کد خبر : ۵۳۵۴
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
در طول سالیان اخیر،با هدف کنترل و کاهش تخلفات رانندگی و جاده ای،تجهیز جاده‌ها به دوربین های نظارتی با جدیت مضاعفی در دستور کار قرار گرفته ،امری که بر اساس آمار و گزارشات منتشر شده،نقش حائز اهمیتی در کاهش هزینه های مالی و جانی رانندگی ایفاءکرده است.
به گزارش خودروکار، حوزه حمل و نقل،یکی از مولفه های اساسی در حصول توسعه پایدار به شمار می رود و به واقع،کشوری در زمره جوامع توسعه یافته قرار می گیرد که از حیث حمل و نقل به استانداردها و پیشرفت کافی رسیده باشد.


در این میان،حمل ونقل جاده ای و کاهش تلفات و خسارات مالی و جانی از موارد حائز اهمیتی است که در طول سالیان اخیر با تلاش مجدانه پلیس راهور و راهنمایی و رانندگی با کاهش ملموس و قابل توجهی همراه بوده است.

کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی از 25 هزار نفر در سال به 16 هزار تَن،به خوبی عمق و ضریب توفیق حاصل شده را هویدا می کند.


لذا همچنان این آمار،زیبنده کشوری با فرهنگ و تمدن ایران زمین نمی باشد و به تعبیر یونس فرجیان، کارشناس حمل ونقل،همچنان آمار موجود نگران کننده است و باید با صراحت عنوان کرد،از وضعیت وخیم و بغرنج بدتر به شرایط بد رسیده ایم و می طلبد با همگرایی و هم افزایی عمومی نسبت به کاهش هر چه بیشتر میزان خسارات و تلفات معطوف به سوانح جاده ای و رانندگی تلاش مجدانه افزون تری عملیاتی شود.


چندی پیش با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی، از 527 دوربین کنترلی-نظارتی و سامانه های هوشمند مرتبط با آن در 21 استان کشور رونمایی شد،امری شایسته که البته ضرورت افزایش هر چه بیشتر آن احساس می شود.


فرجیان،کارشناس حمل و نقل با اشاره به لزوم ارتقای ایمنی جاده ها در کشور به عنوان یکی از اصلی ترین وظایف حاکمیت در جامعه اظهار داشت: بدون تردید،حصول این امر،مستلزم تامین اعتبارات ویژه و خاص به خود می باشد،اما انصاف حکم می کند تا تحقق اهداف مورد نظر در این عرصه،صرفا و مطلقا متوجه دستگاه های ذیربط و متولی نشود،زیرا نقش مردم و ارتقای فرهنگ رانندگی و توجه به قواعد و ضوابط مرتبط با این امر از سوی عموم جامعه ضرورتی است که نمی توان به سادگی و سهولت از آن گذشت.


او افزود:همه ساله در ایام نوروز با افزایش مسافرت های برون شهری،دغدغه افزایش ضریب سوانح جاده ای پر رنگ تر می شود.


فرجیان عنوان کرد:کاهش هر چه بیشتر تلفات جاده ای مستلزم اجرای مجموعه ای از طرح های سخت افزاری و نرم افزاری است و نادیده انگاشتن هرکدام از این موارد،حصول توفیقات موثر را به چالش خواهد کشید.


کارشناس حمل و نقل با اشاره به نقش کارآمد تجهیزات نظارتی و کنترلی همچون دوربین های ثبت تخلفات در جاده های کشور گفت:تجهیز،استقرار و تعبیه چنین ادواتی،بازدارنده و موثر خواهد بود زیرا همواره نظارتی هدفمند و هوشمندانه در سطح معابر و جاده ها،جاری و ساری می شود که همین امر،رانندگان متخلف را مجاب به رعایت قوانین خواهد کرد.


او افزود: متاسفانه از حیث رعایت اصول و قواعد رانندگی در شرایط مطلوبی به سر نمی بریم و تاسف آور است که برای حفظ جان رانندگان و سرنشینان خودروها و وسایل نقلیه سبک و سنگین باید با لحاظ کردن تدابیر ویژه،آنها را مجاب به رعایت ضوابط نمود.


فرجیان گفت: به عنوان نمونه،احداث و نصب سرعت گیر،در جوامع توسعه یافته مرسوم و شایع نیست اما در کشور ایران،تکثر و تعدد سرعت گیرها به میزانی است که بعضا حرکت عادی و متعارف وسایل نقلیه را در محورها و معابر سواره رو مختل می کند.


این کارشناس حوزه حمل و نقل عنوان کرد: به واقع،برای کاهش سرعت غیر مجاز وسایل نقلیه و برخی رانندگان متخلف و بی توجهی به اصول رانندگی،چاره ای جز نصب و تعبیه سرعت گیر وجود ندارد و به تبع،اتکای صرف و مطلق به فرهنگ سازی (به دلیل زمان بر بودن حصول نتایج و دستاوردهای مربوطه) در کوتاه مدت مطلوب اثر نخواهد بود.


*تسهیل کنترل ترافیک،با ارتقای تجهیزاتی جاده ها و محورهای مواصلاتی

حسین شفیعی،کارشناس حوزه حمل و نقل با اشاره به فاصله گرفتن از مدیریت سنتی حمل و نقل و گام برداشتن در مسیر ایده ها و روش های نوین گفت: استفاده و بهره گیری از ظرفیت های مرتبط با حوزه فناوری و اطلاعات و مخابرات کشور در حصول توفیقات مرتبط با این بخش،بسیار نافذ،تعیین کننده و اثرگذار خواهد بود.


او افزود: برخی گمان می کنند،نصب و تعبیه دوربین های نظارتی،صرفا با هدف اعمال جریمه یا کنترل و کاهش تلفات و سوانج جاده ای عملیاتی می شود اما به واقع با اتکای به چنین تجهیزات و ادواتی،مدیریت ترافیک نیز با سهولت هر چه بیشتری محقق خواهد شد.


شفیعی عنوان کرد: بر اساس اظهارات مسئولان ارشد وزارت راه،مقرر است1880 دوربین نظارتی در طی ماه های آینده به بهره برداری برسد که در صورت تحقق این وعده،به مراتب ضریب کنترل و نظارت در معابر و محور های مواصلاتی،ارتقای هر چه بیشتری خواهد یافت.


*لزوم تعبیه 6 هزار دوربین نظارتی در سطح جاده های برون شهری

مصطفی کاظمیان،کارشناس حوزه راهداری عنوان کرد: بر اساس اظهارات مسئولان ذیربط در پلیس راهور کشور،3 هزار و 200 نقطه حادثه خیز در کشور شناسایی شده اند که به تبع با تجهیز آن به دوربین های نظارتی،امکان اعمال مدیریت و کنترل هر چه بیشتر میسر و فراهم خواهد شد.


او افزود:بررسی ها و تحقیقات انجام شده موید این واقعیت است که در حال حاضر،عرصه راه ها و جاده های کشور نیازمند حداقل 6 هزار دوربین نظارتی و کنترلی می باشند که امید آن می رود در برنامه ششم توسعه نسبت به تامین و حصول آن،پیش بینی های لازم و مقتضی لحاظ شود.


کاظمیان در خاتمه یادآور شد: البته کاهش تلفات جاده ای و سوانح راهنمایی و رانندگی صرفا به نصب و تعبیه دوربین های نظارتی،کنترلی و ثبت تخلفات معطوف نمی شود،بلکه اصلاح جاده های پر خطر و حادثه خیز و ارتقای ایمنی خودروها از دیگر ضروریاتی است که باید به نحو جدی تری مد نظر قرار گیرد.



منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران