کد خبر : ۶۶۰۵
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
«خودروکار» آینده تولید موتورسیکلت در ایران را بررسی کرد؛
در حالی که تولیدکنندگان موتورسیکلت نسبت به توقف تولید موتورهای کاربراتوری اعتراض دارند و معتقدند سهم قابل توجهی از آلودگی تولید شده این وسایل نقلیه به گردن اگزوز آن‌ها است، هر از چندگاهی دولتی‌ها خبر از وسایل گازسوز و برقی می‌دهند که تا به امروز هیچ کدام ثمری نداشته است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، در سال‌های اخیر که میزان آلودگی هوا به شدت افزایش یافته در کنار وارونگی هوا، حضور کارخانجات آلوده کننده و خودروهای آلاینده از سال 1394 پای موتورسیکلت‌ها به ویژه موتورسیکلت‌های کاربراتوری به این موضوع باز شده است.


دولت برای مبارزه با آلودگی هوا برنامه‌های متنوعی را در دستور کار خود قرار داده که طبق گفته معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، دولت یازدهم در ابتدای روی کار آمدن دستورات لازم را در این رابطه ابلاغ کرده که از این موارد می‌توان به مصوبه اصلاح کیفیت سوخت و حذف بنزین‌های آلوده موسوم به بنزین‌های پتروشیمی، اصلاح سیستم تولید خودروهای داخلی و ارتقا کیفیت تولید خودرو و بنزین به استاندارد یورو 4 اشاره کرد.


او افزود: از ابتدای مهرماه سال گذشته تولید موتورسیکلت کاربراتوری متوقف شد و میزان آلایندگی تولید این وسایل نقلیه 5 برابر خودروهای انژکتوری است.


ابتکار خاطرنشان کرد: امید است در آینده نزدیک خودروها با آلایندگی‌های بسیار پایین دست پیدا کرد که رسیدن به این مهم از خودروهای گازسوز آغاز و به هیبریدی و در نهایت خودرو و موتورسیکبت برقی ختم می‌شود.


این صحبت معصومه ابتکار در حالی مطرح می‌شود که عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از بررسی تولید موتورسیکلت‌های گازسوز خبر داده بود.


اما تمام این موارد در حالی مطرح می‌شود که خودروکار در گزارش‌های گذشته خود به موضوع موتورسیکلت‌های گازسوز پرداخته و اعلام شد که مشکل اصلی در رابطه با تولید آلودگی موتورسیکلت‌ها مربوط به اگزوز وسیله نقلیه است.


حال با این تفاسیر جای سؤال دارد که برنامه تولید موتورسیکلت‌های گازی به کجا رسیده و آیا دولتمردان به فکر اصلاح فرآیند تولید اگزوز موتورسیکلت‌ها هستند؟

در رابطه با سرنوشت تولید موتورسیکلت‌های گازسوز علیرضا محرابی، مدیر طرح CNG شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران به خودروکار گفت: وزارت نفت می‌تواند نیاز سوخت موتورسیکلت‌های گازسوز را پاسخگو باشد اما به نظر می‌رسد برنامه کلی تولید موتورسیکلت اگر معطوف به تولید موتورسیکلت‌های برقی باشد بسیار بهتر است.


او تصریح کرد: اگر تولید موتورسیکلت معطوف به برق و باتری باشد، آلایندگی بسیار کمی در حوزه موتورسیکلت‌ها وجود خواهد داشت و در مجموع می‌توان گفت گه وزارت نفت برنامه‌ای برای تولید موتورسیکلت گازسوز ندارد.


حال با این تفاسیر جای سؤال دارد که آیا میزان آلایندگی خودروهای تولیدی در ایران در نرم جهانی قرار دارد یا خیر و آیا برنامه اصلاح تولید اگزوزهای موتورهای سیکلت در دستور کار قرار گرفته است؟
در این رابطه سعید تاجیک معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به خبرنگار خودروکار، گفت: یکی از طرح‌های در دست کار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بحث ارزیابی و استاندارد سازی خدمات پس از فروش موتورسیکلت‌ها است.


او افزود: در سال 1394 هماهنگی‌های لازم با سندیکای موتورسیکلت در این زمینه انجام شده و طرح تهیه شده در سالجاری منتشر خواهد شد.


معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با اشاره به اینکه ارزیابی خدمات پس از فروش موتورسیکلت‌ها سالانه منتشر می‌شود خاطرنشان کرد: نتایج منتشر شده در این گزارش شامل وضعیت، کیفیت و خدمات پس از فروش موتورسیکلت‌ها بوده و میزان رضایت‌مندی افراد یکی از موارد مهم بررسی شده در این گزارش است.


با این تفاسیر می‌توان مدعی شد که در حالی موتورسیکلت‌های کاربراتوری از خط تولید شرکت‌های تولیدی جمع شد که بزرگترین مشکل این وسایل نقلیه نادیده گرفته شده و برنامه مشخصی برای ارتقا کیفیت اگزوز این وسایل نیست.


حال مسائل مرتبط با موتورسیکلت‌های گازسوز در حالی مطرح می‌شود و به فکر تولید خودروهای برقی هستیم که حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور نسبت به غیراستادارد بودن مخازن سیان جی خودروهای گازسوز و انقضای بازرسی و آزمون‌های دوره‌ای مرتبط هشدار داده است.


تمام این موارد در حالی اعلام می‌شود که هر فردی با توجه به زمینه کاری و علاقه به فعالیت خود به دبنال ارائه راهکاری در زمینه کاهش آلودگی هوای کشور است و هیچ یک از بخش‌ها برنامه مدونی در این زمینه ندارند و جای سؤال دارد که در آینده خیابان‌های تهران میزبان چه وسیله نقلیه‌ای خواهد بود.



انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران