کد خبر : ۷۰۱۲
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۷
خودروکار بررسی کرد؛
این روزها در حالی بحث بر سر عدم شماره گذاری خودروهای ساخت آمریکا توسط راهور ناجا، دوباره داغ شده که در حال حاضر حدود دو هزار دستگاه از خودروهای موردنظر در پارکینگ ها خاک می خورند و تکلیف شان مشخص نیست. این خودروها برند ایالات متحده آمریکا نیستند، اما از آنجا که در خاک این کشور تولید می شوند، از شماره گذاری آنها جلوگیری شده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، اگرچه طبق قانون وزارت صنعت،معدن و تجارت، ثبت سفارش و واردات خودروهای آمریکایی ممنوع است، با این حال هنوز این وزارتخانه قانونی مبنی بر ممنوعیت ورود خودروهای ساخت آمریکا وضع نکرده است.

به عبارت بهتر، از نظر مسئولان وزارت صنعت، خودروهایی که برند آمریکا به شمار می روند (مانند جنرال موتورز، فورد و کرایسلر) طبق قانون مصوب شده، امکان ثبت سفارش و واردات ندارند و واردکنندگان نیز اعتراضی به این موضوع ندارند.

این در حالی است که برخی خودروسازان غیر آمریکایی مانند تویوتا، هوندا، نیسان و...، مشغول تولید در خاک ایالات متحده آمریکا بوده و محصولات شان تحت برند خود آنها راهی بازار می شود.

از قضا نزدیک به دو هزار دستگاه از این مدل خودروها طی سال گذشته وارد کشور شده اند و با وجود آنکه واردات شان طبق قانون انجام گرفته، آنها را شماره گذاری نمی کند. به عبارت بهتر، از نظر پلیس راهور، خودروهای ساخت آمریکا و خودروهای آمریکایی عملا فرقی با یکدیگر نداشته و هیچکدام اجازه شماره گذاری ندارند.

البته ناگفته نماند برخی از نهادهای مرتبط دیگر و فعالان این صنعت معتقدند نباید برای آمریکایی ها با خرید کااهایشان اشتغالزایی کرد و برندهایی غیر آمریکایی حاضر در خاک آن کشور هم از این حیث تفاوتی با شرکتهای داخلی آمریکا ندارند.

حال باید دید رمان دنباله دار شماره گذاری خودروهای غیر آمریکایی ساخت این کشور به کجا می رسد و آیا خاک خوری حدود 2 هزار خودروی وارد شده در گمرک با وضع یک قانون جامع و کلی در این زمینه تمام می شود و یا همچنان باید منتظر پیر شدن این خودروهای بی سرنشین در گوشه انبار گمرک باشیم.



انتهای پیام/
  

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران