کد خبر : ۶۹۵۱
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۷
خودروکار بررسی کرد؛
در حالی که حدود چهل روز از آتش سوزی بزرگترین قطعه ساز ایران یعنی شرکت کروز میگذرد، تبعات این اتفاق هنوز هم گریبان خودروسازی کشور را گرفته است. فروردین ماه امسال بود که برخی انبارهای کروز در آتش سوخت و خسارات قابل توجهی به این شرکت وارد شد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، آتش سوزی مهیبی که در کروز رخ داد، سبب شد تولید برخی خودروها با مشکل مواجه شود. هرچند در ابتدا چندان برای عموم مشخص نبود این حریق تا چه حد و روی تولید چه خودروهایی تاثیر منفی می گذارد، اما در حال حاضر گفته می شود آتش سوزی در کروز، بیشترین تاثیر را روی برخی خودروهای محبوب و همچنین برخی پر تیراژها گذاشته است.

بر این اساس، گفته می شود حریق در این شرکت بزرگ قطعه سازی، بیشتر از همه روی تولید تندر-90،ساندرو و پراید اثر منفی گذاشته است. در واقع این آتش سوزی، بیشتر انبار برخی قطعات این سه خودرو را هدف قرار داده و در نتیجه شرکت های خودروساز، با کمبود قطعات موردنیاز برای تولید تندر-90 و ساندرو و پراید مواجه شده اند.

یک منبع آگاه در شرکت سایپا تاکید می کند در اثر کمبود قطعات پراید (ناشی از حریق کروز)، تولید این محصول در مقطعی به زیر 1000 دستگاه در روز رسیده است. این در شرایطی است که ظاهرا تولید عادی پراید حدود دو هزار و 400 دستگاه در روز بوده، اما سایپایی ها مجور شده اند در اثر کمبود قطعات، تیراژ این محصول را پایین بیاورند.

در مورد تندر-90 و ساندرو نیز به دلیل کمبود قطعات، کاهش تیراژ رخ داده و این موضوع حتی سبب افزایش قیمت این دو محصول در بازار به دلیل کاهش عرضه شده است.
با این حال پراید به دلیل آنکه ذاتا خودرو پر تیراژی بوده و عرضه آن بالاست، چندان افزایش قیمت را تجربه نکرده است.

البته نکته دیگری که در این میان مطرح می شود، تاخیر در پرداخت مطالبات این شرکت قطعه سازی از سوی خودروسازان است که موجب تاخیر در از سرگیری فعالیت مجدد کروز شده بود. حالا باید دید سایپایی ها که اتفاقا خودشان به سختی حاضر به پرداخت بخشی از مطالبات این شرکت شده و به همین بهانه هنوز مطالبات قطعه سازان دیگر را پرداخت نکرده اند، چگونه می توانند اوضاع تولید تندر را مدیریت کنند؟

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران