کد خبر : ۵۱۵۲
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۸
«خودروکار» گزارش می دهد؛
در حالی که مشتریان انتظار داشتند پس از توافق هسته ای و اجرایی شدن برجام، بازار خودرو کشور با تغییر جدی چهره مواجه شده و سهم شرکت های عرضه کننده در آن، بالا و پایین شود، برخی کارشناسان معتقدند تغییر چندان چشمگیری در کوتاه مدت رخ نخواهد داد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، در حال حاضر سهم اصلی در بازار خودرو کشور را ایران خودرو و گروه سایپا در اختیار دارند و پس از آنها، شرکت های بخش خصوصی و همچنین واردکنندگان، دیگر بازیگران بازار به شمار می روند.

اگر خودروهای وارداتی و مونتاژی های بخش خصوصی را مجزا کنیم، بیشتر محصولات فعلی بازار خودرو کشور را قدیمی ها تشکیل می دهند، با این حال مشتریان انتظار داشتند و دارند با ورود شرکت های جدید خارجی به ایران، چهره بازار به واسطه جایگزینی محصولات جدید با قدیمی ها تغییر کند.

در این شرایط، اما برخی کارشناسان معتقدند برای پیش بینی آینده بازار خودرو باید دو بعد زمانی کوتاه مدت و بلند مدت را در نظر گرفت، به نحوی که در کوتاه مدت هیچ تغییری در آرایش بازار محتمل نیست و ایران خودرو و سایپا همچنان بازیگران اصلی بازار خواهند بود و سهم باقی خودروسازان و واردکنندگان در حد  10 تا 15 درصد فعلی باقی می ماند.

کارشناسان اما در مورد چشم انداز بلندمدت بازار خودرو کشور معتقدند با توجه به سیاست های دولت، می توان به تغییر آرایش کلی بازار امید داشت. به گفته آنها، تغییر مدیریت برخی شرکت ها از جمله گروه بهمن و همچنین ورود شرکت هایی مانند فولکس واگن و شاید نیسان، نقش مهمی در عوض شدن چهره کلی بازار خواهند داشت.

از سوی دیگر اما کارشناسان عنوان می کنند که اگر دولت تصمیم به عدم دخالت در بازار خودرو بگیرد، ممکن است سهم بازار شرکت هایی مانند پژو کاهش یافته و خودروسازانی مانند رنو و یا هیوندای جای پژو را به راحتی بگیرند. از نظر آنها، رنو پتانسیل خوبی برای کسب سهم بازار بزرگتر از بازار ایران دارد و در صورتی که بازار (توسط دولت) مهندسی نشود می تواند به قلمرو پژو آسیب جدی وارد کند. در عین حال سایر بازیگران خصوصی توانایی و پتانسیل افزایش سهم بازار خود و همچنین ایجاد قطب های سوم و چهارم و حتی ایجاد توازان در بازار را خواهند داشت.

در واقع کارشناسان بر این باورند که در کل همه این تغییرات به سیاست های کلان دولت و دخالت های مستمر آن در کنترل و مدیریت بازار خودرو بستگی دارد. در واقع دولت اگر بخواهد همچنان مدیریت بازار خودرو را در انحصار خود داشته باشد، وضعیت تغییر محسوسی نخواهد داشت. اما با خروج دولت از تصمیم گیری های به اصطلاح خرد، مطمئنا آرایش بازار تغییر عمده ای به خود خواهد دید.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران