیایی در صورت قرار گرفتن در معرض گرمای شدید و رطوبت بالای هوا به مدت طولانی، ممکن است با سرعت زیادی منفجر شده و قوطی فلزی که محل نگهداری این ماده است را تکه تکه کند و این قطعات همانند ترکش در داخل خودرو پرتاب شوند. تاکنون ۱۷ کشته و بیش از ۱۰۰ مجروح در ارتباط با نقص ایمنی ایربگ‌های ساخت تاکاتا شناسایی شده است.


منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران