کد خبر : ۶۵۶۶
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴
امروز هرگونه تولید و عرضه خودروهای جدید می‌تواند در رشد صادرات خودرو و قطعات نقش موثری داشته باشد هر چند تولید خودروهای جدید تنها شرط لازم و کافی برای توسعه صادرات خودرو و قطعات نیست. در ۱۱ماه سال ۹۵ شاهد افت صادرات خودرو و قطعات بودیم که این امر دلایل مختلفی دارد.
به گزارش خودروکار، بخشی از آن به مشکلات گذشته خودروسازان و تولید بازمی‌گردد در حالی است که در سال گذشته خودروسازان با مدیریت درست توانستند رشد ۴۰درصدی تولید را نسبت به سال گذشته محقق کنند.

باید توجه داشته باشیم صادرات بازاری رقابتی است و با کوچکترین غفلتی از دست می‌رود. با حضور شرکت‌های خارجی معتبر در خودروسازی ایران و عمل به شروط تعیین شده در مفاد قراردادها، پیش‌بینی می‌شود شاهد توسعه صادرات خودرو و قطعات در کشور باشیم اما با وجود شروط مشخص در همکاری‌ها بخشی از جریان صادرات خودرو و قطعات سیاسی است و در اختیار دولت و سیاستمداران است.

البته رکود اقتصادی در کشور و به دنبال آن در بازار بیشتر کالاها، شرایط مناسبی برای توجه به بازارهای صادراتی و تمرکز بیشتر بر تولیدات کمتر و باکیفیت‌تر به‌وجود آورده است.با اجرای برجام، انتظاری در مدیران و شرکت‌ها به‌وجود آمد که با مذاکرات انجام شده، قرار است شرایط بسیار خاصی در حوزه خودروسازی در کشور رخ دهد به‌طوری که این شرایط باعث شد آنچه در توان تولید داخلی وجود داشت به کار گرفته نشود.

امید است در ادامه روند فعالیت‌ها و با افزایش تیراژ تولید شاهد کاهش قیمت‌های تمام‌شده و افزایش صادرات باشیم اما برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ ترسیم شده راه درازی در پیش است و به راحتی قابل تحقق نیست. ازاین‌رو باید فعالان صنعتی برنامه‌ریزی مدونی داشته باشند تا مرحله به مرحله به اهداف تعیین شده نزدیک‌تر شویم.


امیرحسن کاکایی - عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت

منبع: روزنامه گسترش صنعت


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران