کد خبر : ۵۹۷۲
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۲
«خودروکار» گزارش می دهد؛
این روزها در حالی بحث بر سر خروج پراید و پژو 405 از چرخه تولید دوباره بالا گرفته که به نظر می رسد نبود یک استراتژی مشخص در خودروسازی کشور، دلیل اصلی ادامه دار شدن موضوع حذف خودروهای قدیمی است.در حال حاضر از پراید و پژو 405 به عنوان خودروهایی قدیمی که باید از از رده خارج شوند یاد می شود، اما استراتژی مشخصی برای خروج آنها به چشم نمی آید.
به گزارش خبرنگار خودروکار، از یک سو رییس سازمان ملی استاندارد می گوید با توجه به ارتقای استانداردها، ممکن است پراید و پژو 405 مجوز ادامه تولید پیدا نکنند و از سوی دیگر، خودروسازان معتقدند، شرایط بازار و مشتریان، تعیین کننده زماه حذف محصولات موردنظر هستند.

به عنوان مثال، مهدی جمالی مدیرعامل سایپا اعلام کرده سازمان استاندارد ورود و خروج خودرو از خط تولید را اعلام نمی کند، بلکه تعیین استانداردها بر عهده این سازمان است. جمالی این را هم گفته که تا وقتی تقاضا وجود دارد و می توان تاییدیه استاندارد را گرفت، پراید تولید می شود  و نمی توان به تقاضای بازار پاسخ نداد. همچنین محمدرضا نعمت زاده نیز تاکید کرده که بعید می داند تا پایان سال، خودروهای قدیمی از جمله پراید از چرخه تولید حذف شوند.

این اظهارات و واکنش ها در شرایطی است که در حال حاضر پراید و پژو 405 پلت فرمی متعلق به دو سه دهه قبل دارند و چندان امکان ارتقای استاندارد آنها وجود نداشته و همچنین از نظر مشتریان نیز محصولات با کیفیتی به شمار نمی روند.

از سوی دیگر اما با توجه به قدرت خرید پایین مشتریان و همچنین سهم بالای پراید و پژو 405 در تیراژ خودروسازی ایران، حذف ناگهانی و بدون استراتژی آنها، به زیان صنعت خودرو و مشتریان تمام خواهد شد. بنابراین بهتر آن است که مسوولان وزارت صنعت و همچنین خودروسازان داخلی، با در نظر گرفتن یک استراتژی مدون و قابل اجرا، فکری اساسی به حال حذف و البته جایگزینی خودروهای قدیمی کنند.

بدون شک اگر قرار باشد پراید و پژو 405 بدون معرفی جایگزین و به طور ناگهانی حذف شوند، آنگاه مشتریان آنها و البته خودروسازان (به واسطه تیراژ بالا) دچار چالش خواهند شد. هرچه هست، آنچه می تواند پرونده خودروهای قدیمی را در ایران مختومه و به حواشی آن پایان دهد،تدوین یک استراتژی مدون و قابل اجراست که طبق آن، هم مشتریان منفعت ببرند و هم خودروسازان دچار چالش در تولید نشوند.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران