کد خبر : ۶۸۲
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۶
از ویژگی‌های بارز نسل جدید آئودی A5 اسپرت‌بک، ساخت نسخهٔ دوگانه‌سوز آن با نام G-Tron است.
به گزارش خودروکار، چند وقت پیش بود که آئودی نسل جدید کوپهٔ A5 خود را معرفی نمود و حال نسخهٔ چهاردر (اگر درِ صندوق بار را هم حساب کنیم پنج‌در) یا همان اسپرت‌بک نسل جدید A5 و مدل قوی‌تر S5 پیش از معرفی رسمی در نمایشگاه پاریس رونمایی شده‌اند.

ظاهر A5 اسپرت‌بک شباهت فراوانی با نسخهٔ کوپهٔ دودر خود دارد. بدین ترتیب در قسمت جلو همچنان شاهد جلوپنجرهٔ شش‌ضلعی نمادین آئودی هستیم درحالی‌که قسمت پایینی سپر طراحی متفاوتی با نسخهٔ کوپه دارد. همچنین در طراحی چراغ‌های جلو تجدیدنظر شده و کمی منحنی‌تر از قبل شده‌اند.
Audi A5 Sportback 2017
Audi A5 Sportback 2017

از دیگر تغییرات ظاهری A5 اسپرت‌بک با نسخهٔ کوپه می‌توان به تغییراتی در رکاب‌ها و همین‌طور سپر عقب اشاره کرد. زیربنای A5 اسپرت‌بک جدید همان پلت‌فرم MLB نسخهٔ کوپه است اما فاصلهٔ بین دو محور آن جهت افزایش فضای پای سرنشینان عقب از 2.76 متر به 2.82 متر افزایش پیدا کرده است.

در بخش قوای محرکه هم A5 اسپرت‌بک با همان موتورهای نسخهٔ کوپه قابل خریداری است اما یک تفاوت عمده در لیست موتورهای A5 اسپرت‌بک با نسخهٔ کوپه وجود دارد و آن عرضهٔ نسخه‌ای با نام G-Tron است. این مدل، نسخه‌ای دوگانه‌سوز محسوب شده و هم با گاز طبیعی (CNG) و هم با بنزین کار می‌کند. آئودی در حال افزایش طیف خودروهای دوگانه‌سوز خود بوده و پس از A3 اسپرت‌بک G-Tron و A4 استیشن G-Tron، این خودرو سومین عضو خانوادهٔ خودروهای گازسوز آئودی محسوب می‌شود.

Audi A5 Sportback 2017 G-Tron
Audi A5 Sportback 2017 G-Tron

آئودی A5 اسپرت‌بک G-Tron مجهز به یک موتور 2 لیتری TFSI با 170 اسب بخار قدرت و 270 نیوتن متر گشتاور است که تنها 100 گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر تولید می‌کند. با ساخت این موتور، آئودی اولین خودروساز پریمیوم دنیا شده است که موتوری بنزینی ساخته که آلایندگی آن کمتر از یک موتور دیزل است. مخازن سوخت گاز این خودرو از طراحی فوق‌العاده سبک‌وزنی برخوردار بوده و در قسمت زیرین بخش عقبی خودرو نصب ‌شده است. این مخازن ظرفیت ذخیرهٔ 19 کیلوگرم گاز طبیعی فشرده را با فشاری معادل 200 بار دارند.

غیرازاین نسخهٔ دوگانه‌سوز، آئودی خودروی جدید خود را در نمونه‌های بنزینی دیگری هم ارائه کرده است. نسخهٔ معمولی بنزین سوزِ همان موتور 2 لیتری با دو سطح قدرت 190 اسب بخار/320 نیوتن متر گشتاور و 250 اسب بخار/370 نیوتن متر گشتاور ارائه‌ شده است درحالی‌که مدل S5 به‌عنوان قوی‌ترین مدل حال حاضر خانوادهٔ نسل جدید A5 مجهز به یک موتور 3 لیتری V6 توربوشارژ است که 355 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. S5 اسپرت‌بک جدید تنها در 4.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد درحالی‌که حداکثر سرعت آن به‌صورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر در ساعت محدود شده است.

Audi S5 Sportback 2017
Audi S5 Sportback 2017

در لیست موتورهای دیزلی این خودرو نیز چهار نمونهٔ دیده می‌شود. یک پیشرانۀ 2 لیتری TDI با دو سطح قدرت که نسخهٔ قوی‌تر آن 190 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور دارد به همراه یک واحد 3 لیتری V6 با 215 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور و درنهایت یک نمونهٔ 3 لیتری قوی‌تر با 280 اسب بخار قدرت و گشتاور فوق‌العادهٔ 620 نیوتن متر لیست موتورهای دیزلی A5 اسپرت‌بک جدید را تشکیل می‌دهند.

این خودرو بسته به نوع موتور در نسخه‌های دیفرانسیل جلو و چهارچرخ محرک عرضه می‌شود درحالی‌که برای انتقال نیرو نیز گیربکس‌های 6 سرعتهٔ دستی، 7 سرعتهٔ دوکلاچه و یا 8 سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است. در داخل خودرو هم شاهد همان مجموعهٔ ویژگی‌های نسخهٔ کوپهٔ A5 هستیم. این یعنی نسخهٔ پایه با یک نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی 7 اینچی عرضه می‌شود درحالی‌که مدل‌های بالاتر مجهز به یک نمایشگر 8.3 اینچی به همراه صفحه آمپر دیجیتالی مجازی 12.3 اینچی آئودی هستند. سیستم صوتی با 19 بلندگو به همراه یک سیستم صدای فراگیر نیز به‌عنوان یک آپشن، قابل سفارش هستند.

A5 اسپرت‌بک جدید در طول تا 1.7 سانتیمتر نسبت به نسل قبلی خود رشد داشته و در حال حاضر 2.4 سانتیمتر فضای پای بیشتری برای سرنشینان عقب ارائه می‌کند. علاوه بر این، ظرفیت صندوق بار خودرو نیز به 480 لیتر افزایش پیدا کرده و آئودی ادعا می‌کند که این بهترین ظرفیت صندوق بار در کلاس خود است؛ اما باوجود ابعاد بزرگ‌تر، وزن نسل جدید A5 اسپرت‌بک به میزان 85 کیلوگرم نسبت به نسل قبل کاهش یافته و در حال حاضر تنها 1470 کیلوگرم وزن دارد. یکی از ویژگی‌های جالب آئودی A5 اسپرت‌بک جدید، تجهیز آن به سیستم Stop&Go و کروز کنترل تطبیقی است. این سیستم در ترافیک تا سرعت 65 کیلومتر در ساعت به‌صورت خودکار توقف کرده و مجدداً شروع به حرکت می‌کند و حتی توانایی کنترل فرمان را هم دارد.

فروش نسل جدید آئودی A5 و S5 اسپرت‌بک از اوایل سال آینده در آلمان و اروپا آغاز خواهد شد درحالی‌که قیمت نسخهٔ پایهٔ آن از 37,800 یورو (42,500 دلار) شروع شده و نهایتاً به 62,500 یورو (70,285 دلار) برای مدل S5 می‌رسد.




منبع: پدال


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران