کد خبر : ۵۲۲۱
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
ذره بین «خودروکار» بر مسیر هیبریدی‌ها؛
ایرانی‌ها در انتخاب خودرو به واسطه آنکه خودرو را یک کالای سرمایه محور می‌پندارند، تا حدودی سخت پسند بوده و در کنار آن طرح این سؤال که چه خدمات پس از فروشی برای خودروهای هیبریدی در نظر گرفته شده، فعلاً به سمت خودروهای هیبریدی آنطور که جهان پیش رفته، سوق پیدا نکرده‌اند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، در چند ماه اخیر با ورود خودروهای هیبریدی به ایران بازار خودرو تغییرات محسوسی به خود دیده و هر نمایشگاه خودرویی یک ماشین هیبریدی یا به گفته علاقمندان به محیط زیست یک خودرو سبز را به خود می‌بیند، خودروهای هیبریدی که در کنار آلایندگی کم، مصرف سوخت به نسبت کمتری دارند با مدل‌های کاملاً بنزینی خود تقریباً هم قیمت هستند و مؤلفه قیمتی خاصی برای مشتریان ندارند که در انتخاب آن‌ها تأثیر گذار باشد.


در حال حاضر یک بررسی ساده در بازار خودرو نشان از آن دارد که افراد عادی یا متقاضیان بازار خودرو، آگاهی کامل نسبت به خودروهای هیبریدی ندارند و حتی نمی‌دانند که خودروهای هیبریدی که از دو موتور برقی و بنزینی استفاده می‌کنند نیازی به شارژ برقی یا اتصال به پایانه‌های برقی ندارند، بلکه با حرکت خودرو به وسیله موتور بنزینی به صورت اتوماتیک باطری‌های لیتیومی که به ماژول‌های شش یا هشت تایی تقسیم شده‌اند شارژ می‌شوند.

خودروهای هیبریدی در حالی از سوی شرکت‌های تولیدی به خودروهای سبز معروف شده‌اند که در بالای چراغ‌های عقب یا گلگیرهای جلو نماد Blue(آبی) حک شده است.


در حال حاضر شرکت‌های به نامی در زمینه تولید خودروهای هیبریدی وارد گود شده‌اند و مدل‌های مختلفی را روانه بازار کرده‌اند، علاقمندان به بازار خودرو می‌دانند که اولین خودرو هیبریدی وارداتی به ایران محصول کمری خودروساز ژاپنی، تویوتا بود و بعد از آن اکسنت هیوندایی در خیابان‌های تهران ویراژ داد اما ایرانی‌ها نماد خودروهای هیبریدی را در ایران بام و i8 می‌دانند که برای خود یک خودرو کاملاً فضایی و البته جذاب به حساب می‌آید، این خودرو در بازار ایران قیمت کاملاً مشخصی ندارد و از 900 میلیون تومان تا بیش از 2 میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود. ناگفته نماند که برادر کوچکتر این خودرو با نام i3 قرار است چند ماه دیگر به ایران بیاید تا شاید گره‌ای از گره‌های کور آلودگی ایران بگشاید.


یک بررسی اجمالی از بازار خودروهای هیبریدی تهران نشان می‌دهد که تویوتا با محصولات کمری و پریوس، لکسوس با محصولات NX300h و CT200h، هیوندایی با محصول سوناتا LF و اکسنت. بام و با محصول i8 این بازار را پوشش می‌دهند که البته به نظر می‌رسد با ورود قابل قبول خودروهای سواری شاسی بلند ولوو به ایران لاستیک مدل‌های هیبریدی ایمن‌ترین خودرو جهان آسفالت ایران را تجربه کنند.


در بازار ایران هیبریدی‌ها طرفداران خاصی را به خود می‌بینند که ظاهر و تا حدودی ناشناخته بودن این محصولات علاقه افراد را دو چندان کرده است، اما از آن رو که ایرانی‌ها به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه می‌کنند، آنچنان به سمت خرید این خودروها نمی‌روند و نگران خدمات پس از فروش و بازار دست دوم این خانواده کم مصرف هستند.

البته ناگفته نماند خودروهای هیبرید می‌توانند با طی مراحل قانونی به مدت سه سال مجوز طرح ترافیک دریافت کنند که این مثلاً به نوبه خود در انتخاب و خرید این خودروها تأثیر مستقیم دارد.


امیررضا -50 ساله که یک علاقمند به ماشین است و ماشین‌های بسیاری از خانواده رنو، هیوندایی، تویوتا و بنز را در مقاطع مختلف خریداری کرده است، از علاقه خود به خرید خودروهای هیبریدی می‌گوید و به دنبال آن است تا یک خودرو شاسی بلند هیبریدی از سرزمین سامورایی‌ها را خریداری کند.


او در پاسخ به این سؤال که لکسوس NX300h می‌تواند علاقه و نیاز فردی آن را رفع کند اما با این شرایط چرا تا به امروز این خودرو را خریداری نکرده است، به خودروکار گفت: خودروهای هیبریدی چند سالی نیست که به ایران آمده است از این رو خدمات پس فروش قابل اعتمادی برای آن‌ها در سطح جامعه تصور نمی‌شود و از سوی دیگر همواره این نگرانی وجود دارد در صورت خرابی این خودروها چه کسی علم تعمیر اصولی این خودروها را دارد.


این گفته امیر رضا 50 ساله در حالی مطرح می‌شود که قسمت قابل توجهی از خودروهای هیبریدی به وسیله برق و باطری به حرکت در می‌آید و جای سؤال دارد که در صورت ایجاد حادثه دلخراش همچون تصادف آیا آتش نشان‌ها اطلاعات کامل نسبت به چگونگی برخورد با این خودروهای را دارند.


در رابطه با آینده و بازار فعلی خودروهای هیبریدی محمد که در منطقه خیابان عباس آباد تهران نمایشگاه خودرو دارد، با بیان اینکه مردم نسبت به خدمات پس از فروش خودروهای هیبریدی نگران هستند، به خودروکار، گفت: خودروهای هیبریدی در سال‌های آینده جای خود را در بازار ایران پیدا خواهند کرد و با توجه به نگرانی مردم نسبت به خدمات پس از فروش باید تاکید شود که یکی از مؤلفه‌های بسیار مهم در زمینه واردات ارائه خدمات پس از فروش توسط شرکت‌های صاحب صلاحیت است.


او افزود: پیش بینی می‌شود در طی یکی دو سال آینده اکثر کمپانی‌های خودروساز مطرح جهان به طراحی و تولید خودروهای هیبریدی ورود کنند که این موضوع در کنار حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی بیش از حد کلانشهرها، خودروهای هیبریدی بیش از گذشته جای خود را در بازار پیدا کنند.

این فروشنده خودروهای وارداتی یادآور شد: تصمیم ارائه طرح ترافیک به خودروهای هیبریدی با گذراندن مراحل قانونی به مدت سه سال در رونق بازار خودروهای هیبریدی بی تأثیر نبوده است.


محمد در پاسخ به این سؤال که در بازار نسبت به کدام خودرو هیبریدی علاقه بیشتری از خود نشان داده است بیان کرد: بازار علاقه بسیاری نسبت به خودرو لکسوس NX300h نشان داده و این در حالی است که قبل از این خودرو کمری هیبرید جایگاه خاصی داشت، البته خودرو تازه وارد پریوس بازار جهانی مناسبی دارد اما شاید به دلیل ظاهر اتاق منحصر به فرد نتواند عرض اندام مناسبی در بازار هیبریدی‌ها داشته باشد.



انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران