کد خبر : ۵۷۷۸
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳
«خودروکار» گزارش می‌دهد؛
در حالی که وزارت صنعت از طراحی سامانه‌ای برای رهگیری قطعات خودرو در سال گذشته خبر داده و مدعی است ستاد مبارزه با قاچاق کالا در حال طراحی آن سامانه است، سخنگوی این ستاد، این سامانه را تنها مختص قطعات خودرو ندانست.
 به گزارش خبرنگار خودروکار، سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر از راه اندازی سامانه رصد و رهگیری قطعات وارداتی خودرو داد که تا به امروز این سامانه به مرحله اجرا وارد نشده است.

با توجه به اطلاعات اعلامی از سوی وزارت صنعت، این سامانه در راستای شفافیت در واردات و کیفیت قطعات خودرو راه اندازی خواهد شد و تا به امروز 15 قطعه برای قرارگیری در این سامانه تعریف شده است.

در این رابطه امیرحسین قناتی مدیرکل دفتر نیرو محرکه و صنایع خودرو وزارت صنعت، به خودروکار گفت: برای 15 قطعه طرح از سوی وزارت صنعت آماده شده و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در شرایط فعلی در حال طراحی و تعریف زیرساخت‌ها، شاخص‌ها و سامانه رهگیری واردات قطعات خودرو است.

همچنین در این زمینه قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به خودروکار، گفت: ایجاد سامانه رهگیری و رصد کالای وارداتی و تولید داخلی تنها صرف به قطعات خودرو نیست و مجموع کالاهای هدف قاچاق باید دارای شناسه و کد رهگیری باشند.

او افزود: یازده کمیته برای تهیه و تدوین یازده گروه کالایی با توجه به الگوریتم‌ها و شناسه‌های تعریف شده، مشغول به کار هستند که تا 2 ماه آینده فاز اجرایی پروژه کلید خواهد خورد و به تمام کالاهای هدف قاچاق تسری پیدا خواهد کرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به سؤال خودروکار مبنی بر اینکه تفاوت این سامانه با ایران کد و شبنم در چیست؟، گفت: کد شناسه در حقیقت ایران کد بوده که تولیدات داخلی و وارداتی را شامل می‌شود.

خورشیدی خاطرنشان کرد: این سامانه صرفاً برای قطعات خودرو نیست و یک سامانه جامع برای شناسایی و رهگیری کالاهای هدف قاچاق است.

به گزارش خودروکار، با روی کار آمدن نعمت زاده به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم، کرکره کد شبنم و ایران کد پایین کشیده شد و تا به امروز از این سامانه‌های شناسایی آنچنان استفاده نمی‌شود.

در زمان حیات شبنم، تقلب در الصاق کد به وفور دیده شد و صاحبان کالا برای جلوگیری از جریمه شدن برچسب‌های شبنم را از بازار تهیه و بروی محصولات خود الصاق می‌کردند.

حال باید دید این سامانه رهگیری جدید که از ایران کد بهره می‌برد چه زمانی به فاز اجرا وارد می‌شود و از سوی دیگر آیا همچون گذشته هزینه‌هایی را به صاحبان کالا و در نهایت مصرف کننده نهایی وارد می‌کند؟ همچنین آیا سیستم رهگیری بدون نقص کار خود را انجام خواهد داد؟

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران