کد خبر : ۵۲۲۰
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
«خودروکار» آینده بازار هیبریدها را بررسی کرد؛
در بازار تازه واردها، خودروهای هیبریدی گوی سبقت را با فاصله از دیگر رقبا ربوده است اما جای سؤال دارد که چه زمانی این خودروها در بازار صاحب خانه می‌شوند و چالش‌های فعلی خودروهای هیبریدی چه است؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، بازار خودروهای هیبریدی در سطح جهانی رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته و تنها یکی از خودروسازان مطرح ژاپنی که در بازار آمریکا رکوردهای فروش را از مدلی از محصولات تویوتا به مدل دیگر جابجا می‌کند، 24 مدل خودرو هیبریدی دارد و ورود اکثر خودروسازان به این موضوع معادلات آینده بازار خودرو را دستخوش تغییر کرده و کار را به جایی رسانده که کارشناسان بازار نفت، قیمت بالایی را برای این ذخیره خدادادی در 10 تا 20 سال آینده متصور نیستند.


این خودروها در حالی وارد ایران شده‌اند که اطلاع رسانی قابل توجهی برای این خانواده نشده و افراد بنابر علاقه و پرسشگری خود به سمت خودروهای هیبریدی سوق پیدا کرده‌اند و حتی برخی افراد همچنان این سؤال در ذهنشان وجود دارد که این خودروها با استفاده از چه پایانه برقی شارژ می‌شود و به این آگاهی نرسیده‌اند که خودروهای هیبریدی تمام برقی نیستند و فعالیت موتور کردنی این خودروها توان برقی خودرو را تولید و ذخیره می‌کند.

تعداد مدل‌های خودروهای هیبریدی در ایران دقیقاً معادل تعداد انگشتان یک دست است و جای سؤال دارد که چه زمانی خودروهای هیبریدی آنطور که باید راه خود را به کوچه و پس کوچه‌های ایران باز خواهند کرد و از سوی دیگر آیا نگرانی‌ ایرانی‌ها مبنی بر اینکه چه کسانی توان تعمیرات این خودروها را دارند منطقی است؟


البته ناگفته نماند که در رابطه با این خودروها باید اطلاع رسانی دقیق شود زیرا در کنار موتور بنزینی، موتور برقی جاخوش کرده و در زمان حوادث تیم‌های اورژانسی باید بدانند با چه خودرویی روبرو هستند و به طور حتم رفتار با یک خودرو حادثه دیده صرفاً بنزینی با یک خودرو هیبریدی که تا حدودی ولتاژ برق در آن در جریان است متفاوت خواهد بود.


در این رابطه علی شکوهی کارشناس بازاریابی و فروش خودرو، به خودروکار، گفت: خودروهای هیبریدی در چند سال آینده می‌توانند جای خود را در بازار پیدا کنند و این موضوع در حالی مطرح می‌شود که بازار خودرو در سال‌های نه چندان دور تجربه ورود خودرو با گیریبکس اتومات را دارد و اگر فردی به دنبال عرضه خودرو اتومات بود، چالش عدم خرید از سوی مردم وجود داشت.


او با بیان اینکه در حال حاضر چالش‌های گذشته خودروهای اتومات برای خودروهای هیبرید با غلظت کمتری در حال رخ دادن است، یادآور شد: به دلیل دوگانه بودن خودروهای هیبرید و شارژ آسان باتری‌ها به وسیله حرکت موتور بنزینی محدودیت‌ها و چالش‌های ورود خودروهای هیبرید نسبت به خودروهای گیریبکس اتومات کمتر است.

این کارشناس بازاریابی و فروش خودرو، خاطرنشان کرد: مصرف کننده اصولاً در تغییر روش خرید و استفاده نیاز به زمان دارد و فرهنگ مصرف با گذر زمان و اطلاع رسانی تغییر خواهد کرد.


شکوهی گفت: از خودروهای هیبرید تا به امروز استقبال قابل توجهی صورت گرفته و به نظر می‌رسد با وجود نسل جوان در کشور میزان کشش بازار هیبرید در آینده رشد قابل توجهی داشته باشد و نباید فراموش کرد فعالیت شبکه‌های اجتماعی بر رفتار خرید و نگرش جوانان تأثیر گذار خواهد بود.


او با بیان اینکه جوانان علاقه بیشتری نسبت به خودروهای هیبرید دارند، افزود: کلانشهرهای کشور بیشترین حجم خرید خودروهای هیبرید را از آن خود کرده‌اند و ناوگان حمل و نقل عمومی نیز به سمت خودروهای هیبرید سوق پیدا کرده‌اند، که جمیع این موارد نشان از آن دارد که در دو سال آینده بازار هیبریدها رشد خوبی دارد و از سوی دیگر این موضوع برای وضعیت هوای کشور تاثیرگذار خواهد بود.


این کارشناس بازاریابی و فروش خودرو از معضلات ورود خودروهای هیبرید در حال حاضر گفت: در ایران روال بر آن است قبل از اطلاع رسانی نسبت به یک محصول همچون خودرو، استقبال و افزایش حجم خرید رخ می‌دهد که در صورت چالش از محصول، احتمال آن وجود دارد نارضایتی عمومی در استفاده از محصول رخ داده و بازار را تحت تأثیر قرار دهد.


شکوهی افزود: خودرو هیبرید یک تکنولوژی است و احتمال دارد به دلیل آنکه اطلاع کاملی از این محصولات در بین مشتریان وجود ندارد با استفاده و خرید محصول خودروهای هیبریدی ذهنیت مشتریان دستخوش تغییر شود که برای جلوگیری از رخداد چنین محصولاتی باید اطلاع رسانی صحیح و تبلیغات درستی صورت گیرد.

او یادآور شد: به طور مثال شرکت‌های واردکننده مدت زمان ضمانت باتری‌های خودروهای هیبرید را اعلام می‌کند اما در زمینه شرایط نگهداری و استفاده از این باتری‌ها اطلاع رسانی صحیحی صورت نمی‌گیرد.


شکوهی تاکید کرد: در کنار اطلاع رسانی به مشتریان، شرکت‌ها باید اطلاعات دقیق و کاربردی را به اطلاع سازمان‌های نظارتی و امنیتی همچون سازمان آتش نشانی ارائه کنند.


این کارشناس بازاریابی و فروش خودرو در انتها گفت: خودروهای هیبریدی با نظارت و حمایت سازمان‌های دولتی می‌توانند جایگاه مناسبی در بازار ایران داشته باشند و از سوی دیگر کمک شایانی به شرایط زیست محیطی ایران خواهد داشت.اما به نظر می‌رسد این بازار نیاز به اطلاع رسانی دقیق و شفاف‌تری دارد همچنین وارد کنندگان می‌توانند با برداشت نظرات بازار، با سفارش گذاری درست و اعلام سفارش به شرکت مادر خودروهای هیبرید با تفکر و سلیقه ایرانی به کشور وارد کنند.



انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران