کد خبر : ۶۴۲۰
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
مدیرکل دفتر صادرات و واردات در گفت‌وگو با «خودروکار»:
وزارت صنعت، معدن و تجارت، با ابلاغ دستورالعمل واردات در نیمه دوم سال ۹۴، واردکنندگان خودرو را موظف کرد تا از شرکت های مادر و بدون واسطه مجوز نمایندگی رسمی دریافت کنند. راهی دشوار پیش روی شرکت های واردکنندت با مهلتی چند ماهه.
به گزارش خبرنگار خودروکار، البته این مهلت به دلیل دشوار بودن فرآیند اخذ مجوز از شرکت های مادر، چندبار تمدید شد. اما حالا برخلاف آنکه گفته می شد آخرین مهلت دریافت مجوز از شرکت مادر تا پایان بهار سال جاری ست، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات اعلام کرده که زمان خاصی برای این فرآیند اعلام نشده است.

از سال گذشته قرار بر آن شد تا واردات کالا به کشور با تکیه بر وجود نمایندگی رسمی از شرکت مادر انجام گیرد و در این بین واردات خودرو جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد زیرا در گذشته افراد شخصاً توان واردات خودرو داشتند و برخی نمایشگاه داران با تکیه بر این موضوع خودرو را به کشور وارد کرده و بدون خدمات پس از فروش به مشتریان عرضه می‌کردند اما در شرایط  فعلی اگر خودرویی به صورت شخصی وارد شود، وارد کننده باید از نماینده رسمی خدمات پس از فروش خریداری کند.


فرآیند ثبت سفارش خودرو در حال حاضر با تکیه بر وجود نمایندگی رسمی و دریافت تائیدیه استاندارد خودرو انجام می‌شود که البته هر سال لیست ثبت سفارش خودرو با توجه به این معیارها تغییر می‌کند و در سال‌جاری تا حدودی لیست واردات خودرو آب رفته که این لیست در آخرین به روزرسانی خود نام 58 مدل خودرو را در دل خود جای داده است.


در این رابطه علی علی آبادی-مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات به خبرنگار خودروکار، گفت: فرآیند دریافت و ثبت اطلاعات نمایندگی از شرکت‌های مادر، زمان خاصی ندارد و با توجه به مصوبه معاون اول ریاست جمهوری از دی ماه سال 1395 قرار بر آن شد، پیش شرط ثبت سفارش خودرو وجود نمایندگی رسمی در کشور باشد که ساماندهی این موضوع انجام شد و زمانی برای اتمام فرآیند ثبت نمایندگی رسمی وجود ندارد.


او با بیان اینکه 16 شرکت به عنوان نماینده رسمی شرکت‌های مادر تولیدکننده خودرو در ایران به ثبت رسیده است، گفت: 58 مدل خودرو در حال حاضر امکان واردات به کشور را دارند که تمام این خودروها باید ضوابط فنی خودرو همچون استاندارد فنی، گواهی استاندارد سوخت و تأییدیه محیط زیست را داشته باشند و اگر نام خودرویی در لیست ثبت سفارش وجود ندارد به دلیل عدم دریافت استانداردهای لازم بوده است.


او همچنین درباره میزان واردات خودرو در سال گذشته، بیان کرد: در سال گذشته بیشتر از سال‌های پیش خودرو به کشور وارد شده و در حال حاضر خودروهایی که قبل از دی ماه ثبت سفارش شده‌اند همچنان از گمرکات ترخیص می‌شوند.



انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران