کد خبر : ۷۰۴۱
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۸
"خودروکار" گزارش می دهد؛
در حالی خودروسازان داخلی به واسطه توافق هسته ای و برجام، قدم در مسیر مشارکت های خارجی با رویکرد داخلی سازی و صادرات، گذاشته اند که این موضوع می تواند سبب حرکت قطعه سازان نیز به سمت توسعه باشد. در حال حاضر، با توجه به قراردادها و تفاهم نامه های منعقد شده میان خودروسازان داخلی و خارجی، قطعه سازان نیز این فرصت را دارند تا به واسطه همکاری مشترک با برندهای معتبر، توان کمی و کیفی خود را ارتقا دهند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، قطعه سازی ایران اگرچه از پتانسیل مناسبی برای تولید و حتی صادرات برخوردار است، با این حال این پتانسیل تنها محدود به چند شرکت بزرگ بوده و نمی توان توان کمی و کیفی آنها را به کل صنعت قطعه تعمیم داد.

در واقع توزیع سرمایه در قطعه سازی کشور به گونه ای بوده که در حال حاضر تنها چند شرکت محدود به صورت نسبی توان پاس کردن استانداردهای خودروسازی دنیا را دارند، اما سایر قطعه سازان اوضاع کمی و کیفی مناسبی را به خود نمی بینند.

این در حالی است که همین چند شرکت نیز با وجود پتانسل بالا، در این سال ها نتوانسته اند چندان به زنجیره جهانی تجارت قطعه وصل شده و سهم قابل توجهی در این زنجیره بزرگ و ارزآور داشته باشند.

در واقع قطعه سازان بزرگ کشور، بیشتر نگاه و بازار هدف شان محدود به داخل بوده و آن طور که باید، در حوزه صادرات سرمایه گذاری لازم را انجام نداده اند. از همین رو هرگاه خودروسازان کشور دچار مشکلات و بحران هایی در تولید و فروش شده اند، ترکش مستقیم این اتفاقات به پیکر قطعه سازان خورده و آنها را نیز به دردسرهای بزرگی انداخته است.

این در شرایطی است که اگر قطعه سازان کشور در این سال ها اقدام به سرمایه گذاری بیشتر در حوزه مشارکت های خارجی، به روزآوری دانش فنی و صادرات می کردند، ترکش های کمتری از ناحیه خودروسازی کشور به آنها می خورد و از آن سو، ضمن ارزآوری بیشتر، توان کمی و کیفی خود را نیز بالا می بردند.

البته در حال حاضر نیز چندان دیر نشده، چه آنکه با توجه به مشارکت های خارجی خودروسازان، قطعه سازان نیز می توانند با ضمن همکاری مشترک با همتایان خارجی خود (به خصوص آنها که با شرکای خارجی خودروسازان ایرانی مشارکت دارند) فصلی جدید را در زندگی خود رقم بزنند.

بدون شک اگر قطعه سازان از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را ببرند، نفعش نه تنها در درجه اول به خود آنها خواهد رسید، بلکه خودروسازی و مشتریان داخلی نیز از این اتفاق سود خواهند برد.


/انتهای پیام
  

برچسب ها: قطعه سازی ایران
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران