کد خبر : ۵۳۷۶
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
«خودروکار» بررسی کرد؛
هنگامی که درباره قطعات خودرو صحبت می کنیم، ممکن است گاهی به دلیل پیچیدگی و گاهی شباهت اسم ها به یکدیگر گیج شویم. اینجا قصد داریم تا به بررسی نقش توربوشارژ و سوپرشارژ، نحوه عملکرد آن ها و میزان کارآمدی آن ها بپردازیم.
به گزارش خبرنگار خودروکار، تصور می شود که توربوشارژ و سوپرشارژ یک قطعه با 2 نام مختلف هستند، در حالی که این گونه نیست. استفاده از این دو قطعه زمانی بیشتر رواج یافت که اتحاده اروپا سیاست کاهش آلودگی هوا را در پیش گرفت و خودروسازان موظف به کاهش حجم پیشرانه ها شدند، اما به منظور حفظ قدرت پیشرانه ها، ناگزیر به استفاده از توربوشارژر و یا سوپرشارژر ها در خودرو ها شدند.


وظیفه

هر دوی آن ها وظیفه یکسانی دارند. کار این 2 قطعه فشرده سازی هوا و فرستادن آن به درون موتور، به منظور بهبود احتراق و عملکرد موتور است. هوای بیشتر یعنی انجام بهتر احتراق درون موتور و در نتیجه تولید نیروی بیشتر توسط پیشرانه خودرو. اگر 2 پیشرانه را با حجم یکسان در نظر بگیریم که یکی فاقد توربوشارژ/ سوپرشارژ و یکی مجهز به یکی از این دو باشد، در مجموع آن پیشرانه ای که دارای سوپرشارژ/ توربوشارژ است نیروی بیشتری نسبت و دیگری تولید می کند.


تفاوت در نحوه عملکرد

با وجود شباهت وظیفه این دو قطعه، نحوه عملکرد آن ها با هم تفاوت دارد. محل تامین انرژی این دو، موجب ایجاد تفاوت اساسی میان آن ها می شود. سوپرشارژر ها مستقیما به وسیله یک تسمه به موتور متصل می شوند و نیروی خود را مستقیما از موتور تامین می کنند. اما توربوشارژر ها نیروی خود را از گاز های ناشی از احتراق خودرو در اگزوز به دست می آورند و برای تامین نیرو به موتور کاری ندارند.

از نظر تئوریک، توربوشارژ ها بسیار کارآمد تر هستند چون نیروی خود را از گاز های هدر رفته خودرو تامین می کنند، اما از طرف دیگر به دلیل قرار داشتن در مسیر اگزوز باعث به وجود آمدن فشار می شود و فقط می تواند در دور موتور های بالا عملکرد بسیار خوبی داشته باشد، در حالی که سوپرشارژر ها در دور موتور های پایین هم عملکرد خوبی دارند. نصب سوپرشارژر ها برای شرکت ها آسان تر اما پر هزینه تر است.


کدام یک بهتر است؟

اینکه کدام یک بهتر است، بستگی به نوع خودرو دارد. علت اینکه بیشتر خودروسازان اروپایی از توربوشارژر در محصولاتشان استفاده می کنند، کوچک بودن حجم پیشرانه ها است و اینکه معمولا 4 سیلندر هستند.

سوپرشارژر ها بر خلاف توربوشارژر ها در دور موتور های پایین هم عملکرد خوبی دارند، در حالی که توربو ها در دور موتور های بالا عملکرد نسبتا بهتری دارند. توربوشارژر ها کم صدا تر هستند و سوپرشارژر ها قابل اطمینان تر. همچنین نگهداری و مراقب از سوپرشارژر ها آسان تر است.


گزارشگر: مازیار جعفریه

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران