کد خبر : ۵۸۸۰
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
مدیر کل دفتر صنایع خودرو در خصوص واردات خودرو از سوی خودروسازان گفت: هیچ محدودیتی در اصل واردات خودرو اعمال نشده و هر شرکتی بتواند آیین نامه‌ها را رعایت کند می‌تواند واردات داشته باشد.
به گزارش خودروکار،  میثم رضایی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر اظهار داشت: در اواخر سال قبل دستورالعملی از جانب معاون اول رئیس جمهور صادر شد مبنی بر اینکه واردات خودرو از سوی شرکت‌های فاقد نمایندگی و شرکت‌هایی که نمی‌توانند خدمات پس از فروش ارائه دهند ممنوع شد که این کار به منظور جلوگیری از خروج ارز از کشور انجام گرفت.
 
او  افزود: نکته‌ای که در اینجا ما به آن انتقاد داشتیم این بود که واردات خودرو به وزارت صنعت و معدن سپرده شد و وزیر صنعت و معدن معتقد است واردات فقط باید در اختیار شرکت‌های رسمی وارد کننده باشد درصورتی که ما به اصل نمایندگی بودن این شرکت‌ها اعتقادی نداشتیم.
 
رضایی تصریح کرد: مشابه این اتفاق در سال 93 نیز رخ داد که آن زمان با دخالت مرکز ملی شورای رقابت این کار مغایر اصل 44 قانون اساسی و انحصار گرایی در بازار شناخته شد و با فشار شورای ملی رقابت دستور العملی در تاریخ 1393/06/22 صادر شد که نمی‌توان بخشی از اقتصاد را به دست عده‌ای خاص سپرد چراکه این کار باعث رانت و فساد و ایجاد انحصار می‌شود.
 
او ادامه داد: بر این اساس با مخالفت مرکز ملی شورای رقابت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان بدلیل اینکه شرکت‌های فاقد نمایندگی خودروهایی بدون گارانتی وارد می‌کردند تعریفی ارائه دادند که بر اساس آن خودروهایی که شرکت‌های فاقد نمایندگی وارد می‌کنند، سه درصد از مبلغ گمرکی را به نماینده این شرکت‌ها بپردازند و در ازای آن خدمات گارانتی بگیرند که در اینجا به نوعی مسئله انحصار را حل کردند اما هنوز وزارت صنعت و معدن راهکار مشخصی در این باره ارائه نکرده است.
 
رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو افزود: ما در آن زمان به نماینده بودن این چند شرکت ایراد گرفتیم زیرا باعث انحصارگرایی می‌شد.
 
او افزود: در حال حاضر نیز واردات خودرو در انحصار چند شرکت است و آنها هستند که می‌توانند هر قیمتی روی خودرو بگذارند و این کار بعد از اینکه در اختیار وزارت صنعت و معدن گذاشته شد برای حمایت از جلوگیری از خروج ارز انجام شد.
 
رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در ادامه گفت: ایساکو کیش، شرکت رنو را به عنوان نماینده رنو معرفی کرده، از سوی دیگر نگین خودرو هم دیگر نماینده این شرکت معرفی شد.
 
او گفت: در مورد رنو کپچر قرار بود که این خودرو در ابتدا 20 و بعداً تا 40 درصد داخلی سازی و در شرکت ایران خودرو تولید شود اما در حال حاضر کل خودرو نه تنها در داخل تولید نمی‌شود بلکه در مجموع وارد می‌شود.
 
بر اساس این گزارش امیر حسین قناتی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی 18:30 با رد کردن انحصاری بودن واردات خودرو گفت: دستورالعمل معاون اول رئیس جمهور به دنبال مصوبه هیئت دولت در خصوص ساماندهی بازار ارز و اینکه برخی از وارد کنندگان، نمایندگان اصلی خودرو هم نبودند، صادر شد و ملاک برای واردکنندگان خودرو وجود دارد.
 
 او افزود: دستورالعمل هیئت دولت در مرکز اصناف و در معاونت امور بازرگانی وجود دارد، نمایندگی اصلی نمایندگی است که از شرکت مادر مجوز را اخذ کرده، شرکت مادر به طور رسمی این شرکت را نماینده رسمی خود معرفی کرده و تمام اختیارات را به آن شرکت واگذار کرده است.
 
قناتی افزود: اگر به هر شرکتی اجازه واردات خودرو داده شود همان اتفاقی می افند که چند ماه قبل در بازر ارز شاهد بودیم و شرکتی که در طول عمر خود صد دستگاه خودرو هم وارد نکرده بود صدها دستگاه خودرو وارد کرد که این کار موجب اختشاش در بازار شد.
 
مدیر کل دفتر صنایع خودرو گفت: وجود نمایندگی برخی خودرو سازان در کشور نشانه عدم وجود انحصار در واردات خودرو است.
 
او در پاسخ به سؤال «چرا شرکت‌های اصلی تولید کننده خودرو مانند ایران خودرو اقدام به وارد کردن خودرو می‌کنند» گفت: شرکت رنو در برخی محصولات به شرکت ایران خودرو مجوز داده که این نشاندهنده عدم انحصار است، دوم اینکه واردات خودرو ربطی به تولید داخلی ندارد، واردات خودرو تاثیری در تولیدات داخل ما ندارد و وزارت صنایع هم هیچ حساسیتی در قبال واردات خودرو ندارد فقط این نکته که دستورالعمل صادرشده فقط در خصوص ساماندهی بازار ارز بوده است.
 
مدیر کل دفتر صنایع خودرو افزود: ما هیچ محدودیتی در اصل واردات خودرو اعمال نکرده‌ایم و هر برندی و هر محصولی که بتواند آیین نامه‌ها را رعایت کند می‌تواند وارد شود.
 
او افزود: هیچ شرکتی در حال حاضر وجود ندارد که اجازه واردات داشته باشد اما نمایندگی رسمی نداشته باشد.
 
او در ادامه گفت: در خصوص رنو کپچر هیچ درصدی درخصوص داخلی سازی اعلام نشده است و اصلاً قرار نبوده که این محصول در داخل تولید شود.
 
او  در خصوص تفکیک مسائل و پروژه‌های مختلف از یکدیگر گفت: هر نمایندگی رسمی می‌تواند اجازه واردات از گمرگ و ثبت سفارش داشته باشد و به هیچ عنوان ورود خودروسازان به مقوله واردات خودرو بصورت کامل، تخلف محسوب نمی‌شود.
 
 
منبع: باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران