کد خبر : ۶۱۲۶
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶
صنف تایر یکی از بخش‌های صنعت قطعه کشور است که پیشینه طولانی در کشور دارد و نشان(برند)های معروفی نیز در این حوزه در حال فعالیت هستند.
به گزارش خودروکار، باوجود فعالیت گسترده این گروه از صنعتگران و خودکفایی در بسیاری از اندازه‌ها همچنان شاهد ورود تایرهای خارجی ازجمله از سوی خودروسازان داخلی هستیم. ازاین‌رو ورود تایر به دلیل ناکافی بودن تولیدات داخلی نیست و به‌طور عمده به مشکل مطالبات تولیدکنندگان تایر برمی‌گردد.

تصور خودروسازان این است که تایرسازان داخلی موظف هستند کمبود نقدینگی آنها را تامین کنند از این انتظار دارند شرکت‌های تولیدی تایر نیاز خودروساز را تامین کرده بدون آنکه هزینه‌های آن در زمان تعیین‌شده در قراردادها پرداخت شود.

چنین توقعی معقول نبوده چراکه تولیدکنندگان تایر برای ادامه تولید و تامین مواداولیه نیازمند نقدینگی کافی هستند و تا زمانی که مطالبات را دریافت نکنند امکان تامین مواد موردنیاز خود را برای تولید نخواهند داشت. اگر قرار باشد پرداخت خودروسازان به تایرسازان در فواصل زمانی طولانی‌مدت و بیش از ۶ ماه و حتی بیشتر باشد چنانچه پرداخت نشدن مطالبات تا ۴ ماه تاخیر به شمار نرود، تولیدکنندگان تایر امکان تامین لاستیک‌های موردنیاز خودروسازان را نخواهند داشت این در حالی است که خودروسازان با دریافت مبلغ‌هایی از پیش‌فروش خودروها و تحویل آنها در ماه‌های آینده، بخشی از نیاز نقدینگی خود را تامین می‌کنند. در چنین شرایطی انتظار دارند قطعات موردنیاز آنها به‌موقع تامین شود اما چند ماه بعد هزینه‌ها را بپردازند.

در این موقعیت انتظار این است که کارخانجات تولید تایر برای تامین کمبود نقدینگی نسبت به دریافت تسهیلات بانکی با بهره‌های بالا برای ادامه تولید و تامین نیاز خودروسازان اقدام کنند درحالی‌که چنین اقدامی با توجه به تحمیل هزینه‌های بسیار به تولیدکنندگان امکان‌پذیر نیست.

امروز بسیاری از تولیدکنندگان تایر به دلیل دریافت تسهیلات با نرخ بهره بالا و افزایش بدهی به بانک‌ها ناچار به کاهش تحویل تایر به شرکت‌ها می‌شوند تا بتوانند نیاز نقدینگی خود را از بازار تامین کنند. متاسفانه هنگامی‌که تحویل تایر از سوی تولیدکنندگان داخلی به خودروساز کاهش می‌یابد خودروسازان اقدام به دریافت مجوز برای واردات می‌کنند درحالی‌که نکته مهم در این زمینه پرداخت هزینه تایرهای وارداتی به‌صورت نقد است.

مصطفی تنها - سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران
منبع: روزنامه گسترش صنعت

انتهای پیام/


نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران