کد خبر : ۵۳۶۰
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲
«خودروکار» گزارش می دهد؛
چندین سال است که خودروسازان به دلیل تقاضای بازار در اکثر محصولاتشان از جعبه دنده غیر دستی استفاده می کنند. البته لازم به ذکر است که همچنان عاشقان رانندگی مایل به تعویض دستی دنده ها هستند. در این قسمت می خواهیم به مقایسه میان دو نوع متفاوت از جعبه دنده اتوماتیک بپردازیم.
به گزارش خبرنگار خودروکار، می خواهیم این دو سیستم را در چند بُعد بررسی کنیم تا بتوانیم درباره آن ها نتیجه گیری کنیم.

ضریب دنده ها
جعبه دنده اتوماتیک یا همان "Automatic Transmission" که به اختصار "AT" نامیده می شود، دارای چندین چرخ دنده با زبانه های مختلف هستند که تعداد این چرخ دنده ها، تعداد دنده های یک خودرو را مشخص می کند که معمولا در خودرو های شهری بین 4 تا 6 دنده است. در سیستم AT دنده ها به ترتیب افزایش می یابند. مثلا، حرکت با دنده 1 آغاز شده و سپس با افزایش سرعت، به دنده های بالاتر می رویم. اما بر خلاف AT، جعبه دنده های "Continuously Variable Transmissions" که به اختصار "CVT" می گوییم، ضریب دنده مشخصی ندارند و مانند جعبه دنده اتوماتیک نمی توان برای آن عدد استفاده کرد. به همین دلیل است که رانندگان خودرو هایی که جعبه دنده CVT دارند، متوجه تعویض دنده نمی شوند.

مصرف سوخت
خودرو های CVT دارای مصرف سوخت بهینه تری نسبت به AT ها هستند. در خودرو های AT دنده های بالاتر نشان دهنده این است که فشار بیشتری بر روی موتور است اما CVT با به وجود آوردن شتاب سریع تر و داشتن سرعت ثابت، حتی در سرعت های بالاتر فشاری بر موتور خودرو وارد نمی کند. اگر بخواهیم واضح تر توضیح دهیم اینگونه است که در سرعت 80 کیلومتر بر ساعت، دور موتور خودرویی با جعبه دنده اتوماتیک، بیشتر از دور موتور CVT است؛ به همین علت گاهی در خودرو های CVT راننده حس می کند که سرعتش کمتر از آن چیزی است که بر روی صفحه کیلومتر شمار می بیند.

تجربه رانندگی
تفاوت بسیار آشکاری میان این دو سیستم جعبه دنده وجود دارد. بعضی معتقدند که رانندگی با جعبه دنده CVT بسیار نرم تر و آرامش بخش از جعبه دنده اتوماتیک است در حالی که عده ای دیگر معتقدند جعبه دنده اتوماتیک حس رانندگی را بهتر به راننده منتقل می کند. کسانی که به جعبه دنده اتوماتیک عادت دارند ممکن است بگویند که CVT ها بسیار کند و تنبل هستند، اما حقیقت امر این نیست. تفاوتی میان آن ها وجود ندارند و این تنها به این دلیل است که در خودرو های CVT نمی توان تعویض میان دنده ها را حس کرد.

نتیجه گیری نهایی
یکی از مشکلاتی CVT این است که نمی تواند حس رانندگی اصیل را به خوبی منتقل کند؛ چیزی که جعبه دنده اتوماتیک در آن بی نقص است.
اما امروزه راحتی راننده در هنگام رانندگی یکی از موارد مهم در خرید یک خودرو است. پس هرچه بیشتر پیش می رویم تعداد کسانی که CVT را به AT ترجیح می دهند بیشتر می شود.


گزارشگر: مازیار جعفریه

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران