کد خبر : ۵۸۹۳
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶
«خودروکار» گزارش می‌دهد؛
به گفته رئیس انجمن واردکنندگان خودرو کاهش تعداد مدل های مجاز وارداتی در سال 96 در حال حاضر، چندان موثر بر قیمت خودروهای وارداتی نیست البته با توجه به کاهش میزان ثبت سفارش‌ها و خصوصاً محدود شدن واردکننده‌های غیر نمایندگی، افزایش قیمت تدریجی در انتظار بازار خواهد بود.
به گزارش خبرنگار خودروکار، بعد از انتشار فهرست خودروهای مجاز وارداتی در سال 96 مشخص شد که نام نزدیک به 40 مدل خودرو از این فهرست حذف شده و از آنجائیکه در ابتدای هرسال وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری سازمان‌های محیط زیست و سازمان ملی استاندارد براساس ضوابط واردات خودروهای سواری فهرست خودروهای مجاز برای ورود به کشور را معین می‌کنند،  آب رفتن فهرست خودروهای مجاز وارداتی یک اتفاق قابل پیش بینی و طبیعی محسوب می‌شود.

در همین رابطه احتشام زاد رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار خودروکار، سه عامل گواهی فعالیت، تائیدیه هومولگیشن سازمان ملی استاندارد و تائیدیه سازمان محیط زیست را مؤثر بر کاهش مدل‌ خودروهای مجاز وارداتی عنوان کرد و گفت:  این تائیدیه ها به صورت سالانه صادر می‌شود و تا ابتدای هر سال اعتبار دارد که شرکت‌های واردکننده باید ابتدای هرسال به ازای هر مدلی که وارد می‌کنند اطلاعات خودروها را در اختیار سازمان ملی استاندارد قرار داده  وآن ها فرآیند تمدید مستندات را چک می‌کنند و بعد از تائید به دفتر مقررات صادرات و واردات ارسال می‌کنند و سپس در لیست ثبت سفارش اضافه می‌شود و معمولاً ابتدای هرسال این اتفاق رخ داده و تعداد خودروها کاهش می یابد.

او ادامه داد: در حال حاضر امکان ثبت سفارش خودروهایی که در سایت ثبت سفارش نیست، وجود دارد و با توجه به ثبت سفارشی که انجام می‌شود 6 ماه اعتبار دارد. از این رو ثبت سفارش‌های قبلی موجود در سیستم، کماکان معتبر است و عطف به ماسبق نمی‌شود و باتوجه به اعتبار 6 ماهه‌ای که ثبت سفارش‌های قبلی دارد، حذف برخی از مدل‌های وارداتی، وقفه‌ای در روند واردات خودرو ایجاد نمی‌کند.

احتشام زاد در پاسخ به سؤال خبرنگار خودروکار مبنی بر اینکه حذف برخی از مدل‌های وارداتی چه تاثیری بر قیمت خودروهای وارداتی خواهد داشت، گفت: انتظار نداریم این موضوع تاثیری بر روی قیمت خودروهای وارداتی داشته باشد اما کاهش میزان ثبت سفارش‌ها و خصوصاً محدود شدن واردکننده‌های غیر نمایندگی، به صورت تدریجی تاثیرش به صورت افزایش قیمت در بازار حس خواهد شد.

براساس جدول تدوین شده در سال جاری، دولت تاکنون اجازه واردات 47 مدل خودرو را صادر کرده است. این موضوع در حالییست که در ماه‌های پایانی سال گذشته 84 مدل خودرو مجوز ورود به کشور را داشتند. ناگفته نماند در‌صورتی‌که شرکت‌ها بار دیگر مجوزهای لازم را از سازمان‌های محیط زیست و استاندارد دریافت کنند، اجازه ورود به لیست را پیدا خواهند کرد.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران